تلماسه

از این همه کدهای آشکار و پنهان، ویلینو از القای تطبیق با منجی شیعه به ذهن مخاطب، آرام نگرفته و از زبان دختر فرمن(چانی) خطاب به پائول می شنویم:" تو «مهدی» هستی؟ تو که شبیه پسربچه‌ها هستی."

به گزارش مشرق، بالاخره بعد از چند ماه تبلیغات مستمر درباره‌ی حماسه‌ی علمی-تخیلی دنیس ویلنو، فیلم «تل‌ماسه»(Dune) اکران شد و توجهات بسیاری هم از سوی تماشاگران و هم نویسندگان سینمایی دریافت کرد. دومی اقتباس سینمایی از رمان معروف «تل ماسه» اثر فرانک هربرت که نخستین بار در سال 1965 منتشر شد، بعد از نسخه سینمایی دیوید لینچ در سال 1984، همان‌طور که از بودجه و لجیستیکی که صرف ساخت آن شد و طبق انتظار از سوابق کاری دنیس ویلنو، از لحاظ سینمایی چشمگیر از کار درآمده و به لحاظ محتوایی هم بسیار جذاب است.

بیشتر بخوانید:

آیا نسخه تازه مومیایی مدافعان حرم را نشانه گرفته است؟

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


«تل‌ماسه» فیلم مهمی است و به طور خاص برای ایرانی‌ها به عنوان قطب تشیع در جهان، بسیار قابل تامل و توجه است. این مساله، البته ربطی به برخی تفاسیر و نظرات ساده‌دلانه‌ی داخلی ندارد که اثر ویلنو را فیلمی در تقدیس مفهوم «منجی» و با نمادها و دلالت‌های دینی پنداشته‌اند. «تل‌ماسه» مهم است چون یکی از استراتژیک‌ترین آثار سینمایی «منجی-ستیز» یا «مسیحا-ستیز»(به تعبیر فرنگی آنتی کرایست)دو دهه اخیر هالیوود است و البته رندانه و هوشمندانه نعل وارونه می زند و خود را «منجی-گرایانه» و در جبهه «حق» می نمایاند.


 
نگارنده در زمان تماشای فیلم عجیب یاد روایتی منسوب به پیامبر خاتم(ص) در باب «دجال» آخرالزمان افتاد. ایشان فرمودند:
«او سوار بر الاغی خروج کند که فاصله‌ی دو گوشش یک میل باشد. او خروج  کند و با او بهشت و دوزخ و کوهی از نان و نهری از آب باشد. بیشتر پیروانش یهود، زنان و اعراب باشند."(الخرائج و الجرائح، ج 3، ص 1138)

که در تفسیر واژه «اعراب»، بیشتر مفسران اعراب بادیه‌نشین و دور از تمدن در نظر گرفته‌اند.قرائن فیلم را مرور کنیم. «پائول»، کسی که «منجی» آینده است، تحت‌الحمایه مادر خود جسیکا است که خود تحت‌الحمایه خواهران «بنه جزریت»(سازمان کهانت در امپراتوری) قرار دارد. او در رویاهای «صادقه»اش توسط دختری از بادیه‌نشینان موسوم به فرمن هدایت می شود.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم

حتی تثلیت معروف مسیحیت(پدر، پسر، روح القدس) تبدیل به (مادر، پسر، لسان الغیب) می شود. حتی بنه جزریت هم یک نهاد کاملا زنانه است که هیچ مردی حق عضویت در آن را ندارد. طبق داستان «تل‌ماسه»، نوشته‌ی فرانک هربرت(1965) که مبنای ساخت نسخه سینمایی قرار گرفته، قرار بود طبق تعلیمات بنه جزریت، جسیکا یک دختر به دنیا بیاورد که در آینده تبدیل به «انسان کامل» مد نظر بنه جزریت شود، لیکن به عشق شوهرش، پسری به دنیا می آورد.
 
 

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم
دنیس ویلنو کارگردان کانادایی فیلم تلماسه

قوم موسوم به «فِرِمِن» در نوول و فیلم «تل‌ماسه»، به شدت به اعراب بادیه‌نشین یا «بدوی»(یا بدوئین) شباهت دارند که همین حالا هم در مناطق مختلفی از غرب آسیا و شمال آفریقا سکونت دارند. فرمن‌ها به واسطه‌ی زیست در شرایط مافوق طاقت و صعب بیابان، خشن و زمخت و بیگانه با تمدن شهری هستند. طبق اطلاعات فیلم، آن‌ها پرستندگان کرم‌ عظیم الجثه و غول‌آسایی به نام «شای هولود» هستند که سلطان واقعی سیاره «آراکیس» است.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 
بازیگر نقش منجی، «تیموتی شالامت» از طرف مادری خون یهودی دارد. در داستان فیلم هم او بیش از پدر، به مادر وابسته است و توسط مادر تربیت می شود. در یهودیت، بر اساس «میشنا»(کتاب تورات شفاهی) وراثت خون یهودی از مادر اصل است. سلسله‌ی آتریدیس به حکم «امپراتور»(که ظاهرا بالاترین مرجع در جهان فیلم است)، به سیاره‌ای سراسر بیابانی و لم‌یزرع منتقل می شود. یکی از مهم‌ترین اسطوره‌های دینی یهود، سرگردانی در بیابان(وادی تیه یا صحرای سینا) به امر یهوه است، حتی همین امروز هم ساکنین اصلی صحرای سینا، بدوئین(بدوی‌ها) هستند.


 
خط الحادی فیلم دنیس ویلنو دقیقا همین‌جا عیان می شود. طبق روایت عهد عتیق، و تایید قرآن کریم، خداوند به واسطه‌ی نافرمانی‌ها و بهانه‌گیری‌های مستمر بنی اسراییل در اجرای فرامین الهی، ورود به سرزمین مقدس را تا 40 سال بر آنان ممنوع می کند و سرگردانی آن‌ها در بیابان(وادی تیه) آغاز می شود. یکی از بزرگ‌ترین گناهان بنی‌اسراییل که خشم الهی را برانگیخت، گرد آمدن این قوم در غیاب موسی(ع) حول «گوساله سامری» و پرستش آن بود. در روایت الحادی فیلم «تل‌ماسه»، امپراتور به عنوان بالاترین مرجع در جهان فیلم، خاندان آتریدیس را به حکمرانی «آراکیس»(که در واقع بیابانی بی آب و علف و سوزان است) مامور می کند و خیلی زود در می یابیم که این در واقع تنبهی از جانب امپراتور بوده است. این‌جاست که تاکید بر تصویر «گاو» روی قبر پدر لتو آتریدیس که شاه بزرگ این سلسله بوده، تاکید بر سر گاو که در بالاترین ارتفاع در مقر حکمرانی لتو آتریدیس نصب شده و همچنین مجسمه گاو خشمگین متعلق به پائول برای اهل نظر معنا پیدا می کند. ذکر این نکته لازم است که طبق نظر برخی پژوهندگان عهد عتیق، گوساله سامری، مظهر یکی از خدایان اقوام ملحد فنیقی و کنعانی(به عنوان دشمنان بنی‌اسراییل) به نام «مولوخ» یا مولِخ بوده است.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 
نگاره‌هایی باستانی از مجسمه عظیم مولوخ در هیات گاو بالدار وجود دارد که در آن‌ها پرستندگان او، نوزادان خود را در دستان گداخته‌ی مجسمه مولوخ می گذاشتند و قربانی می کردند! یکی دیگر از مظاهر مولوخ، «جغد» است. هر دوی این نمادها(گاو بالدار و جغد) در محافل سری و شیطان‌پرستی امروز جزو مقدسات هستند و علامت معروف «شاخ شیطان» ظاهرا برگرفته از شاخ مولوخ است.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم

عطف به روایت رسول‌الله(ص) که ذکر شد، حتی در باب مرکب عجیب و هولناک «دجال»، که بین دو گوش ان یک میل فاصله است، در سکانس پایانی «تل‌ماسه» کدی نه چندان پوشیده برای مطابقت وجود دارد. پائول و مادرش که اکنون عضوی از جامعه فرمن هستند، وقتی وارد محدوده زیستی فرمن‌ها(سیچ تبر) می شوند، یکی از رزمندگان فرمن را می بینند که سوار بر کرم غول‌آسا در حال تاختن است. این کرم‌ها آن اندازه عظیم و مخوف هستند که در هنگام تاختن، در صحرا طوفان به راه می افتد(طول آن‌ها به 400 متر هم می رسد). در واقع، زمانی پائول از دید فرمن‌ها، جلوه‌ی یک «ابرانسان» را می یابد که یکی از این کرم‌ها در برابر او آرام می گیرد و بعد از کمی مکث راه خود را می گیرد و می رود، چنان که گویی تحت فرمان پائول قرار گرفته است.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 
بر اساس نوول فرانک هربرت می دانیم که در نهایت پائول رام کردن و سواری گرفتن از این هیولاها را فرا می گیرد و در هنگام فتح آراکیس سوار بر همین مرکب هیولایی است. حتی بر اساس منابع مسیحی، به ویژه «مکاشفات یوحنا»، می دانیم که دو هیولا برای یاری ضدمسیح ظهور می کنند که یکی از دریا بیرون می آید و دیگری از دل زمین. به یاد بیاوریم که دکتر لیت کاینس(اقلیم‌شناس و قاضی نظارت امپراتوری که خود از فرمن‌هاست) خطاب به یکی از اعضای گارد امپراتور که او را به خیانت متهم می کند، خود و مردمش را نه بنده امپراتور، که بنده‌ی «شای هولود»(شاه کرم‌های شنی) می خواند. می دانیم که در زمان خیزش پائول آتریدیس به عنوان منجی، شای هولود و سایر هیولاهای کرم‌شکل به خدمتش درخواهند آمد. ‌

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 
جغرافیای شهر مرکزی آراکیس، بسیار شبیه شهر مکه مکرمه است و این شهری است که روزی در آینده نزدیک، «پائول آتریدیس» یا همان «منجی» کذایی، به همراه سلحشوران فرمن، آن را فتح خواهد کرد.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


شاید بد نباشد که یادآور شویم، یکی از ایده‌های اصلی الهام‌بخش فرانک هربرت در خلقه دنیای داستانی «تل‌ماسه» و به ویژه شخصیت «پائول آتریدیس»، شخصیت دی ای لارنس، سرجاسوس بریتانیایی بود که در جریان جنگ اول جهانی، با نفوذ در بین اعراب شبه جزیره حجاز، آن‎‌ها را به شورش علیه خلافت عثمانی واداشت و صربه سنگینی در جهت فروپاشی عثمانی وارد کرد.

فرانک هربرت در عمق فکر خود به شدت تحت تاثیر یهودیت است و این را در جای جای داستان او می توان ردیابی کرد و در نسخه سینمایی دنیس ویلینو، این تاثیر برجسته‌تر هم شده است. قطعا در این برجستگی و نمادپردازی یهودی، نقش نویسنده فیلمنامه، «اریک روث»، فیلمنامه‌نویس یهودی برنده جایزه اسکار(برای فارست گامپ) پررنگ است. برای مثال، لقب اصلی منجی و «انسان کامل»(طبق آموزه‌های بنه جزریت)، «Kwisatz Haderach» یا کوتاه‌کننده‌ی راه است که به شدت شبیه اصطلاح عبری « kefitzat haderech» با همان معناست. خود «فِرِمِن»ها که در شرایط به شدت سخت و توان‌فرسای زیست در بیابان هستند و بزرگ‌ترین دغدغه آن‌ها «بقا» است، باز یادآور آباء یهود طبق روایات عهد عتیق هستند.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم

