به گزارش مشرق، درست مثل اینکه خارجیها در آخرین چهارشنبه سال شمسی آتش روشن کنند و به رسم آیین عهد جدید ترقه در خیابانهایشان در کنند؛ چند سالی است که برخی از جوانان ایرانی ٣١ اکتبر (دهم آبانماه) غربیها را جشن میگیرند. شبی از آن جشنهای بیاصل و نسب در سنت و آیین کشورمان که بهنظر میرسد لباسهای عجیبوغریبش دل مهمانانش را ربوده تا به این بهانه دور هم جمع شوند.
یعنی همین دیشب خیلیها تا نیمههای شب درگیر جشنهای خانوادگی و دوستانهشان به مناسبت هالووین بودهاند؛ آن هم در ایران. عکسهای میهمانیهایش هم همین امروز و فردا در پیجهای اینستاگرام به چشمتان خواهد خورد درست مثل عکس میهمانیهای بلکاند وایت یا قرمزپوشان شب والنتاین که به چشم خیلیهایمان خورده است.
سیندرلا یا خونآشام شوید
یعنی همین دیشب خیلیها تا نیمههای شب درگیر جشنهای خانوادگی و دوستانهشان به مناسبت هالووین بودهاند؛ آن هم در ایران. عکسهای میهمانیهایش هم همین امروز و فردا در پیجهای اینستاگرام به چشمتان خواهد خورد درست مثل عکس میهمانیهای بلکاند وایت یا قرمزپوشان شب والنتاین که به چشم خیلیهایمان خورده است.
سیندرلا یا خونآشام شوید
شیرینیفروشیها، برخی مزونهای لباس و آرایشگاهها و حتی آژانسهای مسافرتی چند سالی است که در بساط مشتریانشان، کار مهمانان جشن هالووین را هم راه میاندازند. فریبا یکی از آرایشگرانی بود که برای جشن هالووین در پیج اینستاگرامش تبلیغ گذاشته بود. «میخواهید سیندرلا شوید یا خونآشام؟ مدلهای جدید از آرایش و گریم صورت هالووین ۲۰۱۶ با نازلترین قیمت. بهخاطر محدودیت در تعداد مشتری و زمان لطفا وقتتان را رزرو کنید.» پستی که حدود ٢هزار تا لایک گرفته و نشان میدهد عدهای به این نوآوری نمره ٢٠ دادهاند.
تور ویژه هالووین
چند سالی است تعدادی از آژانسهای مسافرتی، تور ویژه جشن هالووین را نیز به پکیجهایشان اضافه کردهاند. مقصد این تورها بیشتر ارمنستان است و گرانترهایش به فیلیپین نیز ختم میشود.
لباسهای مخصوص جشن هالووین
هالووین که فقط با گریم، آرایش مو، طرح ناخن و کدوهای میوهفروشیها تکمیل نمیشود؛ لباس مهمانها اصلیترین بخش ماجراست. چندسال پیش در ایران لباسهای مخصوص شب جشن هالووین در هیچ دکانی پیدا نمیشد و اگر کسی هم به این مدل میهمانی دعوت میشد سعی میکرد از با چندین دست لباسش یک لباس مندرآوردی سر هم کند و بپوشد. اما همین امسال تبلیغات فروش لباسها و زیورآلات تزیینی مخصوص هالووین در برخی مزونها و پیجهای اینستاگرامیشان پیدا میشد و اگر میخواستید آنها را بخرید یا باید از ٢ماه قبل میدانستید که مهمان جشن هالووین خواهید شد یا برای خرجی که کرده بودید خودتان باید میزبان میشدید، چراکه این پیجها و مزونها تبلیغاتشان را ٢ماه مانده به جشن هالووین اعلام کرده بودند و بیشترشان تا ١٥مهر ماه بیشتر سفارشات را قبول نمیکردند.
میهمانی با لباسهای غیرمعمول
«خز پارتی»ها را یادتان هست؟ همان میهمانیهایی که چندسال پیش تب تندی در بین جوانان داشت. مهمانها، قدیمیترین و به قول خودشان خزترین لباسهایشان را میپوشیدند و دور هم جمع میشدند. در بعضی از این میهمانیها هم یک نفر که توانسته بود تمام متدهای خز بودن را در لباس و آرایش موها و صورتش به نمایش بگذارد بهعنوان برنده جشن انتخاب میشد.
حالا اما این جشنها و میهمانیهای سرگرمکننده به تمهای اشرافیتری ارتقا پیدا کرده است. درست از همان موقعها که برنامهای در یکی از شبکههای ماهوارهای پخش شد و شرکتکنندگانش که در خارج از کشور زندگی میکردند برای میهمانیهایشان از تم لباس استفاده کردند. خیلی زود پای تمبازی با رنگ و مدل لباس به جشنهای داخل کشور باز شد تا جایی که برخی از حرفهها مانند حرفه خدمات مجلس در تبلیغاتشان پیشنهاد «تم» را نیز به مشتریانشان ارایه میدادند. از تم خز و خیل، تم بچه مثبت، تم جنگل و غیره که مخصوص مبتدیان است بگیرید تا تمهای بالماسکه، کیتی کت و گتسبی (براساس فیلمی محصول ٢٠١٣ آمریکا) که با قیمتهایی متفاوت به میزبان پیشنهاد میشود.
بازار داغ جشنهایی که دیگر به سادگی گذشتهها برگزار نمیشود نهتنها نشان از محبوبیت تجملات در روابط اجتماعی و رفتوآمدها دارد، بلکه روند رو به رشد آنها هرسال به شکلی جدیدتر به سبک زندگی مردم وارد میشود. تجملاتی که اگرچه گاهی توأم با فناوری است و همیشه تنها وجه منفی ندارد اما این رفاه برای بشر تنها خاص کسانی است که امکاناتش را دارند، آنهایی که هم این سبک زندگی را دوست دارند و هم میتوانند از پس نرخهای گرانقیمت آرایشگاهها، لباسها و تمها بربیایند و فردای یک شب خوش تنها عکسهای میهمانیهایشان را حوالهمان کنند.
منبع: روزنامه شهروند