به گزارش مشرق، ناهماهنگی بخش فروش بلیت در راهآهن جمهوری اسلامی ایران با مسئولان قطار در اوج مسافرت به مشهد در ایام شهادت ثامن الحجج و البته برودت هوا برای برخی مسافران باعث دردسر و تضییع حقوقشان شد.
ماجرا از این قرار بود که یک خانواده با تهیه یک کوپه دربست و یک تک بلیت (صندلی 4) در کوپه یک سالن یک قطار 336 تهران- مشهد شرکت حمل و نقل ریلی رجا در تاریخ 4 آذر ماه، در بدو ورود به قطار از جابجایی اجباری تک بلیت خود مطلع شدند.
به آنها گفته شد که مسافر صندلی 4 سالن یک، باید به سالن 3 انتقال یابد. از آنجایی که کوپه دربست برای خانومهای این خانواده و تک بلیت برای پدر سالخورده شان تهیه شده بود تا در نزدیکی خانواده تحت مراقبت باشد، برای این خانواده مقدور نبود که پدر سالخورده شان 2 سالن دورتر از آنها باشد لذا از رئیس قطار درخواست کردند که در صورت امکان این جابجایی به صورتی انجام شود که پدر در همان سالن یک اسکان یابد.
اما در کمال ناباوری با رفتار به شدت زننده و بیادبانه رئیس قطار مواجه شدند. وی گفت این مشکل ما نیست مشکل بخش فروش است و همین است که هست.
علیرغم اینکه این خانواده یک ماه قبل به تهیه بلیت اقدام کرده بودند، مجبور شدند تا 5 نفره در همان کوپه 4 نفره سفر کنند و از خدمات تک بلیت خود اصلا استفاده نکنند و با توجه به تاخیر 5 ساعته قطار و کهولت سن پدر این سفر با مشکل و سختی سپری شد.
رئیس قطار با عصبانیت تمام موضوع را تقصیر بخش فروش بلیت انداخت و گفت به علت سردی هوا، مامور موتورخانه باید در کوپه یک حضور داشته باشد تا به طور مرتب به موتورخانه سرکشی کند. بخش فروش بلیت باید کوپه یک را برای ما خالی نگه دارد و این مشکل ما نیست ما فقط میتوانیم شما را جابجا کنیم.
این در حالی بود که هزینهای که این خانواده برای بلیت تکنفره پرداخت کرده بود، بدون اینکه از خدمات مورد اشاره استفاده شده باشد، کاملا سوخت شد و کسی نیز پاسخگوی فشار روانی زائران مشهد مقدس و خسارت مالی آنان نبوده است.
به نظر میرسد، تمامی قطارهایی که بلیتشان طی یک ماه گذشته به فروش رسیده،به علت برودت هوا با چنین مشکلی مواجه هستند و مسافران کوپه یک سالن یک قطارها در هر سفر به ناچار جابجا میشدند.
در حالی که عدم پیش بینی چنین مواردی کاملا تضییع حقوق مسافر به شمار میرود، هیچ جایگاهی وجود ندارد که مسافر به آن مراجعه کند و یا اگر هم باشد شاید به اتلاف وقت و دردسرهای بعدیش نیرزد. ضمن اینکه آیا رئیس قطار اجازه دارد بدون رضایت مسافر وی را جابجا کرده و با وی رفتاری بیادبانه و خشونتامیز داشته باشد؟
در این
رابطه البته ذکر نکات دیگری هم قابل توجه است،در همین روز ترافیک شدیدی
برای حرکت قطارها در ایستگاه راهآهن تهران ایجاد شده بود و تمامی قطارها
با تاخیر حرکت می کردند که گاه این تاخیرها تا 2 ساعت میرسید. به نظر
میرسید با توجه به ایام رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام رضا (ع) و حجم زیاد
مسافران، بر تعداد قطارها افزوده شده بود و این عدم مدیریت درست در نهایت
منجر مشکلات متعدد از تاخیر چند ساعت حرکت قطارها تا فاجعهای چون برخود
قطار سمنان- مشهد به قطار تبریز- مشهد و کشته و مجروح شدن صدها تن شد.
البته برای قطار 336 به علت تاخیر حدود 6 ساعته به مسافران اعلام شد که نیمی از بهای بلیت به آنان بازگردانده میشود.
نکته دیگر که در سرویسدهی این قطارها دیده میشد، به علت تاخیرها و عجله
برای مسافرگیری دوباره قطارها(این بار در مسیر برگشت) برخی از خدمات به
مسافران سپرده میشد تا انجام دهند. از جمله این که با توجه به حضور
مسافران در کوپهها از آنها خواسته می شد تا سطلهای زباله را برای نظافت
تحویل دهند و دیگر برنمیگرداندند و یا از مسافران می خواستند پتوهای
استفاده نشده را خود در محلش قرار دهند و کارهایی از این دست.
مسئولان راه آهن بدون تردید باید در برابر اینگونه سوء مدیریتها پاسخگو باشند. غالبا از قطار به عنوان امنترین وسیله برای سفر یاد میشود، اما بدیهی است که در بی نظمی و فقدان و نظارت و مدیریت این مرکب رام میتواند ارابه مرگ در حادثهای چون هفت خوان باشد.