به گزارش مشرق، حسین عاشوری افزود: کمیسیون در حال بررسی مستندات پرونده است و همانگونه که در اطلاعیه این کمیسیون نیز عنوان شده بود، گزارش نهایی تا پایان هفته پیش رو تهیه و منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد: زمانی که صورتجلسه نهایی کمیسیون تهیه و به امضای تمام اعضا رسید، براساس مندرجات صورتجلسه میتوان در مورد مقصر اصلی حادثه و میزان قصور هریک از متهمین اظهارنظر قطعی کرد.
عاشوری در عین حال گفت: با توجه به سیر بررسی مستندات، این احتمال وجود دارد که نتیجه نهایی کمیسیون زودتر از پایان هفته پیش رو اعلام شود.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا نقص سیستم ATC بعنوان یکی از عوامل موثر در بروز حادثه در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: اتفاقا نقص ATC جزو موضوعاتی بود که طی روزهای اول در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی های کمیسیون موید آن است که سیستم ATC در بروز این حادثه نقشی نداشته است.
وی توضیح داد: برای این سیستم بعنوان یک سیستم جدید، یک دوره راه اندازی آزمایشی و یک دوره عملیاتی تعریف شده بود. برهمین اساس، دوره آزمایشی آن در سال ۱۳۹۲ کلید خورد و در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید و دوره بکارگیری عملیاتی آن آغاز شد. بررسی مستندات موجود نشان میدهد که این سیستم در دوره آزمایشی ایرادات و خطاهایی داشته اما در طول دوره بکارگیری آزمایشی، به تدریج از میزان خطاها و اشتباهات آن کاسته شده است به طوری که در دوره عملیاتی، میزان خطاهای آن بسیار کم بوده است.
عاشوری ادامه داد: بررسیهای کمیسیون نشان داد که در روز حادثه، سیستم ATC درست عمل کرده به طوری که قطار سمنان- مشهد را در پشت چراغ قرمز متوقف کرده است اما خطای انسانی موجب شده عملکرد درست سیستم جدی تلقی نگردد.
رئیس کمیسیون عالی سوانح راهآهن گفت: براین اساس، خطای انسانی در بروز حادثه برخورد قطار محرز است، اما اینکه کدام افراد نقش بیشتری در بروز حادثه داشته اند و قصور کدامیک کمتر بوده، مساله ای است که کمیسیون در حال بررسی آن است.
وی اظهار کرد: کمیسیون با وسواس و دقت بسیار در حال بررسی مکالمات ضبط شده است و با تک تک افراد دخیل در حادثه نیز مصاحبه کرده است تا حقیقت موضوع مشخص شود.
عاشوری همچنین شایعات منتشر شده در مورد فرار لکوموتیوران قطار سمنان-مشهد را تکذیب کرد و گفت: لکوموتیوران قطار سمنان-مشهد به محض اینکه برای بازجویی به کمیسیون سوانح ناحیه دعوت شد، در محل حضور یافت و همانجا توسط نماینده دادستانی دستگیر شد. بنابراین اخباری که در مورد متواری و پنهان شدن وی مطرح شده، کذب محض است و توصیه میکنم رسانه ها از انتشار چنین اخباری که حیثیت و آبروی افراد را خدشهدار میکند، خودداری کنند
وی تصریح کرد: زمانی که صورتجلسه نهایی کمیسیون تهیه و به امضای تمام اعضا رسید، براساس مندرجات صورتجلسه میتوان در مورد مقصر اصلی حادثه و میزان قصور هریک از متهمین اظهارنظر قطعی کرد.
عاشوری در عین حال گفت: با توجه به سیر بررسی مستندات، این احتمال وجود دارد که نتیجه نهایی کمیسیون زودتر از پایان هفته پیش رو اعلام شود.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا نقص سیستم ATC بعنوان یکی از عوامل موثر در بروز حادثه در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: اتفاقا نقص ATC جزو موضوعاتی بود که طی روزهای اول در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی های کمیسیون موید آن است که سیستم ATC در بروز این حادثه نقشی نداشته است.
وی توضیح داد: برای این سیستم بعنوان یک سیستم جدید، یک دوره راه اندازی آزمایشی و یک دوره عملیاتی تعریف شده بود. برهمین اساس، دوره آزمایشی آن در سال ۱۳۹۲ کلید خورد و در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید و دوره بکارگیری عملیاتی آن آغاز شد. بررسی مستندات موجود نشان میدهد که این سیستم در دوره آزمایشی ایرادات و خطاهایی داشته اما در طول دوره بکارگیری آزمایشی، به تدریج از میزان خطاها و اشتباهات آن کاسته شده است به طوری که در دوره عملیاتی، میزان خطاهای آن بسیار کم بوده است.
عاشوری ادامه داد: بررسیهای کمیسیون نشان داد که در روز حادثه، سیستم ATC درست عمل کرده به طوری که قطار سمنان- مشهد را در پشت چراغ قرمز متوقف کرده است اما خطای انسانی موجب شده عملکرد درست سیستم جدی تلقی نگردد.
رئیس کمیسیون عالی سوانح راهآهن گفت: براین اساس، خطای انسانی در بروز حادثه برخورد قطار محرز است، اما اینکه کدام افراد نقش بیشتری در بروز حادثه داشته اند و قصور کدامیک کمتر بوده، مساله ای است که کمیسیون در حال بررسی آن است.
وی اظهار کرد: کمیسیون با وسواس و دقت بسیار در حال بررسی مکالمات ضبط شده است و با تک تک افراد دخیل در حادثه نیز مصاحبه کرده است تا حقیقت موضوع مشخص شود.
عاشوری همچنین شایعات منتشر شده در مورد فرار لکوموتیوران قطار سمنان-مشهد را تکذیب کرد و گفت: لکوموتیوران قطار سمنان-مشهد به محض اینکه برای بازجویی به کمیسیون سوانح ناحیه دعوت شد، در محل حضور یافت و همانجا توسط نماینده دادستانی دستگیر شد. بنابراین اخباری که در مورد متواری و پنهان شدن وی مطرح شده، کذب محض است و توصیه میکنم رسانه ها از انتشار چنین اخباری که حیثیت و آبروی افراد را خدشهدار میکند، خودداری کنند