رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا، جزئیات جدیدی از همکاری اطلاعاتی-امنیتی این کشور با رژیم صهیونیستی جهت حمله به تاسیسات ادعایی اتمی سوریه در سال 2007 ارائه داد.

  به گزارش مشرق، ژنرال «مایکل هِیدن» رئیس پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) جزئیات جدیدی را از همکاری و هماهنگی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی «موساد» با ایالات متحده جهت حمله به آنچه «پروژه رآکتور اتمی مخفی» ادعا می‌کنند، آشکار کرد.

هِیدن در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار روزنامه «یدیعوت آحارونوت» چاپ فلسطین اشغالی با بیان اینکه «مئیر داگان» رئیس پیشین موساد چند ماه در سال 2007 برای مشاوره، بررسی وضعیت و تعیین راهکاری جهت حمله به تاسیساتی که مدعی بود راکتور مخفی اتمی است، به اتاق او در طبقه هفتم ساختمان سیا رفت‌وآمد می‌کرد، گفت: داگان عکس‌هایی را از یک تاسیات محرمانه نشان می‌داد.

وی با اشاره به اینکه بحث اصلی حول «چگونه آن چیز را بدون آغاز کردن جنگی تمام عیار در خاورمیانه، نابود کرد» می‌چرخید، مدعی شد: «و آن چیز راکتور هسته‌ای سوریه بود که بصورت مخفیانه در دیرالزور ساخته می‌شود... آمریکا و اسرائیل عملیات اطلاعاتی گسترده‌ای را برای آشکار کردن راز تصاویر آغاز کردند...دستگاه‌های اطلاعاتی آن دو به این جمع‌بندی رسیدند که کره‌شمالی در حال تاسیس راکتور هسته‌ای در سوریه، مشابه آنچه که در پیونگ‌یانگ وجود دارد، است تا سلاح اتمی بسازند.»

در ادامه صحبت‌های هیدن به درخواست داگان از آمریکا جهت اعزام اسکادرانی از بمب‌افکن‌های پنهان‌کار «بی‌2» جهت حمله به راکتور ادعایی اشاره شده است: «مطمئن بودیم اگر آمریکا چنین کاری را انجام دهد، «بشار اسد» (رئیس جمهور سوریه) جنگی تمام عیار را به راه می‌اندازد. اما مشخص شد که داگان درباره خودداری نشان دادن اسد بجای انتقام گرفتن، درست می‌گفت».

جزئیات همکاری آمریکا و اسرائیل در حمله به تاسیسات ادعایی اتمی سوریه
تصویر ادعایی قبل از حمله

هیدن توضیح می‌دهد: «داگان عکس‌هایی را از این تاسیسات نشان داد که می‌گفت از لپ‌تاپ "ابراهیم عثمان" رئیس وقت کمیسیون انرژی هسته‌ای سوریه در لندن به سرقت برده بودند. ادعاها بر این مسئله که راکتور مذکور در مرحله پیشرفته از ساخت به سر می‌برد تاکید می‌کرد. با اینکه مقامات امنیتی اسرائیل می‌گفتند حتی رئیس وقت ستاد مشترک ارتش سوریه نیز از ساخت این راکتور اطلاعی نداشتند، اما مطلع نشدن اسرائیل از ساخت آن برای چندین سال، شکست آشکار برای دستگاه اطلاعاتی آنها بود.»

رئیس پیشین سیا با بیان اینکه آمریکا از چند ماه پیش از مطلع شدن رژیم صهیونیستی، از ساخت تاسیساتی مشکوک در دیرالزور آگاه شده بود، افزود: «ایهود اولمرت (نخست وزیر پیشین اسرائیل) یگان عملیات ویژه‌ای را برای جمع‌آوری خاک و آب نزدیکی این راکتور، تا یک مایلی آن اعزام کرد تا مطمئن شود تاسیسات عملیاتی شده یا نه. در کنار بررسی‌های سیا روی عکس‌های ادعایی اسرائیل، کاخ سفید هم جلساتی را با حضور اولمرت جهت یافتن راهکاری برای نابودی راکتور برگزار کرد.»

در پایان صحبت‌های هِیدن، مشخص شد در حالی که آمریکا هنوز مشغول ارزیابی اعزام بمب‌افکن‌های رادارگریز و پیشرفته «بی‌2» را از پایگاهی در مدیترانه یا خلیج فارس، برای نابودی تاسیسات مذکور بود اما نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بدون صبر کردن، در سپتامبر 2007 جنگنده‌هایش را برای بمباران منطقه ارسال کرد.

علاوه بر اینکه دولت سوریه هنوز هم وجود چنین تاسیساتی را تکذیب می‌کند، بازرسان سازمان ملل نیز مدرکی دال بر فعالیت هسته‌ای در سایت ذکر شده در دیرالزور پیدا نکردند.

جزئیات همکاری آمریکا و اسرائیل در حمله به تاسیسات ادعایی اتمی سوریه
تصویر بعد از حمله به تاسیسات ادعایی مذکور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس