به گزارش مشرق، ایتالیا مهمان ویژه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، صنعت نشر ایتالیا در سال های اخیر نسبت به دوران گذشته خود از رشد خوبی برخوردار شدهاند، برای اولین بار از سال 2010 به بعد صنعت چاپ و نشر ایتالیا(شامل کتب، نشریات دیجیتال، کتابهای درسی و متفرقه و غیره) توانسته به ارقام مثبتی دست پیدا کند. رشد حدوداً 0.5 درصدی نسبتا کم است اما با این وجود یک نقطه عطف به حساب می آید که در نیمه اول 2016 نیز تأیید شده است.
در سال 2011 ارزش کل بازار قیمت روی جلد کتاب در ایتالا برابر با 3.236 بیلیون یورو بوده است. در سال 2015 این مبلغ در مقایسه با سال 2014 از 2.667 بیلیون به 2.480 بیلیون رشد کرده است. (رشد 0.5 درصد).این نشان می دهد که در مدت چهار سال کل این صنعت تقریبا 556 میلیون یورو از دست داده است. در کانالهای معاملاتی (کتاب فروشیها، خرده فروشان بزرگ و کتاب فروشیهای آنلاین)، که به بهترین شکل مورد نظارت قرار گرفتهاند مشخص شده که فروش به مبلغ 230 میلیون یورو و 18.3 میلیون نسخه کاهش داشته است.
یکی از دلایل ناکامی نشر ایتالیا در سال های اخیر کاهش سرانه مطالعه در این کشور است، آمارها نشان می دهد که تنها 43 درصد از جمعیت ایتالیا یعنی حدود 24 میلیون نفر مطالعه می کنند.
اما بازار کتاب های دیجیتال در ایتالیا نسبتا گرم است، بازار کتابهای الکترونیکی در ایتالیا در حال رشد است. با این حال میزان این رشد نسبت به پیش بینیها کند است و این میزان رشد نمیتواند جبران کننده کاهش ارزش ناشی از قیمت ورق و تعداد جلد کتابها باشد.
اما وضعیت صادرات کتاب در ایتالیا چگونه است؟ و آیا ناشران ایتالیایی توانسته اند در معرفی کتابهایشان به نشر بین الملل موفق عمل کنند؟
کشورهای عربی به صورت کلی 0.9 درصد از فروش حقوق نشر ایتالیا را در سال 2016 به خود اختصاص دادهاند(که در مقایسه با 1.3 درصد در 2015 با کاهش روبهرو بوده است). به صورت مطلق میتوان گفت که از سال 2007 که این عدد تنها 15 اثر بود، در سال 2015 به 79 اثر رسیدیم اما در 2016 به 57 اثر کاهش پیدا کرد. ترکیه درسال 2007 اصلا جایی در افقهای انتشاراتی ایتالیا نداشت(البته کار برخی نویسندگان در سالهای قبل و بعد ترجمه شده بود)، اما فروش در ترکیه بین سالهای 2015 و 2016 با 50.8 درصد رشد روبهرو شد که حاصل ایجاد یک غرفه مشترک در نمایشگاه کتاب استانبول درسال 2014 بود و این مقدار در حال حاضر به بالای 70 درصد فروش به کشورهای خاورمیانه رسیده است.
در آن سوی قضیه صادرات، در ایتالیا کاهش شدیدی در تعداد عناوین منتشر شدهای که ترجمعه از زبانهای دیگر هستند روی داده است، به طوری که این مقدار در سال 1995، 25 درصد بوده و درسال 2000 به 23 درصد رسیده و امروز 17.6 درصد میباشد. زبانهایی که برای صنایع چاپ از اهمیت برخودرار هستند، به ویژه زبان انگلیسی، هنوز بیشترین درصد را با 84.9 درصد به خود اختصاص دادهاند. با این حال این رقم درسال 2015 به 91.2 درصد رسیده است. یکی از شاخصهای نشان دهنده افزایش تمایل به نشر آثار ایتالیایی و خوانندگان آن در سایر فرمهای ادبی و فرهنگی تعداد ترجمهها از زبانهای دیگر است که از 5.9 درصد در سال 2010 به 15 درصد در امروز رسیده است.
بازگشت تولید به دوران رشد
در سال 2015، چاپ و نشر ایتالیا 69.866 عنوان کتاب (کتابهای جدید، ویرایشهای جدید، کتب کودکان و بزرگسالان و عناوین آموزشی، به جز کتابهای الکترونیکی) را به ارزش رشد 1.5 درصد افزایش نسبت به سال 2014 منتشر کرده است.
میانگین قیمت روی جلد در تولید از سال 2010 با کاهش مداوم رو به رو بودهاست (14.7 درصد رشد منفی) که نشان دهنده رشد اندک درسال 2015 است که از 17.37 به 18.41 یورو رسیده است.