سفیر روسیه در لندن، در مصاحبه با راشا تودی گفت که انگلیسی ها و سایر کشورهای غربی از پیروزی روسیه و متحدان آن در حلب، دچار استیصال شده اند.

سرویس جهان مشرق - بریتانیا و غرب از توفیقات مسکو و متحدانش در شرق حلب، از جمله در عملیات امدادرسانی، «کلافه» هستند.

به گزارش راشا تودی، سفیر روسیه در بریتانیا، الکساندر یاکووِنکو، در مصاحبه اختصاصی با این شبکه گفت که لندن از ارایه پیشنهادات سازنده برای اقدام در سوریه هم عاجز است.

 

اظهارات نماینده روسیه در بریتانیا، بعد از ملاقات او و سفیر ایران در لندن، حمید بعیدی نژاد، با وزیر خارجه انگلستان، بوریس جانسن، بیان شد. یاکووِنکو به همراه سفیر ایران در واکنش به پیروزی دولت سوریه و متحدانش در شرق حلب از سوی بوریس جانسن احضار شدند تا بریتانیا «دغدغه» های خود را درباره شرایط سوریه و اقدامات ایران  و روسیه در آن جا به مسکو و تهران انتقال دهد.

 

در جریان مصاحبه سفیر روسیه با راشا تودی، ، یاکوونکو مواضع روسیه را درباره بحران سوریه تشریح کرد و این که مسکو(بر خلاف غربی ها) نه به دنبال «تغییر رژیم» در سوریه، که به دنبال «مبارزه با تروریزم» است. او به راشا تودی گفت که ازادسازی شرق حلب هیچ بازخورد مثبتی از جانب غرب نداشت و البته تاکید کرد که مسکو هم انتظار برخورد مثبت را از جانب غربی ها نداشت:

" کمی استیصال در اوضاع(در لندن) وجود دارد، چرا که هیچ کس انتظار نداشت که ما در وهله نخست و با کارآمدی کامل به سراغ(بهبود) شرایط انسانی(در حلب) برویم. به نظرم هیچ کس در لندن انتظار نداشت که همزمان با خروج مسلحین از حلب، این کار(امدادرسانی) به این خوبی انجام بگیرد."

 

روز جمعه، «مرکز آشتی روسیه» مستقر در سوریه اعلام کرد که آزادسازی شرق حلب کامل شده است، در حالی که ارتش سوریه همچنان «نواحی ایزوله شده مقاومت مسلحانه» را هدف قرار می دهد.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، از زمان شروع عملیات آزادسازی حلب، حدود 3400 شبه نظامی خود را به نیروهای دولتی تسلیم کرده اند(3000 نفر از آن ها بعدا مشمول عفو شدند). هزاران نفر از اهالی حلب به خانه هایشان در مناطق آزادشده برگشته اند و از خدمات امدادرسانی برخوردار شده اند. سفیر روسیه به بریتانیایی ها توصیه کرد:

 

" اصولا، بریتانیایی ها باید به اوضاع کمی متفاوت تر و از زاویه ای دیگر نگاه کنند، از زاویه واقعیت ها و فکت ها."

علی رغم آزادسازی شرق حلب از دست تروریست ها، آمریکایی ها و بریتانیایی ها نه تنها هیچ واکنش مثبتی نشان نداده اند، که بلافاصله روسیه و متحدانش را به ایجاد اختلال در رساندن کمک های انسانی متهم کرده اند و این خط رسانه ای و سیاسی همچنان از سوی ان ها با شدت ادامه دارد.

 

با این حال، این دیگاه آن ها مغایر با نظر صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل است که می گویند مسکو کمک رسانی مستمری را به سازمان های امدادی در عرصه میدانی انجام می دهد. سفیر روسیه متذکر شد که  انگلستان به نوبه خود هیچ پیشنهادی هم برای عملیات امدادرسانی ارایه نکرده است:

" من (به بوریس جانسن) گفتم که از کمک های انسانی بریتانیا، به ویژه برای مردم، برای غیرنظامیان حلب، استقبال می کنیم. متاسفانه  ما هیچ پیشنهادی از بریتانیا دریافت نکردیم." با این حال او اضافه کرد که به نظر او رویکرد بریتانیا به زودی تغییر خواهد کرد.

یاکوونکو گفت که در واقع این بریتانیا و اتحادیه هستند که با تحریم های خود ضد دولت سوریه، کار کمک رسانی انسانی به مردم سوریه را سخت کرده اند:

" صحبتِ دولت سوریه نیست، بلکه پای کمک رسانی انسانی به مردم در میان است. به همین خاطر، روسیه از بریتانیا خواسته که تحریم ها را بردارد، تا به مردم کمک شود، تا بریتانیا کمی سخاوتمندانه تر عمل کند."

یاکووِنکو تاکید کرد که بسیار حیاتی است که یک «آتش بس جهانی» بر سر سوریه برقرار شود و تلاش ها برای برقراری صلح و فروکش کردن این بحران چند ساله ادامه یابد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در کنفرانس خبری خود در ژاپن گفت که جدای از روندهای صلح ژنو، مذاکرات جداگانه میان دولت سوریه و اپوزیسیون به اصطلاح میانه رو، قرار است در پایتخت قزاقستان، آستانه، انجام بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس