آخرين مأموريت وزارت خارجه‌اي حجت‌الله ايوبي در سينماي ايران را ظاهراً بايد حذف يک فيلم انقلابي و اتهام‌زني و حاشيه‌سازي بعدي عليه آن قلمداد کرد.

به گزارش مشرق، مجموعه اظهارنظرهاي اين روزهاي حجت‌الله ايوبي و محمد حيدري درباره آثار راه‌يافته و جامانده جشنواره فيلم فجر نشان مي‌دهد که مناسبات مربوط به جشنواره روال عادي را طي نکرده است. حذف يک فيلم ضداستکباري از جشنواره فيلم فجر احتمالاً آخرين مأموريت مرد وزارت خارجه‌اي در سينماي کشور است. حجت‌الله ايوبي آخرين تلاش‌هايش براي به حاشيه راندن سينماي انقلاب را انجام داده است و روز گذشته با زيرآب‌زني فيلم امپراطور جهنم مأموريت خود را به سرانجام رسانده است.
 
ايوبي در قامت اپوزيسيون نظام
حجت‌الله ايوبي در روزهاي اخير طي دو اظهارنظر درباره ناديده گرفتن فيلمي درباره داعش از جشنواره فجر به جاي رعايت ژست بي‌طرفي در قامتي اپوزيسيون‌وار قد علم کرده و اظهارنظر کرده است. بار اول در کانال تلگرامي خود موضعي کاملاً جانبدارانه گرفت و دو روز پيش هم در اظهارنظري عجيب فيلم امپراطور جهنم را چند درجه مشکل‌دار‌تر از فيلم کاناپه دانست. ادعايي که تا به حال هيچ‌کس حتي اعضاي هيئت انتخاب هم مطرح نکرده بودند، براي اولين بار از زبان رئيس سازمان سينمايي عنوان شد.
 
کمترين انتظار از رئيس سازمان سينمايي اين است که درباره سينما نگاه پدرانه و مسئولانه داشته باشد، اما متأسفانه گرايشات سياسي پررنگ اجازه اتخاذ ژست بي‌طرفي را  به ايوبي نمي‌دهد. اتهام‌زني و اتخاذ نگاه غيرمنصفانه عليه يک اثر هنري که در حوزه استراتژيک و منطبق با حوادث روز منطقه جنوب غرب آسيا توليد شده است از سوي مرد ديپلمات سازمان سينمايي زياد عجيب به نظر نمي‌رسد.
 
آخرين مأموريت وزارت خارجه‌اي ايوبي در سينما
ردپاي اين ادعا که امپراطور جهنم نه به دليل ملاحظات هنري و سينمايي بلکه مبتني بر گرايشات سياسي و مصلحت‌انديشانه از بخش مسابقه جشنواره حذف شده است، کار سختي نيست. باز شدن پاي ديپلمات‌ها به سينما توسط علي جنتي، وزير مستعفي دولت يازدهم رنگ واقعيت به خود گرفت.
 
کيست که نداند رويکرد سياست خارجي دولت يازدهم کاملاً محافظه‌کارانه ترسيم شده و دوستي با عربستان سعودي در آن جايگاهي محوري دارد؛ محبتي که حتي فاجعه منا و کشتار چندصد نفر از هموطنان ايراني نيز نتوانست خللي در مواضع دوستانه دستگاه سياست خارجي ايجاد کند. جرم امپراطور جهنم هم همين است که پا در حريم ممنوعه سياست خارجي دولت يازدهم يعني عربستان سعودي گذاشته است. گرچه برخلاف اظهارنظر عماد افروغ که مدعي شده بود در فيلم نقش امريکا در ايجاد داعش مغفول مانده است، اتفاقاً به نقش محوري امريکا، اسرائيل و نوکري وهابيت در فيلم کاملاً پرداخته شده است.
 
چرا فيلم توقيف نشده است؟
حذف يک فيلم ضداستکباري از جشنواره فيلم فجر انقلاب اسلامي احتمالاً آخرين مأموريت مرد وزارت خارجه‌اي در سينماي کشور است. حجت‌الله ايوبي آخرين تلاش‌هايش را براي به حاشيه راندن سينماي انقلاب انجام داده و روز گذشته با زيرآب‌زني فيلم امپراطور جهنم مأموريت خود را به سرانجام رسانده است.
 
ايوبي روز گذشته با بيان اظهارات نسنجيده‌اي درباره بيرون ماندن فيلم امپراطور جهنم نتوانست ژست بي‌طرفانه خود را حفظ کند و در قالب مواضعي اپوزيسيون‌وار گفت: دو، سه درجه بالاتر از آنچه در «کاناپه» هست در «امپراطوري جهنم» اتفاق افتاده است. در واقع ايوبي به جاي گره‌گشايي از يک فيلم سينماي ايران با اين ادعا قصد دارد گره تازه‌اي بر فيلم امپراطور جهنم ايجاد کند، در حالي‌که اساساً بحث کلاه‌گيس در فيلم شيخ‌طادي به عنوان يک ايراد براي اولين‌بار از سوي رئيس سازمان سينمايي مطرح شده است. حال اين سؤال پيش مي‌آيد که به فرض صحت ادعاي ايوبي در اينکه امپراطور جهنم چند درجه بالاتر از فيلم کاناپه خلاف کرده پس چرا فيلم از سوي سازمان سينمايي مانند کاناپه توقيف نشده است؟
 
منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس