سرویس جنگ نرم مشرق- ورود دانلد ترامپ به کارزار انتخابات ریاستجمهوری 2016 آمریکا و سپس پیروزی وی در این انتخابات، موج جدیدی از اسلامهراسی و اسلامستیزی را در آمریکا و جهان بوجود آورد. اسلامهراسی که در آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر نه تنها کاهش نیافت که در 15 ماه کمپین انتخابات ریاستجمهوری تشدید شد.
از طرف دیگر مسلمانان در اقصی نقاط جهان بیشتر سعی کردند با رفتار اسلامی و سبک زندگی صحیح خود برای چهره واقعی مسلمانان تبلیغ کنند. یکی از مصداقهای تبلیغی در اشاعه سبک زندگی اسلامی، ارائه غذای حلال است که توانسته نظر بسیاری از مردم کشورهای غیراسلامی را به مسلمانان عوض کند.
ترامپ پس از پیروزی در انتخابات و در اقدامی اسلامهراسانه اتباع هفت کشور که تاکنون اقدامی تروریستی در خاک آمریکا اجام ندادهاند را از ورود به این کشور منع کرد
یکی از نمونههای موفق در ترویج سبک زندگی اسلامی در کشور استرالیا ارائه "اسنک پک حلال" یا کباب حلال به مشتریان است
بعضی مشهور شدن کباب حلال در استرالیا را به نفوذ روزافزون اسلام در این کشور تعبیر میکنند
قیصر تراد، رئیس فدراسیون انجمنهای اسلامی استرالیا در این رابطه میگوید: مردم میفهمند هیچ چیز ترسناکی در کلمه حلال نیست. راضی و راحت میشوند. میبینند معنایش مثبت است، خوب است؛ محبوبیت اسنک پک حلال "ابهام کلمه را میزداید، ابهام فرهنگی را که آن واژه از آن آمده میزداید، و شاید به آرامش در جامعه کمک کند.
مسلمانان بدنبال مقابله با اسلامهراسی با روشهای دیگری هستند که ترویج غذای حلال یکی از آنها است که آن را میتوان متعلق به «دیپلماسی آشپزخانهای» از نوع مردمی آن دانست
اولین بار اصطلاح «دیپلماسی شکمی» توسط "پل راکوور" یکی از وبلاگنویسان برجسته در زمینه دیپلماسی عمومی ابداع شد. از نظر راکوور، قلبها و ذهنهای مردم جهان را میتوان به وسیله "اشتهاء" تصرف کرد؛ هدفی که هر کشور و ملتی به دنبال آن است. مسلمانان میتوانند برای دفاع از چهره واقعی خود در بین مردم جهان، غذاهای حلال را در دسترس عموم قرار دهند و ضمن نفوذ در ذهن (به صورت اقناعی به واسطه مُغذی بودن) و قلب (به صورت ارضایی به واسطه طبخ عالی) مردم جهان را به سمت فرهنگ اسلامی جذب کنند.