کد خبر 723796
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
کتاب

یکی از موضوعات مهم و جذاب در حوزه کتاب و ادبیات «مهدویت » و «انتظار» است. در این حوزه تلاش‌های فراوان و کتاب‌های متعددی نیز چاپ شده است.

به گزارش مشرق، از جمله کتاب‌های قابل توجه در موضوع مهدویت، می‌توان به کتاب «مهدی (عج)، ده انقلاب در یک انقلاب» اثر آقای حسن رحیم پور ازغدی اشاره کرده که در سه بخش «دولت عاشقی و عدل جهانی»، «مهدی؛ نیمی شرقی، نیمی غربی» و «جهانی شدن، پایان تاریخ و مهدویت» تنظیم شده است.
آثاری چون «عقیده نجات‌بخش پیرامون عقیده به ظهور و حکومت حضرت مهدی (عج)»، «وابستگی جهان به امام زمان»، «نظام امامت و رهبری»، «پاسخ ده پرسش پیرامون امامت»، «خصایص و اوصاف حضرت مهدی»، «به سوی دولت کریمه»، «باورداشت مهدویت»، «انتظار، عامل مقاومت و اصالت مهدویت» نیز به قلم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تألیف شده است.
همچنین کتاب «عصاره خلقت درباره امام زمان و امام مهدی (عج) موجود موعود» از سوی آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز منتشر شده است.
در کتاب «امام مهدی (عج) موجود موعود» که توسط انتشارات اسراء منتشر شده، مجموعه مباحث گفتارها و نوشته‌هایی که استاد جوادی آملی در مورد حضرت مهدی ایراد کرده، آمده است و در سه بخش «امام‌شناسی»، «انتظار» و «از ظهور تا مدینه فاضله مهدوی» در گروه عترت پژوهی پژوهشکده علوم وحیانی معارج، توسط حجت الاسلام سیدمحمدحسن مخبر تنظیم و تحقیق شده است.
«آینده و آینده سازان» نیز عنوان کتابی از آقای محمد دشتی است که به ارزیابی تحولات آینده جهان و نقش ایرانیان در ظهور حضرت مهدی  (عج) پرداخته است. نویسنده در این کتاب با تحریر سلسله مقالاتی با عنوان «آینده و آینده‌سازان» به تفسیر و تحلیل احادیث و روایات وارده از جانب ائمه معصومین (ع) می‌پردازد و تحولات آینده جهان و نقش ایرانیان را در ظهور حضرت مهدی (عج) مورد ارزیابی قرار می‌دهد. «امام مهدی کی آفاقی حکومت» نیز توسط آقای سیدمرتضی مجتهدی سیستانی و عرفان حیدر و با همکاری انتشارات الماس به چاپ رسیده است. این کتاب مجموعه مطالب اجتماعی و کیهان شناختی درباره «نشانه‌های عصر ظهور» است.
نویسنده با طرح مقوله‌هایی مانند عدالت، قضاوت، پیشرفت اقتصادی، رفع بیماری، تکامل عقل، تکامل علم و فرهنگ، تکامل معنوی و سفرهای فضایی، و با بررسی گفته‌های دانشمندان نتیجه می‌گیرد که این موضوعات در حال حاضر در پایین‌ترین سطح‌اند و در واقع علم و فرهنگ انسانی، یک مشت خیالات بیش نیست.
«امام مهدی کی مختصر سوانح حیات» نیز که توسط مرحوم سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و مهدی حسن بهشتی پدید آمده است، توسط انتشارات قیام به چاپ رسیده و به بررسی ابعادی از زندگانی، فضایل و شخصیت «امام مهدی» (عج) به زبان اردو پرداخته است.
در این نوشتار، ابتدا به اثبات ولادت امام مهدی (عج) و وجود آن امام پرداخته شده و دیدگاه‌های شیعه و اهل سنت در این زمینه منعکس شده‌اند.

گنجینه موزون مهدوی
«دانشنامه شعر مهدوی» که بازتابنده بخشی از ادبیات پربار شیعی در طول تاریخ شعر فارسی است به اشعاری اختصاص دارد که در مدح و منقبت حضرت مهدی (عج) و موضوعات مربوط به مهدویت سروده شده‌اند. گستره کار این دانشنامه شعر فارسی از آغاز تا دوران معاصر (پایان دهه 80) بوده است. در این دانشنامه نزدیک به 12 هزار شعر از یک‌هزار و 957 شاعر درج شده است.
  گزینش و گردآوری اشعار مهدوی، محصول بررسی پنج هزار و 300 دیوان، 6 هزار و 530 مجموعه‌شعر و 312 تذکره و زندگینامه صورت گرفته است. برخی از نسخه‌های مورد استفاده خطی و منحصربه‌فردند. نوع تحقیق در این مجموعه کتابخانه‌ای بوده و از منابع کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، ملی ملک، مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرعشی و مسجد جمکران استفاده شده است؛ سروده‌های مرتبطی که در سایت‌ها و یا وبلاگ‌ها درج شده‌اند در دانشنامه شعر مهدوی قرار نگرفته‌اند.
  در مجموعه اشعار مهدوی چنان‌که سرشت ادبیات دینی است، اشاره به مضامین احادیث و آیات قرآن فراوان به چشم می‌خورد تا حدی که گاه کلمه‌های یک مصراع یا مصراع‌های یک شعر گوشه چشمی به آیات و احادیث دارند و تنها جنبه هنری و شاعرانه ندارند. از آنجا که یکی از اهداف این دانشنامه، نشان دادن غنای مضمونی شعر دینی کلاسیک و در مقابل، فقر بهره‌برداری شعر معاصر از مفاهیم دینی است، چنانچه بیتی یادآوری‌کننده مفهومی روایی یا قرآنی بوده است، فارغ از اینکه جنبه زیبایی‌شناسانه داشته یا نه، روایت یا آیه متناسب با آن ذکر شده است تا گستره نفوذ اعتقادات دینی در شعر مهدوی به خوبی به مخاطب نشان داده شود.
    «دانشنامه شعر مهدوی» با حمایت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، توسط گروه ادبیات آئینی مؤسسه فرهنگی هنری عاشورا در مشهد مقدس زیرنظر عبدالله شرعی ؟ره؟ و سید محمدصادق موسوی گرمارودی در مدت 12 سال و در 29 مجلد تنظیم و به چاپ رسیده است.

چهل گفتار
«صحیفه انتظار؛ چهل گفتار پیرامون امام زمان (عج)» اثر آقای مهدی زین‌الدینی در قالب چهل گفتار از سوی انتشارات یاس نبی منتشر شده است. این کتاب ششمین اثر زین‌الدینی در حوزه معارف دینی بوده و درباره وجود مبارک حضرت ولی‌عصر (عج) تدوین شده است.
  نویسنده در این کتاب در یک طبقه‌بندی منسجم با استناد به آیات و روایات، به بیان چهل گفتار درباره امام زمان (عج) پرداخته که هر گفتار خود شامل یک آیه، یک حدیث، یک روایت از تشرف‌یافتگان به حضور حضرت، یک کلام از حضرت ولی عصر (عج) و تببین موضوعی حول محور وجود ایشان است.
«مهدویت»، «انتظار»، «ظهور»، «نواب»، «توقیع»، «عریضه»، «آخرالزمان»، «رجعت»،‌ «دولت کریمه»، «علائم ظهور»، «شیطان و ابلیس»، «سید حسنی»، «سید خراسانی»، «یمانی»، «نفس زکیه»، «دجال»، «حضرت عیسی (ع)»، «قرقیسیا»، «خسف بیداء»، «صیحه آسمانی»، «جزیره خضراء»، «ایرانیان» و «قم حرم اهل بیت (ع)» از جمله مهم‌ترین محورهای بحث در چهل گفتار این کتاب هستند.
  مؤلف در ادامه درباره هدف از تدوین این اثر آورده است: «نوشتار حاضر با انگیزه معرفی چهل واژه مرتبط با موضوع مهدویت و انتظار برای آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان و علاقه‌مندان به مبحث ظهور به نگارش درآمده و هر موضوع با یک آیه و حدیث مرتبط و یک جریان از تشرف‌یافتگان به محضر آن امام خوبی‌ها و بیان یک جمله از آن حضرت به اتمام رسیده است.»
 نخستین چاپ کتاب «صحیفه انتظار؛ چهل گفتار پیرامون امام زمان (عج)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 200 صفحه قطع رقعی، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات یاس نبی راهی بازار نشر شده است.

گوهر جهان
کتاب «نگین آفرینش 2» با هدف تکمیل مباحث جلد یکم کتاب در 12 درس به بررسی همه نکات مربوط به مهدویت پرداخته است. دعاها و زیارتنامه‌های مهدوی، منجی در آیین یهود، منجی در مسیحیت و زرتشت، تاریخ عصر غیبت، سازمان وکالت، ولایت فقیه، جلوه‌های محبت حضرت حجت (عج)، مهدی ستیزان و شیوه‌های مقابله با فرقه‌های انحرافی، از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب‌اند.
این کتاب به مباحث مهم و اساسی مهدویت می‌پردازد و به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به بحث‌های اساسی، زمینه‌ خوبی را در علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند تا با متن درس بعدی با عنوان درسنامه مهدویت آشنا شوند. از ویژگی‌های مهم کتاب، قابل فهم بودن آن برای عموم علاقه‌مندان است.
پیش از کتاب «نگین آفرینش 2» کتاب «نگین آفرینش 1» به قلم آقایان محمدمهدی حائری‌پور، مهدی یوسفیان و محمدامین بالادستیان با بیان مباحث مقدماتی مهدویت‌پژوهی به مسایلی مانند ضرورت طرح مباحث مهدوی، غیبت امام زمان (عج) و فواید امام غایب پرداخته است. این کتاب به چاپ پنجاه و چهارم رسیده است.
چاپ دوم کتاب «نگین آفرینش 2» با تلاش گروه نویسندگان و به سرپرستی مهدی یوسفیان با شمارگان دو هزار نسخه در 213 صفحه و به قیمت 60 هزار ریال از سوی انتشارات بنیاد فرهنگی مهدی موعود منتشر شده است.

از نگاه دیگران
کتاب «مهدویت از دیدگاه آیین‌ها و ادیان» در پنج بخش به بررسی موضوع «مهدویت و منجی» در آیین هندو و بودایی، ‌زرتشت، ‌یهود، ‌مسیحیت و اسلام می‌پردازد و در بخش اسلام، دیدگاه‌های اهل سنت و شیعه را در این موضوع  بررسی و مقایسه می‌کند.
عمده مباحث این کتاب، به ویژه در بحث «مهدویت در اسلام» بر احادیث و آیات متمرکز است. برای بررسی مهدویت در ادیان بودایی و هندویی، اصلی‌ترین کتاب‌های موجود در این آیین‌ها را و همچنین برای مطالعه مهدویت در مسیحیت و آیین یهود، انجیل (عهد عتیق و عهد جدید) و اسفار تورات را خواندم. علاوه بر این، برای بخش زرتشت نیز نسخه کامل اوستا را که در کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است، مطالعه کرده‌ام.
اعتقاد به یک مصلح که در آخرالزمان ظهور و مشکلات بشریت را حل می‌کند، در همه ادیان آسمانی و غیر آسمانی وجود دارد و همه بشریت منتظر ظهور یک موعودند، با این تفاوت که در هر دین، فرد مصلح و منجی را تحت عنوان خاصی می‌شناسند.
موضوع این کتاب معمولاً در کتاب‌های حوزه دین کمابیش وجود دارد اما این مطالب به صورت پراکنده‌اند و ویژگی این کتاب، آن است که این مطالب را در مجموعه مختصری که مطالعه آن نیز ساده‌تر است، ارائه می‌کند، زیرا دسترسی به کتاب‌های منبع در این رابطه برای همه افراد میسر نیست.
کتاب «مهدویت ازدیدگاه ادیان» با شمارگان 1000 نسخه و به بهای 35000 ریال توسط انتشارات احسن وارد بازار کتاب کشور شد.

حق وعده داده شده
«موعود حق» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محبوب شفائی از سوی مرکز نشر سنابل منتشر و روانه بازار کتاب شده است.
اثر حاضر، در پی آن است تا اثبات کند که حقیقت فرج و آسایش همه مومنان و مستضعفان به دست توانای امام زمان (عج) است و تمام درد و رنج انسان فقط با ظهور با برکت او پایان خواهد یافت.
بر اساس مطالب کتاب، واژه «انتظار» را نمی‌توان بهانه سستی و خمودی خویش قرار داد و وجدان مذهبی خود را به نام آن و از کوشش و پیکار در راه دین شانه خالی کرد. انتظار در خودسازی‌های فردی، خودیاری‌های اجتماعی و حل نشدن در مفاسد محیط، تأثیر بسزایی دارد که از فلسفه مهم اتنظار به شمار می‌آیند؛ رابطه تشابه در میان مساله «انتظار» و «جهاد» و مبارزه با دشمن وجود دارد.
عقیده به ظهور حضرت «موعود حق» اختصاص به اسلام ندارد، بلکه سایر ادیان و مکاتب را نیز شامل می‌شود. از همه مهم‌تر، دشمنان اسلام اعتراف خود را به سازندگی انتظار اعلام کرده‌اند. منتظران و هر یک از سازمان‌ها و نهادها برای ترویج فرهنگ انتظار وظایفی را بر عهده دارند، منجمله از خویشتن باید افرادی مسلمان و بیدار بسازیم تا بتوانیم با بالا بردن آگاهی عقیدتی و پایبند بودن به اخلاق نیکو و پسندیده اسلامی، جلوی تهدیدهای دشمنان را بگیریم.
کتاب حاضر در هشت فصل، مطالب بسیار مفیدی را درباره مهدی موعود (عج) به منتظران هدیه می‌دهد. «مهدویت از دیدگاه ائمه اطهار(علیهم‌السلام)، انتظار چیست؟ منتظر کیست؟  انتظار از منظر اصول اعتقادی، مبادرت و مبانی انتظار، نقش‌آفرینی فوائد انتظار، دیدگاه اسلام درباره ظهور حضرت مهدی؟عج؟، دیدگاه اسلام شناسان در ظهور مهدی (عج) و وظایف شیعیان در دوران غیبت کبری» عناوین فصول هشتگانه این اثرند.
چاپ نخست کتاب «موعود حق» با شمارگان 1000 نسخه، 248 صفحه و بهای 39000 ریال راهی بازار نشر شد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس