به گزارش مشرق، افزایش چشمگیر واردات بنزین همواره با دوره های صدارت زنگنه بر مسند وزارت نفت متناظر بوده است. در زمان وزارت زنگنه در دولت های ششم و هفتم، واردات بنزین از میزان 6 میلیون لیتر در روز در سال 76 به 25 میلیون لیتر در سال 84 رسید. این حجم از واردات در 8 سال دولت احمدی نژاد مجددا به 1.8 میلیون لیتر در روز کاهش یافت اما در دولت یازدهم وزارت نفت از طریق حذف تدریجی کارت سوخت، کاهش سرعت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و... بار دیگر آن را به 13.5 میلیون لیتر در روز در سال 95 افزایش دهد.
در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بنزین فاز اول آن می تواند ایران را به خودکفایی برساند و بنزین فاز دوم و سوم آن صادر شود، بیژن زنگنه مدیریت آن در دولت گذشته را مایه شرمساری خواند و از آن به عنوان یک اغتشاش مدیریتی نام برد، مدیریت ناکارآمد در آن را برای تدریس و عبرت در دانشگاهها، مناسب دانست. وی همچنین وعده قطعی افتتاح فاز اول آن در نیمه نخست سال 94 را داد و این طرح را از نان شب واجب تر دانست و آن را اولویت اول وزارت نفت بعد از پارس جنوبی خواند. اما در اقدام عملی و فارغ از شعارها و مصاحبهها، سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه نسبت به دولت قبل کاهش یافت و افتتاح فاز یک آن به روزهای پایانی دولت یازدهم موکول شد تا در نتیجه این عملکرد، دست دلالان بنزین تا پایان دولت از سفره واردات محروم نشد.
وزیر نفت امروز از افتتاح فاز نخست این پالایشگاه در میانه هفته جاری خبر داد. همچنین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از کاهش 15 میلیون لیتری واردات روزانه بنزین با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: در سال 96 به مرز خودکفایی در تأمین بنزین مورد نیاز کشور می رسیم و در سال 97 با تکمیل دیگر فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس و دیگر طرح های توسعه پالایشگاهی، صادرکننده بنزین می شویم.
بهره برداری از این طرح ها به کاهش قابل توجه حجم واردات بنزین کشور منجر می شود اما وزارت نفت برنامه ای برای توقف واردات این فرآورده نفتی تا پایان دولت یازدهم ندارد.