 
بازی با مفاهیم شیعی چون «ولایت»، «انسان کامل» و «منجی» در مهم‌ترین پروژه‌ی دوران پساکرونایی هالیوود که در گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی القابی چون «ناجی سینما» به آن داده‌اند، به شدت قابل‌تامل است. مرد سیاهپوست فرمن خطاب به پائول می گوید:
" وقتی تفنگ «مولایت» را خواهی داشت که تلاش کنی آن را به دست بیاوری و دقیقا واژه عربی «مولا» را استفاده می کند. در همان سکانس مبارزه پائول، وقتی که او «جمیس» را می کشد، فرمن‌ها که «برگزیده» بودن او را پذیرفته‌اند، با او «بیعت» می کنند. حتی شیوه‌ی مبارزه‌ی «دانکن آیداهو»، جایی که می خواهد برای فرار «منجی» و مادرش، زمان بخرد، و نحوه‌ی کشته شدن او شبیه صحنه‌های شهادت یاران «ائمه» در آثار سینمایی ما(مثلا «مختارنامه» تصویر شده) است و او مرگی «شهادت»گون دارد.

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 
اما گویی از این همه کدهای آشکار و پنهان، دل دنیس ویلینو از القای تطبیق با منجی شیعه به ذهن مخاطب، آرام نگرفته و از زبان دختر فرمن(چانی) خطاب به پائول می شنویم:

" تو «مهدی» هستی؟ تو که شبیه پسربچه‌ها هستی."

حتی اقلیم خاص «آراکیس»، به ویژه تابندگی شدید خورشید و لم‌یزرع بودن آن و حرارتی که انسان‌های عادی تاب تحمل آن را ندارند و فرمن‌ها که فیزیولوژی بدن آن‌ها متناسب با این اقلیم تغییر کرده، باز یادآور کدهای قرآنی و روایی ماست. خداوند متعال در آیه 90 سوره مبارکه کهف درباره سفر ذوالفرنین می فرماید:
" حَتَّیٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَیٰ قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا: تا چون به مشرق زمین رسید آنجا دید که خورشید بر قومی می‌تابد که ما میان آنها و آفتاب ساتری قرار نداده‌ایم (یعنی لباس و خیمه و مسکنی که از حرارت خورشید سایبان کنند نداشتند)"

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 
یا این که فرمن‌ها خنجری مقدس به نام «خنجر کریس» دارند که از دندان شای هولود ساخته شده و هیچ‌گاه آن را از خود جدا نمی کنند و حتی وقتی «استیلگار»(حاویه باردم) به نزد لتو آتریدیس، شاه جدید آراکیس می رود، اجازه نمی دهد خنجرش را بگیرند. این به شدت یادآوری‌کننده سنت مردمان یمن است که همواره خنجر به کمر می بندند و خنجر نزد ان‌ها بسیار محترم است و حرمت دارد. حتی اقلیم آراکیس باز یادآور احادیث و روایاتی درباره یمن است. حضرت امام صادق(ع) فرمود:

" «پشت «یمن» وادی‌ای است که به آن وادی برهوت می‌گویند و در آن وادی تنها مارهایی سیاه می‌گذرند. پشت آن وادی قومی هستند که به آنها «ذریح» گفته می‌شود. هنگامی که خداوند محمّد(ص) را به پیامبری مبعوث کرد، گوساله‌ای که متعلّق به آنان بود دمش را تکان داد و با صدایی شیوا و رسا ندا سر داد و گفت: ای اهل ذریح، مردی از تهامه آمده که دعوت به این [موضوع] می‌کند که گواهی دهید خدایی جز الله نیست. آنها گفتند: این دلیلی دارد که خداوند این گوساله را به سخن آورده است. سپس بار دوم در میان آنان ندا سر داد. پس آنان تصمیم گرفتند یک کشتی بسازند. پس از ساخت کشتی هفت نفر از آنان همراه با توشه و قوّت قلبی که خداوند به آنها داد، بادبان‌ها را برافراشتند و کشتی را در دریا به حرکت درآوردند..."

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


 
همچنین در روایات مربوط به اخرالزمان مکرّر اشاره شده که شهری در منتهی الیه «مشرق» عالم، جایی که خورشید برمی خیزد، وجود دارد که نام آن «جابلقا» است و پایگاه سربازان «منجی موعود» است  و مردمانش هر روز خود را برای روز و ساعت ظهور و قیام حضرت مهدی(عج) آماده می سازند. آن‌گاه در تطبیقی شوم، شاهدیم که فرمن‌های ساکن آراکیس، که زنانشان محجبه هستند، در نیایش‌های خاص(که بسیار شبیه خواندن قرآن و ادعیه در اسلام است)، آمدن «لسان الغیب» یا منجی را طلب می کنند!

در فیلم «تلماسه» نام «مهدی» را برای منجی جدید خود انتخاب کردند+فیلم


امروز دیگر تردیدی وجود ندارد که اتاق‌های فکر و اندیشه‌ورزانی که در پس سازمان عظیم «ادراک‌سازی» و تبلیغات ایدئولوژیک غرب، یعنی همان هالیوود، قرار دارند، تسلط و شناخت عمیقی از آیات و روایات مرتبط با تشیع دارند. دست‌کم در دو دهه‌ی گذشته، در ده‌ها فیلم و سریال آمریکایی، شخصیت‌ها، رویدادها و نمادهای مرتبط با تشیع به صورت مستور یا نیمه‌مستور و حتی اخیرا آشکار(همچون در سریال «مسیحا» محصول نتفلکیس) با اهداف و اغراض خاص به تصویر کشیده شده‌اند. وقتی «دنیس ویلنو»ِی کانادایی، که بعد از افول آشکار کریستوفر نولان، کم‌کم به قدرتمندترین کارگردان هالیوود تبدیل می شود و قرار است «ایدئولوگ» جدید عالم سینما باشد، در یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های سینمایی 5 سال اخیر، به طور مستقیم نام موعود منتظَر شیعه را بر زبان یکی از شخصیت‌های اصلی فیلمش قرار می دهد، این به شدت معنادار و قابل‌تامل است. این یعنی «موعودیت» و «مهدویت»، به رغم همه تبلیغات سنگین یک قرن اخیر برای ترویج ماتریالیسم، پوزیتویسم و اومانیسم(مکاتب فکری الحادی)، بزرگ‌ترین دغدغه‌ی بازی‌گردانان پشت‌پرده در غرب است.


 
هالیوود در یک دهه اخیر، فاز جدیدی را در «ادراک‌سازی» آغاز کرده است و ابرکمپانی‎‌های سرگرمی‌ساز به شدت ایدئولوژیک‌تر شده‌اند. دراماتیزه کردن مسایل الاهیاتی، کیهان‌شناختی و هستی‌شناختی و تولید پدیده‌هایی چون سریال به شدت مهم و راهبردی «West World»(ساخته جاناتان نولان) و سریال‌هایی چون «لوسیفر» و «دارک» و فیلم‌هایی چون همین «تل‌ماسه» نشان از عطش هالیوود برای مدیریت ذهن و فراهم آوردن و القای پاسخ‌های مدنظر خود به پرسش‌های اساسی بشر مدرن دارد.  «جنگ روایت‌ها» وارد سطح بالاتری شده است.

منبع: روزپلاس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 25
  • روزبه IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    81 12
    وقتی فیلمسازهای ما در حال روایت عادی سازی روابط غیر اخلاقی در جامعه هستن و بدنبال هجمه به باورهای دینی و اعتقادی هستن، غربیها در حال روایت مفاهیم دینی ما هستن، انگار مسئولیت کاملا معکوس به همدیگه محول شده، سینمای ما در حال رواج مفاهیم غیر اخلاقی است که در غرب رواج داره و سینمای غرب در حال پرداختن به موضوعاتی است که مربوط به باورهای ماست
    • فرزند ایران IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      16 0
      موافقم، باید در صنعت فیلم سازی زیاد سرمایه گذاری کرد، الان کشورهای زیادی از طریق همین صنعت هم تبلیغ افکار و فرهنگشان را می کنند و هم از نظر اقتصادی کمکی به کشور هستند. ما همه جوره از نظر فنی و عوامل و بازیگر امکان ساخت فیلم های خوب را داریم
    • M IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 2
      آفرین، کاملا درسته. همچنین تشکر از مشرق نیوز و نویسنده این مقاله خوب
    • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 2
      اشتباه نشه اینها همون غرب پرستا هستن که چش شون به حرف زدن غربی هاست و دارن تو همون پازل بازی می‌کنند. فقط بخاطر شهرت و گرفتن اسکار بهترین فیلم از نظر غربی ها.
    • علی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 12
      فیلم ضعیفی بود کپی بود.
  • NL ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    16 11
    طوری هم القا میکنه که اگه کسی هم بیاد و خودشو منجی معرفی کنه یه ادم عادی هست که بوسیله اموزش توسط یه انسان دیگه صاحب بعضی قدرتا شده..کلا فبلمش تحریف مهدویت بود و هر شیعه ای که نگاه کنه همون اول متوجه میشه و در اخر کارم با اوردن اسم مهدی کاملا اهداف پروزشونو نشون میدن و جالبه یه ادم با تبار غربی رو میخوان منجی اخرالزمان وحضرت مهدی معرفی کنند..فیلمش مخصوص ادراک سازی برای مخاطب غرب هست و باید ما با ساختن فیلمهای با کیفیت درباره مهدویت واقعیت رو نشون بدیم و جادوشونو باطل کنیم..
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      37 27
      کاملا با شما مخالفم. اولا این فیلم تاریخی نیست بلکه تخیلی هست و بر اساس رمان علمی-تخیلی که با تل‌ماسه (به انگلیسی: Dune) اثر فرانک هربرت در سال ۱۹۶۵ هست. ثانیا همینکه نجات بخش بشریت رو حضرت مهدی معرفی کرده عالیه و بیشتر از این نمیشه انتظار داشت. ثالثا به هیچ هنوان منجی رو عادی معرفی نمیکنه . کسی که با خواب هاش آینده رو ببینه و طی الارض بکنه عادیه ؟؟!! رابعا یادتون نره این فیلم تخیلی هست و صرفا یک اقتباس آزاد و مستقل از موعودگرایی و مهدویت است. اگر قرار بود مو به مو و دقیق انچه که در روایات و کتب اسلامی اومده در فیلم گفته بشه که دیگه فیلم تاریخی میشد. همینش هم به نظر من تبلیغ خوبی برای مهدویت شد و تاثیر مثبتی خواهد داشت .
    • امیر علی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      21 1
      ایکاش صدا و سیما و سینمای ایران هم که ادعای مهد تشیع رو دارن به موضوع منجی بپردازن بجای اینکه فساد اخلاقی رو عادی سازی کنن
    • 007 IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      13 14
      بیا پایین بابا سرمون درد گرفت
    • ناصر IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      4 4
      متاسفانه حتی در صورت باور به ظهور مهدی اینطور القا میشه که حتی اگر مردم رو به راه حقیقی دعوت کند از راه جادو بوده و دستور غیرقابل سرپیچی هست و کاملا مطیع خواهد بود و هیچ اختیاری برای گزینش راه از خود فرد نخواهد بود
  • تل ماسه IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    25 7
    اتفاقا این فیلم کاملا از اسلام و نظریه ی مهدویت به نحو عجیبی حمایت کرده!!!!! شاید در مقدمات ظهور منجی به نحوی مسیحیت و یهودیت را هم دخیل کرده اما در نهایت اسلام را کامل کننده ی مسیحیت و یهودیت می داند و نجات بخش نهایی را مهدی موعود قرار داده است . اگر کتاب تل ماسه فرانک هربرت که در سال 1965 نوشته شده را کامل خونده بودید، این همه حرفهای بی ربط و غلط در مقاله نمی نوشتید و حداقل یکسری چیزهای ابتدایی کتاب رو می دانستید که مثلا پادشاه امپراتور «صدام چهارم» است !!!!!!! و آراکیس برگرفته از ایراک یا همان عراق است نه مکه !!!!!!!! اگر این فیلم «منجی-ستیز» یا اسلام ستیز بود که اسم منجی رو مهدی نمیگذاشتند و نمیگفتند مهدی منجی بشریت است و بر عالم حکومت خواهد کرد.اگر فیلم در راستای تفکر یهودیت بود که منجی در سرزمین موعود یعنی چیزی در حدود اسراییل فعلی بعلاوه لبنان، کرانه باختری، نوار غزه ظهور می کرد نه در عراق !!! هم در کتاب و هم در فیلم ، «مهدی» شخصیتی درستکار و مثبت است و در نهایت در دنیا صلح برقرار می کند. یعنی به هیچ عنوان بدگویی نشده. اونقدر خودتون بر علیه خارجی ها و دینشون میگید که اینجور مواقع قیاس به نفس می کنید و باورتون نمیشه خارجی ها در یک کتاب یا فیلم از امام مهدی (ع) به نیکی گفته باشند.
    • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      23 3
      درسته که این فیلم به مهدی اشاره کرده و اون رو منجی عالم قرار داده شاید از این نظر برای ما مسلمان ها خوب باشه ولی اون ها منجی(مهدی) را جوری روی ذهن مخاطب نشون میدن که شباهت های زیادی به دجال داره ثانیا در زمانی که مهدی و دجال ظهور می‌کنه انسان ها باید به سمت یکی شون برن و در راه هدف اون کمک کنن در اون زمان (زمان ظهور) هم مطما افراد فردی رو انتخاب میکنن که فکر میکنن قرار منجی بشریت بشه ولی فکر نمیکنن که ممکنه اون کسی مثل دجال باشه تو فیلم های هالیوود دجال رو جوری نشون میدن که انگار منجی بشریت و عالم هست اون ها حتی برای اون زمان دارن برنامه ریزی میکن
    • تل ماسه IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      3 0
      از تل ماسه به ۰۸:۳۰ - نظرتون رو مطالعه کردم و پسندیدم. هرچند کاملا قانع نشدم ولی روم تاثیر گذاشت . قابل تامل بود . ممنون از وقتی که گذاشتید
    • محمد IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      14 2
      با نگاهی که شما به این موضوع دارید مخالفم. بهترین دروغ اونیه که مقداری از واقعیت هم در خودش داشته باشه. حضرت مهدی (عج) در همین زمان هم یک شخص زنده هستند و ما طبق روایات از خصوصیات ایشون کم و بیش با خبر هستیم.دقت کنید همین الآن ما یک مهدی داریم! چه میشه اگه کسی یک مهدی دیگر معرفی کند؟ و خصوصیات دلخواه خودش را به او بدهد؟ هدف اصلی این فیلم هم این بوده که مهدی واقعی ما را کنار بزند و مهدی دلخواه خودشان را به ما و کل بینندگان قالب کند نه اینکه بخواهد از امام مهدی که ما میشناسیم حمایت کند و برای ایشون تبلیغ انجام بدهد. هر چند نمیتونم منکر وجود افراد کنجکاوی بشم شاید به واسطه همین فیلم موضوع براشون جالب بشه و به نوعی به تفکرات صحیح دست پیدا کنند اما عمده مخاطبین فیلم همچین کسانی نیستند.
  • حاجی گنگم بالاست IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    13 1
    ای خدا اینا فیلم با این قدرت و زیبیایی در مورد منجی میسازن که تو کل اروپا و آمریکا صدا میکنه اوج هنر ما هم میشه شاهزاده روم بیشتر بودجه سینما هم خرج "سمیه نرو اینا وقتی تو نیستی به مامان غذا نمیدن که دستشویی نکنه"میشه
    • . IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      5 0
      والا راست میگی منم قبول دارم درسته شاهزاده روم هم تا حد کمی در مورد مهدویت میگفت اما کافی نبود الان فیلمای ما که شیعه هستیم همش شده یه مرده که کارخونه داره بچشم عاشق فلانی شده فلانی هم داره پول باباشو بالا میکشه
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    8 10
    اگر تو فیلمنامشون عنصری از مهدویت رو گذاشتن نشون دهنده احترام باطنیشون به اعتقاد ات وفرهنگ ماست
    • سینا IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      12 3
      اتفاقا برعکس از هالیوود انتظار احترام به عقاید نداشته باش مخصوصا به عقاید شیعه.بله اسم مهدی میارن ولی دقیقا مهدی که خودشون می خواهند معرفی می کنند ،ساده تر بگم دجال به جای مهدی موعود جا می زنند که مردم به سمت دجال برن.پس احترام به عقاید نیست بهتره منتظر قسمت های بعدی باشیم تا بهتر بفهمیم.
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      8 0
      باید منتظر قسمت بعدش باشیم .این غربی ها هیچوقت با ما نیستن مگه فیلم ۳۰۰ رو نساختن
    • طوبی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 0
      هرگز در مورد حسن نیت هالیوود ساده انگار نباشیم.آیا مگه بعدازرحلت پیامبر شیطان از خود دین اسلام برای تکه تکه کردن اسلام استفاده نکرد؟!!اکنون هم شیطان توسط یکی از ارکانش به نام هالیوود بهره برده تا با خود مهدویت به اصل مهدویت ضربه بزنه غافل از اینکه نور خدا خاموش شدنی نیست.
    • keen GB ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      0 0
      یک مشت ساده لوحانی مثل شما به اون ها اجازه داده که هر اشغالی رو به خوردمون بدن و اعتقادات مون رو به سخره بگیرند و اونو به انحراف بکشند بدترین چیز برای یک اعتقاد اینه که به انحراف کشیده بشه
  • مهدی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 1
    اسم مهدی و همۀ ارجاعات و جهان سازی فیلم مستقیما از دل کتاب قدیمی هربرت آمده. نکته این جاست که این فیلم هم مثل اقتباس سال 1982 ضعیف از آب درآمده و قوت فیلم های قبلی سازنده اش (مثل "محبوسان" و "سیکاریو") را ندارد. به هر حال از نظر مقیاس عظیم تولید و انتخاب سازندگان این مهم ترین تلاش هالیوود برای منجی سازی در آغاز دهۀ سوم قرن بیست و یک است. تلاشی که همین حالا هم شکست خورده.
