به گزارش مشرق، جاده مخصوص و هفتخوان سمنان. این دو منطقه طی دو سال و چند ماه اخیر شاهد حوادث مرگبار هوایی و ریلی بودهاند؛ سقوط آنتونوف 140 در جاده مخصوص حوالی شیشه مینا و برخورد دو قطار مسافری در هفت خوان. 19 مردادماه سال 93 یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 خطوط هواپیمایی سپاهان چند ثانیه پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و با سقوط در جاده مخصوص 40 کشته بر جای گذاشت.
نکته جالب توجه اینکه نه وزیر راه و شهرسازی و نه معاون وقت وی در سازمان هواپیمایی کشوری بابت بروز سقوط آنتونوف عذرخواهی نکردند. بعدازظهر همان روز وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه "همه سرنشینان این هواپیما و همچنین اشخاص ثالث تحت پوشش بیمه بوده اند" گفت: «کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری این اطمینان را به مردم می دهد که در هنگام بررسی از هیچ قصوری فروگذار نخواهد بود.»
معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری نیز در پیامی اعلام کرد: «حادثه ناگوار هوایی آنتونوف 140 که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز و خدمتگزاران صدیق صنعت هوانوردی کشور شد موجب تأسف و تأثر گردید. اینجانب این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم ایشان و جامعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان علو درجات و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم؛ روحشان شاد و یادشان گرامی باد.»
پس از سقوط آنتونوف 140 نمایندگان مجلس نهم به شدت پیگیر دلایل بروز این سانحه و قصور احتمالی در این رابطه شدند. این موضوع در کنار فشار افکار عمومی باعث شد تا موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی نمایندگان مطرح شود. اما هر چه مسئله استیضاح جدیتر میشد به همان نسبت نیر فشار برای کنار گذاشتن رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری و قربانی کردن وی شدت گرفته بود.
بر این اساس بود که به رئیس سابق سازمان هواپیمایی توصیه شد بی سر و صدا استعفا دهد تا به این ترتیب فشار نمایندگان مجلس بر وزیر راه کاهش یابد، اما این پروسه حدود یکسالی طول کشید چرا که رئیس سابق به هیچ عنوان حاضر نبود از سمت خود استعفا دهد. به هر حال پس از کش و قوسهای فراوان جهانگیریان تیرماه سال گذشته و در آستانه سالگرد سقوط آنتونوف 140 از سازمان هواپیمایی کشوری خداحافظی کرد.
داستان قربانی کردن معاون برای بقای وزیر در سانحه برخورد دو قطار مسافری در سمنان تکرار شد، اما این بار سرعت اتفاقات بسیار بیشتر از نمونه قبلی بود. تنها به فاصله 48 ساعت پس از برخورد مرگبار قطار حومهای با قطار مسافری تبریز-مشهد در هفتخوان مدیرعامل راهآهن در یک برنامه زنده تلویزیونی ضمن عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا داد که در نوع خود قابل توجه و البته تاسفآور بود، چراکه پورسیدآقایی به گفته کارسناشان و صاحبنظران تنها معاون آخوندی بود که طی سه سال اخیر عملکرد بسیار مثبتی از خود به جای گذاشته است.
این در حالی بود که وزیر راه و شهرسازی بابت بروز این سانحه هنوز عذرخواهی نکرده بود. وی چند ساعت پس از این برخورد مرگبار اعلام کرد تمام مسافران قطار بیمه بودهاند و جای نگرانی نیست. این اظهارات وی واکنش شدید نمایندگان مجلس را به دنبال داشت به طوریکه آنها خواستار استیضاح آخوندی شدند. پس از جدی شدن استیضاح که تاکنون حدود 50 امضا برای آن جمعآوری شده است آخوندی بابت اظهاراتش و نه بروز سانحه برخورد قطار عذرخواهی کرد.
به هر حال آنچه مشخص است تاکنون دو معاون وزیر قربانی بقای وزیر شدهاند؛ یکی بابت حادثه جاده مخصوص و دیگری بابت برخورد قطار مسافری در هفتخوان. هنوز دلیل واقعی سقوط آنتونوف 140 مشخص نیست، در خصوص دلایل برخورد قطار مسافری در سمنان نیز گزارشاتی منتشر شده که البته در آنها بخشی از واقعیتها از نظر مردم پنهان نگاه داشته شده است. واقعیتهایی که تا امروز وزیر راه و شهرسازی و مسئولان ذیربط در رابطه با آن اظهارنظر نکردهاند.
نکته جالب توجه اینکه نه وزیر راه و شهرسازی و نه معاون وقت وی در سازمان هواپیمایی کشوری بابت بروز سقوط آنتونوف عذرخواهی نکردند. بعدازظهر همان روز وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه "همه سرنشینان این هواپیما و همچنین اشخاص ثالث تحت پوشش بیمه بوده اند" گفت: «کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری این اطمینان را به مردم می دهد که در هنگام بررسی از هیچ قصوری فروگذار نخواهد بود.»
معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری نیز در پیامی اعلام کرد: «حادثه ناگوار هوایی آنتونوف 140 که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز و خدمتگزاران صدیق صنعت هوانوردی کشور شد موجب تأسف و تأثر گردید. اینجانب این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم ایشان و جامعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان علو درجات و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم؛ روحشان شاد و یادشان گرامی باد.»
پس از سقوط آنتونوف 140 نمایندگان مجلس نهم به شدت پیگیر دلایل بروز این سانحه و قصور احتمالی در این رابطه شدند. این موضوع در کنار فشار افکار عمومی باعث شد تا موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی نمایندگان مطرح شود. اما هر چه مسئله استیضاح جدیتر میشد به همان نسبت نیر فشار برای کنار گذاشتن رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری و قربانی کردن وی شدت گرفته بود.
بر این اساس بود که به رئیس سابق سازمان هواپیمایی توصیه شد بی سر و صدا استعفا دهد تا به این ترتیب فشار نمایندگان مجلس بر وزیر راه کاهش یابد، اما این پروسه حدود یکسالی طول کشید چرا که رئیس سابق به هیچ عنوان حاضر نبود از سمت خود استعفا دهد. به هر حال پس از کش و قوسهای فراوان جهانگیریان تیرماه سال گذشته و در آستانه سالگرد سقوط آنتونوف 140 از سازمان هواپیمایی کشوری خداحافظی کرد.
داستان قربانی کردن معاون برای بقای وزیر در سانحه برخورد دو قطار مسافری در سمنان تکرار شد، اما این بار سرعت اتفاقات بسیار بیشتر از نمونه قبلی بود. تنها به فاصله 48 ساعت پس از برخورد مرگبار قطار حومهای با قطار مسافری تبریز-مشهد در هفتخوان مدیرعامل راهآهن در یک برنامه زنده تلویزیونی ضمن عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا داد که در نوع خود قابل توجه و البته تاسفآور بود، چراکه پورسیدآقایی به گفته کارسناشان و صاحبنظران تنها معاون آخوندی بود که طی سه سال اخیر عملکرد بسیار مثبتی از خود به جای گذاشته است.
این در حالی بود که وزیر راه و شهرسازی بابت بروز این سانحه هنوز عذرخواهی نکرده بود. وی چند ساعت پس از این برخورد مرگبار اعلام کرد تمام مسافران قطار بیمه بودهاند و جای نگرانی نیست. این اظهارات وی واکنش شدید نمایندگان مجلس را به دنبال داشت به طوریکه آنها خواستار استیضاح آخوندی شدند. پس از جدی شدن استیضاح که تاکنون حدود 50 امضا برای آن جمعآوری شده است آخوندی بابت اظهاراتش و نه بروز سانحه برخورد قطار عذرخواهی کرد.
به هر حال آنچه مشخص است تاکنون دو معاون وزیر قربانی بقای وزیر شدهاند؛ یکی بابت حادثه جاده مخصوص و دیگری بابت برخورد قطار مسافری در هفتخوان. هنوز دلیل واقعی سقوط آنتونوف 140 مشخص نیست، در خصوص دلایل برخورد قطار مسافری در سمنان نیز گزارشاتی منتشر شده که البته در آنها بخشی از واقعیتها از نظر مردم پنهان نگاه داشته شده است. واقعیتهایی که تا امروز وزیر راه و شهرسازی و مسئولان ذیربط در رابطه با آن اظهارنظر نکردهاند.