به گزارش مشرق، اواسط بهمن ماه سال گذشته رسانهای روسی از تحویل 5 هزار واگن باری تولید شرکت "اورال واگن زاوود" به ایران خبر داده بود که بلافاصله مدیرعامل وقت واگن پارس در واکنش به این خرید با بیان "در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید 1000 واگن باری را داریم" گفت: واردات 5000 واگن روسی با توجه به توانمندیهای داخلی مشکوک است.
هرچند معاون ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرده بود، ولی شهریورماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت صحت خبر سال گذشته رسانه روسی را تأیید کرد.
محمدرضا نعمتزاده با اشاره به مشکلات واگنسازی پارس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت دفاع و راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: این شرکت در خصوص فروش واگن به کوبا مشکلاتی داشت که با پیگیریهای صورت گرفته 10 میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت از سازمان مدیریت اخذ و به واگن پارس تزریق شده است.
وی با بیان اینکه واگن پارس حدود 300 میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، اظهار کرده بود: خرید واگن باری از روسیه کمسلیقگی بود و روی ریل میایستم و از ورود این واگنها به کشور جلوگیری میکنم.
این در حالی است که اخیراً وزیر راه و شهرسازی علیرغم مخالفت وزارت صنعت برای واردات واگن باری با ارسال نامهای به رئیس جمهور صدور مجوز واردات واگنها را درخواست کرده است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این نامه اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خوانده و با طرح این موضوع که سرمایه گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شدهاند، از رئیس جمهور خواست دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند.
"وزیر راه و شهرسازی در ابتدای نامه خود به رئیس جمهور اعلام کرد: "احتراماً، در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه بهمنظور گسترش حمل و نقل ریلی، تلاشهای گستردهای بهمنظور جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در تأمین ناوگان ریلی صورت پذیرفته است. همچنین با هدف حمایت از تولید داخلی و بارور شدن صنایع تولیدی کشور، توافقات ارزشمندی با تولیدکنندگان ناوگان ریلی بین المللی انجام پذیرفته تا بخشی از تولید ناوگان در کارخانجات داخلی صورت پذیرفته و از این مسیر فرایند انتقال فناوری صورت گیرد".
آخوندی در بخش دیگری از این نامه افزود: "با عنایت به اینکه در فصل هشتاد و ششم مقررات صادرات و واردات سال 1395، ذیل تعرفههای شماره 06-86 (پیوست) واردات انواع واگنهای باری، مسافری و لکوموتیو مجاز و دارای تعرفه مصوب میباشند، لکن اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی غیررسمی و مغایر با مفاد قانون صادرات و واردات از ثبت سفارش واردات واگنهای باری در سامانه «ثبتارش» جلوگیری به عمل آورده است. این اقدام در شرایطی انجام پذیرفته که همزمان واردات انواع وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل جادهای بهسهولت انجام شده و مجوز ثبت واردات آنها صادر میگردد".
در بخش پایانی این نامه آمده است: "سرمایه گذاران بخش خصوصی که با ترغیب ستاد این وزارت و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی با استفاده از ارز شناور غیربانکی برای خرید واگن باری از تولیدکنندگان خارجی و با مشارکت در تولید توسط کارخانجات داخلی و انتقال فناوری تولید مجموعههای ناوگان ریلی اقدام نمودهاند، بهسبب عدم امکان ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با بلاتکلیفی مواجه گردیدهاند، خواهشمند است دستور فرمایید بهمنظور تحقق اهداف بلندمدت توسعه حمل و نقل ریلی کشور، نسبت به رفع محدودیت مذکور اقدام لازم مبذول گردد".
یک مقام آگاه دولتی در این باره گفت: بر اساس تصمیمات جدید، ظاهراً واردات واگن باری با شرایطی به زودی آزاد می شود.
هرچند معاون ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرده بود، ولی شهریورماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت صحت خبر سال گذشته رسانه روسی را تأیید کرد.
محمدرضا نعمتزاده با اشاره به مشکلات واگنسازی پارس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت دفاع و راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: این شرکت در خصوص فروش واگن به کوبا مشکلاتی داشت که با پیگیریهای صورت گرفته 10 میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت از سازمان مدیریت اخذ و به واگن پارس تزریق شده است.
وی با بیان اینکه واگن پارس حدود 300 میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، اظهار کرده بود: خرید واگن باری از روسیه کمسلیقگی بود و روی ریل میایستم و از ورود این واگنها به کشور جلوگیری میکنم.
این در حالی است که اخیراً وزیر راه و شهرسازی علیرغم مخالفت وزارت صنعت برای واردات واگن باری با ارسال نامهای به رئیس جمهور صدور مجوز واردات واگنها را درخواست کرده است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این نامه اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خوانده و با طرح این موضوع که سرمایه گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شدهاند، از رئیس جمهور خواست دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند.
"وزیر راه و شهرسازی در ابتدای نامه خود به رئیس جمهور اعلام کرد: "احتراماً، در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه بهمنظور گسترش حمل و نقل ریلی، تلاشهای گستردهای بهمنظور جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در تأمین ناوگان ریلی صورت پذیرفته است. همچنین با هدف حمایت از تولید داخلی و بارور شدن صنایع تولیدی کشور، توافقات ارزشمندی با تولیدکنندگان ناوگان ریلی بین المللی انجام پذیرفته تا بخشی از تولید ناوگان در کارخانجات داخلی صورت پذیرفته و از این مسیر فرایند انتقال فناوری صورت گیرد".
آخوندی در بخش دیگری از این نامه افزود: "با عنایت به اینکه در فصل هشتاد و ششم مقررات صادرات و واردات سال 1395، ذیل تعرفههای شماره 06-86 (پیوست) واردات انواع واگنهای باری، مسافری و لکوموتیو مجاز و دارای تعرفه مصوب میباشند، لکن اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی غیررسمی و مغایر با مفاد قانون صادرات و واردات از ثبت سفارش واردات واگنهای باری در سامانه «ثبتارش» جلوگیری به عمل آورده است. این اقدام در شرایطی انجام پذیرفته که همزمان واردات انواع وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل جادهای بهسهولت انجام شده و مجوز ثبت واردات آنها صادر میگردد".
در بخش پایانی این نامه آمده است: "سرمایه گذاران بخش خصوصی که با ترغیب ستاد این وزارت و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی با استفاده از ارز شناور غیربانکی برای خرید واگن باری از تولیدکنندگان خارجی و با مشارکت در تولید توسط کارخانجات داخلی و انتقال فناوری تولید مجموعههای ناوگان ریلی اقدام نمودهاند، بهسبب عدم امکان ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با بلاتکلیفی مواجه گردیدهاند، خواهشمند است دستور فرمایید بهمنظور تحقق اهداف بلندمدت توسعه حمل و نقل ریلی کشور، نسبت به رفع محدودیت مذکور اقدام لازم مبذول گردد".
یک مقام آگاه دولتی در این باره گفت: بر اساس تصمیمات جدید، ظاهراً واردات واگن باری با شرایطی به زودی آزاد می شود.