  • مهدی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 2
    متن بسیار خواندنی بود. مخصوصا تطبیق با روایات. ممنون.
  • میکاییل IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    6 1
    به ظاهر خوب است اما به نظر ترکیب افکار پلید خودشان با مهدویت مبتنی بز این باشد که خودشان را در راه راست نشان دهند و بشریت را به راه خودشان تغییر مسیر بدهند و شاید جنگ بسیار عظیمی در خواهد افتاد و یارگیری میکنند .خطرناک است.
  • دانا US ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    10 2
    گول این فیلم هاشون و نخورید ،این روباهای غربی برای پیش برد اهدافشون حتی از آیات قرآن و نامهای اهل بیت هم استفاده میکنن.خواهش میکنم اینقدر ساده نباشین.
  • سمانه IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    2 1
    جالب بود ممنون از نویسنده . موفق باشید
  • مهدی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    5 1
    این هم مثل فیلم سیصد هست اهدافی پشتش هشت کاش کشور های مسلمان عقل داشتن پشت هم بودن یع فیلم میساختن مثل فیلم همزه ساخت لبنان و چند کشور دیگه
  • RO ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    4 0
    مشکل حزب شیطان این هست که خدا رو هم دشمن خودشون میدونن. منجی هم حتما دشمن حزب شیطان هست. خوب فکر میکنید چند درصد حمعیت دنیا خزب شیطان خواهد بود؟
  • طلا IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    6 12
    اتفاقا من با همین روایات مشکل دارم اگر میخواید استناد کنید به روایتی ماشالا انقدر کتب مختلف داره اسلام و شیعه که دقیقا با ذکر منبع باید بنویسید. شما میگید مسلمان ها پشت هم بایستند تو کشور خودمون که همه شیعه هستند ده تا مرجع تقلید هست بعد میخواید با سنی ها متحد بشید فیلم بسازید؟؟ زمان جنگ کدوم کشور پشت ایران در اومد بعد میخواید متحد بشید فیلم بسازید؟؟؟ چقدر باید ما جور کشورهای عرب زبان رو بکشیم پولمون نفتمون نونمون حیثیتمون همه داره ریخته میشه تو گلوی کشورای مسلمان که سنی هم هستند. شما به نوجووناتون تو مکه تجاوز شد به حاجياتون اجازه ورود ندادن واسه سفر خونه ی خدا چند صد نفر فقط بخاطر بیشعوری و نفهمیه پادشاه عربستان زیر دست و پا له شدن که حتی بعضی جنازه ها به خانواده هاشون نرسید چجور فکر میکنید؟ اینجا مردم نون خوردن ندارن برادر به برادر رحم نمیکنه چطور بدون فکر حرف میزنید؟ من اصلا مقاله رو نپسندیدم و یک موضوع در تمام دنیا در مورد فیلم ها وجود داره که مربوط به افشا کردن داستان فیلم هست که قبل شروع مقاله نوشتن راجب فیلم با تفکر یهودی اینو یاد بگیرید که اجازه ندارید با برداشت فکری خودتون موضوع فیلم رو افشا کنید یا اسپویل کنید چون اجازه ی تفکر از بقیه رو میگیرید و مثل همین دوستمون که میگن منجی به اختیار خودشون میسازن برای بشر، شما هم افسار فکر ما رو با فقط روایات شنیداری و تفکر خودتون به دست میگیرید و فرقی با اونها ندارید.شماها خودتون رو شیعه میدونید اما رفتار علوی ندارید و تعجبی هم نداره وقتی‌که سران حکومت قطب شیعه ی جهانی ظلم،فساد، فحشا،دروغ و دزدی رو به مردمشون یاد میدن با اعمال خودشون شیعه علوی کجا بود. مسلمونی شما فقط محرم و صفره با رمضان بقیه سال معافیت دارید. و در آخر باید هم روایات طبق کتب و رساله ها و حتی اشاره به انجیل باید باذکر دقیق آیه باشه. فقط از قرآن یک آیه دقیق دادید و کوتاه و تفسیر شده از طرف خودتون. وامیدوارم مردم به انسانیت اعتقاد پیدا کنند چون فقط انسان موجود برتر خداست و منظور از انسان گفتن خصلت نیک و افکار و رفتار درست هست اگر نیاید اینم تفسیر به بت پرستی کنید!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    3 1
    من یه سوال داشتم شما میگی هیچ مشکلی نیست اگه مشکلی نیست چرا این ها میخوان با اینگونه فیلم ها ظهور رو تحریف کنن شما داخل مردان ایکس هم شاید دیده باشید که فرد شرور قادر هست با اشاره سر بزنه واین یکی از نشانهای امام زمان هست این ها تفکر غربی هست که میخواهند ظهور را کم رنگ کنن و اون جوری که میخوان به دنیا معرفی کنن
  • رسول IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 0
    خیلی ممنون از تحلیل کامل و مکفی شما تو این چند سال اخیر واقعا تعداد این گونه آثار که روز به روز افزایش پیدا می کنه و حتی در سریال های خارجی این جنگ روایت روز به روز بیشتر میشه و از این طرف میزان روشنگری تحلیل گران برای مردم به نسبت تعداد اونا کمه انشاالله که روزبه روز به تعداد تحلیل گران ماهم اضافه بشه تا روشنگری اهداف خبیثانه دشمنان اسلام بیشتر و بیشتر بشه.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 2
    همش افسانست
  • مصطفی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 0
    بحث جبلقا که گفتید بنظرتون اشاره به زمین تخت و کوه قاف و سرزمین های پشت کوه قاف نیست؟ جایی که خورشید طلوع میکند؟! کرم های بزرگ اشاره به لویاتان و بهموث در منابع عهد عتیق است که احتمالاً در قرآن دابه الارض یا مار غاشیه است. این موجود در فیلم گودزیلا و برخورد تایتان ها اشاره شده که بهش کراگون میگن. این فیلم روایتی درست از مهدویت اما تلفیق با متون تحریف شده یهود است. مهدی موعود این فیلم شبیه مهدی اهل سنت است اما همون امام زمان ما شیعیان در طول تاریخ روحش در کنار ما بوده. شمشیر لویاتان در بازی خدای جنگ اشاره میشود که از دندون این موجود عظیم الجثه ساخته شده. در این فیلم با ظرافت کامل مثل فیلم های دیگه هالیوودی و انیمه های ژاپنی به اجنه و آدم های ستاره ای اشاره شده. موضوع زمین تخت کوه قاف و شهرهای ستاره ای است که هالیوود بشدت داره روش کار می‌کنه.
  • حائری نیا IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    یک نکته هم هست. در فرهنگ شیعه، 《مهدی》 شخص معینی است، فرزند امام حسن عسکری و با سلسله نسب معین. در فرهنگ سنی، مخصوصاً شمال افریقا، شخص معینی نیست. مثلاً یک سلسله سودانی 《المهدی》 لقب دارند که 《صادق المهدی》 آنها به ایران هم آمد.
  • M IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    عجب فیلمی ساختن باید دیدش بعدنظرداد
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    9 13
    متاسفم برای مردمی ک بجای لذت بردن از همچین فیلمی با همچین صحنه سازی بی نظیری دارن به این فکر میکنن ک منجی کی بود چی شد. دوستان یه نگاه به ژانر کنید همچی دستتون میاد. فیلم ۳۰۰ هم توهین کامل به ایرانی بودن(ن دینی)بودن ما بود ولی نمیشه ایراد گرفت چون خودشونم بارها اعلام کردن بر اساس یک کمیک هست ن تاریخ واقعی مگرنه تعداد یونانی ها ۷۰۰۰ تا بود حداقل. لذت همچین فیلم هایی رو با این تفکرات پوسیده خراب نکنید و از فیلمی ک ساخته شده لذت ببرید. تمام لذت هارو از ما گرفتن یا توسط دین یا وضعیت اقتصادی تنها چیزی ک داریم همین اینترنتو فیلم کبا طرف صیانت و اینجور نقد ها میخوان همین هارم بگیرن تا بشیم ی مشت ادم افسرده. امیدوارم تایید بشه
  • مهدی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    9 1
    واقعا اگر قدرتی داشتم از همین امروز شروع به ساختن فیلمی میکردم تا واقعیت رو به همه جهان نشون بدم واقعا صدا و سیما چه غلطی داره میکنه آیا متوجه نیست غربی‌ها دارند از آخرین تیر تاریک خودشون برای تحریف واقعیت اساسی دین ما استفاده میکنن فقط صبر کنید و ببینید به چه فلاکتی کشیده میشیم واینا همه نتیجه غفلت ماست وسرگرمی در اوضاع اقتصادی که برای ما درست کردن و حواس ما رو پرت چرت وپرت کردن ننگ بر بی غیرتی تمام آقایون مسلط بر کشورم
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    از انجا که مردم ازاری کار خوب و شایسته ای نیست مگر زمانی که گیر افراد فضول و بی ادب و ناحساب می افتید پس اموزش با تسبیح را اغاز می کنیم ! با تسبیح می توان توحید را به خود تذکر داد یعنی ذکر کرد با تسبیح می توان هر تعمیم عددی در انالیز ترکیبی را پس از محاسبه با مصداقهای محتمل سنجید و این با حساب تفاوت دارد زیرا مصداقها روحی هستند و در این زمان فرصت تمرکز برای محاسبه ،فرصت تعمق را به باد میدهد پس تسبیح علاج پریدن از فضاهای عمیق به فضاهای محاسباتی است بدون از دست دادن رشته کار . و اما وقتی افراد فضول دور و برت هستند کافیست پس از انالیز ترکیبی دو سه واحد یا بیشتر یا کمتر به فضای محاسبه در( هر شرایطی )بیفزایی یا کم کنی که دیگر این جنگ افزار رادار گریزت فوق سری شود . اینهم درس امروز خسته نباشید
  • سید مهدی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 2
    حالا البته کاش نویسنده جسارت نوشتن اسم خودش رو داشت و البته مشخصا نویسنده با سینمای هالیوود آشنایی کمی داره. این امر در ندانستن اسم بازیگر برنده جایزه اسکار اهل اسپانیا در توضیحات فیلم مشخصه. خیلی از اشارات نویسنده البته قابل توجه بود ولی اکثر نظرها صرفا توضیح واضحات و پاره های متصل کننده اش توهمات ذهنیه. البته تا وقتی سه قسمت فیلم دیده نشه روایات و تفسیر به رای اشتباهی بیش نیست ولی همین در یک مورد باید بدونید که آراکیس ها در فیلم اگرچه میتونن نماد یهوودی های تبعید شده باشن(هر چند یهودی ها تبعید نشده بودن بلکه به میل خود فرعون رو به همراه موسی ترک گفته بود) اما مشخصا اراکیس ها قومی نیستن که در فیلم چهره خیلی مثبتی ازشون نشان داده شده باشه. به هر حال تفسیر یک فیلم همیشه از نظر یک منتقد میتونه متوهمانه باشه و به قول مولانا " هر کسی از ظن خود شد یار من، از درون من نجست اسرار من" اینجا هم مصداق ما هستیم که سعی در تفسیر چیزی داریم که بر ما معلوم نیست
  • خرد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 3
    درود چه زمانی انسان رو به وجود آمده؟ حدود 10 هزار سال پیش؟ انسان نخستین هوشمند 50 تا 200 هزار سال پیش زیست می‌کرد. مه بانگ، چه کسی مه بانگ را به وجود آورد چه کسی خود بوجود آورنده را به وجود آورد. قبل از مه بانگ چه بوده؟ زمان مشخص گر خواهد بود.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 0
    با آوردن اسم مهدی فروش فیلم رو در کشورهای مسلمان تضمین کرد
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 1
    دوستان فعلا تو کف هالیوودبشینید کاری نکنید برای آخرتتان بمانید شما هم آمریکایی هستیدتوقعی نیست
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    موضوع اصلی اینه همیشه زیر داستان ها و موضوعات چند وجهی الکی عمیق برای خیلی از فیلم سازا کارگردانا جالبه مثلا در مورد انیمه ها باید بگم که همشون ریشه های داستانی قوی ای توی فلسفه یونان دارن و هالیوود همیشه ریشه های داستانی مبتنی بر بین نهرین و اطراف رو مورد توجه قرار میدن و به شخصه بیشترین خصومت رو توی سینما و محصولات ایرانی دیدم که به مستقیم ترین و ناشیانه ترین شکل ممکن ابرازش می کنن و رفتارشون دقیقا نمود بازری از پرخاشگری مهار نشدس و به لطف انقلاب این پرخاشگری ها و وحشی معابانه گری های رسانه ای مدام بیشتر می شن
  • .... IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 0
    کاسه ای زیر نیم کاسه است اینا میخوان مهدی دلخواه خودشو نشون میدن توی روزگاری که فیلم سازای ما قبله عالم و نیسان ابی مزخرف رو میسازن و چرت و بیهوده هم پول مملکتو به باد میدن هم وقت مردمو الکی میگیرن و هیچی یاد نمیگیرن اونا دارن بر علیه امام ما و اعتقادات ما فیلم و مستند و بازی میسازن و به دنیا عرضه میکنن ،ماهم توی خواب غفلت به سر میبریم واقعا که خیلی به عرضه ایم اللهم عجل لولیک الفرج
  • جنجال IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 2
    ما در ایران ۸۰ میلیون کارشناس داریم که همه جا نظر میدیم.نو درصد افرادی که اینجا نظر دادن اصلا فیلم رو ندیدن.دوست داریم که سرمونو همه جا فرو کنیم که آره ماهم بلدیم نظر بدیم.
  • . IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    این فیلم اشتباه میگه امام زمان (ع)که یک بچه ۲۰ ساله نیست امام زمان (ع)نزدیک ۱۲۰۰ سالشه امام زمان (ع)همین الان وجود داره و هالیوود داره منجی را یک آمریکایی معرفی میکنه تازه امام زمان (ع)در مکه ظهور میکنه و در صبح روز ظهور میفرماید أنا ابن حسن بن علی بن ....... تا خود پیامبر واقعا متاسفم برای کسایی که این فیلم را قبول کردن اونی هم که میگه ثالثا به هیچ وجه منجی را معرفی نمیکنه ببخشیدا امام زمان (ع) همه چیز را از قبل میدونه برای فهمیدن آینده نیازی به خواب نداره اگر که کارکنان هالیوود امام زمان(ع) را قبول داشتن پس چرا شیعه نشدن
    • RO ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      0 1
      نه افراط و نه تفریط. شما مثل اینه ظهور رو هم دیدی؟ نشانه های افراد صالح و مومن که مثلش می تونه امام (ع) باشه در قران هست.
  • اسی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 1
    جالبه بعضی ها خودشون رو به نام شیعه جا زدن و بعضی ها خودشونو به نام مسیحی و یهودی اما در واقع همه آنان دروغگو و دجالند شیعیان اصلی فعلا سکوت کرده اند تا زمانش برسد و وعده ظهور محقق گردد آن وقت به دستور خداوند متعال و مهدی موعود به پا خواهند خاست.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    2 0
    سوال همیشگی من این هست که آخرش که چی !!؟ خدایی که آتش را بر ابراهیمم سرد کرد و معجزه رستاخیز را نشان داد !!! خدایی که اوج جادوگری مصر را بلعید ! جلوگیری از بچه بازی چند تا انسان برایش کاری دارد !!!؟ اصلا نعوذ باالله شک لحظه ای ما گناهش بیشتر است !!! وظیفه ما شیعه پروری است !!! وظیفه مون را درست انجام بدهیم !!! خداوند خودش بقیه مسائل را به اشاره ای درست می کند !!!!
  • س IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 0
    یاد رائفی پور افتادم که وقتی تو فیلم ها به طور نامحسوس عدد دوازده رو استفاده میکردن میگفت کم کم دارن ذهن ها رو آماده میکنن.رائفی پور میگفت تو فیلم های آینده هالیوود رسما کلمه امام دوازده رو استفاده خواهند کرد . تو این فیلم دیگه از کلمه امام دوازده گذشتن دیگه کلمه مهدی رو استفاده میکنن
  • ناشناس IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 1
    نظر من اینه که کللللل سینما و هالیوود دست فراماسونهاس و هیچکدومشون نمیتونند فیلمی بسازند که از زیر دست اینا در بره خودشونم میدونن که ظهور مهدی به شدتتتت نزدیکه و جنگی در پیشه که هیچکدومشون نمیتونن جلوشو بگیرن
  • علی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 2
    سلام مهمترین رخداد دراین سالها چهره هایی که انتخاب میکنند برای نقش منجی هنرپیشه هاییی شبیه هم مثل Tom Hiddleston به نقش لو کی با لباس سبز احتمالا تقریبا به چهره رسیدن واحتمالا بعضی حجابها کنار رفته
  • رضا IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    شما هم زیاد فکر میکنید.
  • گمنام IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    دوستان حتما فیلم مردان ایکس اینک آخرالزمان رو ببینید تا متوجه بشید تا کجا پیش رفتند.
  • علی ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مقاله مفید و عالی بود باید بیشتر به این زمینه ها در کشور رسیدگی شود، و بودجه خوبی تخصیص داده شود امید است بیشتر در این زمینه ها مطلب در سایت گذاشته شود باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس