زیر پای مادر

بخش نخست سریال یک قصه رمانتیک فوق العاده دارد که به دل مخاطب می نشیند و هیجان انگیز است و باقی سریال نوع خاصی از روابط ضربدری، مثلثی و عشقی متشرعانه به سیاق سریال‌های ترکی است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سریال زیر پای مادر بر اساس اسلوب و چهار چوب‌های اخلاقی متعالی و کمرنگ شده در جامعه ایرانی به نگارش درآمده است. نیت  و عوامل سازنده، قطعا تولیدی فاخر در نسبت با انگاره‌های متعالی در فرهنگ عامه ایرانی  است. خروجی سریال بر اساس حلاجی و تحلیل گزاره‌های اولیه نمایشی، هر تحلیلگری را به یک نتیجه واحد می‌رساند که سازندگان قصد دارند که بر اساس الگوهای سبک زندگی اسلامی – ایرانی اثری نمایشی را تولید کنند.این رویه مشخص تولید سریال،  مبتنی بر شعار دهی و لعاب نمایشی سبک  زندگی اسلامی،  بدل به معضلی بزرگی برای مدیریت سریال سازی شده است. متاسفانه در امر تولید سریال‌های وطنی سُرنا را وراونه می‌نوازیم. این چه روشی است که سریال را برای زدن سخنان گل درشتی و نصیحت‌های پدرانه غیر قابل تحمل تولید می‌کنیم.

مخاطب حوصله شنیدن پندآموزی عامرانه مدیایی را ندارد، مخاطب پای تلویزیون می نشیند تا کمی سرگرم شود. چرا تلویزیون به جای سرگرمی سعی در ارائه اثری دارد که وجه پندآموزی‌ اش گل درشت‌تر از وجه سرگرمی ساز آن است. البته پندآموزی از طریق تولیدات نمایشی یک اصل بسیار مهم است اما این گزاره آنقدر وجه پرنگ در سازو کار تولید در سیما را به خود گرفته است که به تدریج مخاطب به قصد سرگرمی سراغ گزینه‌های دیگر می‌رود. امروزه در اغلب رسانه‌های حرفه‌ای اخبار سیاسی و مهیب را به صورت سه بعدی در استودیو ارائه می کنند تا مخاطب را به واسطه اخبار سرگرم کنند. اولویت اغلب رسانه های حرفه‌ای در دنیا ارائه بسته سرگرمی ساز است که متاسفانه تولیدات نمایشی  در چند سال اخیر خالی از سرگرمی است.

 هر تولید رسانه‌ای بر اساس زبان «عامه فهم» مردم باید تولید شود. زبان ثقیل و گنده گوی سریال «زیر پای مادر»  در گفت و گوهایش و گفتمانش، با آگاهی به نیت خیر سازندگان، متعلق به  عرصه ماقبل دوران کرتاسه است و به نوجوان و جوانان امروزی هیچ ربطی ندارد. اغلب کاراکترهای سریال شبیه سریال سربداران (سریالی که در دهه شصت پخش می‌شد) سخن می‌گویند. حتی دیالوگ‌های روزمره بازیگران به شبیه خوانی بیشتر شباهت دارد تا دیالوگ گویی به سبک و سیاق مردم امروز. بخش نخست سریال یک قصه رمانتیک فوق العاده دارد که به دل مخاطب می نشیند و هیجان انگیز است و باقی سریال نوع خاصی از  روابط ضربدری، مثلثی و عشقی متشرعانه به سیاق سریال‌های ترکی است. زبان سریال که نخستین گزاره ارتباط با مخاطب است به زبان مردم کوچه و بازار شباهتی ندارد و بیشتر شبیه زبان جاهلانه ساکنان «دروازه ری» و «پامنار» در «دهه سی» شمسی است و در دهه «نود شمسی» اصلا کسی نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

اما بررسی روایت سریال مخاطب را به نتایج جالب‌تری می رساند. قصصی مثل رها کردن همسر فرزند در زندگی «اسماعیل نفر» به نوعی در روایت موازی دیگر سریال، در مثلث خانوادگی خلیل کبابی و اشکان تکرار شده است. یعنی داستان دو دوست قدیمی خلیل و اسماعیل شباهت عجیبی به یکدیگر دارد هر دو همسرانشان را رها کرده اند و هر دوی آنها در میانسالی دنبال عشق تازه ای می گردند، یکی عاشق زن رفیق قدیمی خود شده و دیگری عاشق زن برادر همسر سابقش. یعنی شکل مثلثی عشق‌های میانسالی حضرات، دارای همان پیچیدگی های خاص تولیدات استانبولی است. جالب این است با اینکه اسماعیل هوس کرده با همسر سابق رفیق دوران کودکی ازدواج کند،اما خلیل کبابی به دلایلی ککش نمی گزد و اتفاق از منظر سازندگان هر دو رستگارند و تفاوتی وجوه آنتاگونیستی و پروتاگونیستی این  دو را کاراکتر نمی‌توان تمییز داد.    

اما روایت سریال به غیر این شکل نمایش دادن عشاق لیبرال، در نوع قصه گویی به اضمحلالی عجیب دچار است. اشکان نمی‌داند مادرش آتنه است و آتنه به خلیل التماس می کند که سبب وصلت اشکان و ستاره (دختر خواهرش) شود و او نیز قسم می‌خورد برای همیشه از زندگی آنها دور خواهند ماند تا اشکان متوجه نشود که آتنه مادر اوست. اما نکته جالب اینجاست که اشکان قبل از هر قصدی میفهمد که آتنه مادر اوست و پس از وصلت اشکان و ستاره، در یک فرآیند سوپر ساده انگاری نزدیک به دایره بلاهت نمایشی، خلیل  همچنان اصرار دارد که آتنه از اشکان دور بماند. گویا آتنه به تب کریمه کنگویی مبتلاست و صرفا خلیل کبابی آگاهی به بیماری آتنه دارد. اما نکته جالب اینجاست که پسرک بعد از ازدواج دلش می خواهد با مادرش باشد. واکنش خانواده رنگرز و بیژن پدربرزگ از همه جالب تر است.   آتنه با «اسماعیل نفر» تا درب ورودی محضر برای عقد نکاح رفته،اما عقدی صورت نپذیرفته است، خانواده اش او را از خانه بیرون می‌کنند؛ به این دلیل که چرا با مردی که با او قصد ازدواج داشته تا دم محضر رفته است. غافل از اینکه یکبار دیگر همین برخورد سلبی خانواده سبب خطا رفتن عاطفه شده است. سریال همینطور که وارد نیمه دوم و سومش می‌شود تناقض های داستانی‌اش مثل دملی چرکین سرباز می‌کند و  پیکره‌ فیلمنامه عفونی می‌شود.   


تقریبا فاجعه‌ای که با عنوان مقدس «زیر پای مادر» رخ می دهد به این دلیل است که حضرات دست اندرکار فرهنگی مدیوم نمایشی،  سرگرمی را با کلاس اخلاق اشتباه گرفته‌اند. اگر مردم را سرگرم نکنید با شما تعارف نخواهند داشت و خیلی راحت انتخاب‌های دیگری را برای سرگرمی برخواهند گزید. تلویزیون باید دانشگاه باشد اما در دانشگاه سیما (مدیا) ، مبنا سرگرمی است و مولف، موظف به خلق سرگرمی. اگر قصد دارد پیامی هم به مخاطبانش منتقل کند، این القاء باید در لایه‌های سوم و چهارم روایت، به صورت پنهانی ارائه شود.

نکته جالب اینجاست که سازندگان و خالقان این سریال برای القای پیام مستقیم آنقدر دستشان خالی است که جغرافیای مقدس مشهدالرضا را چاشنی سریال می‌کنند تا القای پیام‌های دم دستی شبه اخلاق گرایانه برایشان ساده تر باشد و مثل کاراکترهایی که درباره جهش یافتگان در فیلم‌های هالیوودی دیده‌ایم، ثانیه به ثانیه ، از تهران به قدمگاه،  از قدمگاه به تهران، از تهران به مشهد، از مشهد به تهران به جای رفتن،  شخصیت‌ها می‌جهند. 

در یکی از قسمت ها آتنه به شخصیت دیگری می‌گوید من صبح مشهد بودم. یعنی فاصله تهران تا مشهد را با قطار، به اندازه فاصله متروی شهرری تا تجریش تصور کرده‌اند. از سوی دیگر شخصیت آتنه به صورت خیلی غیبی و دور از چشم مخاطبان جهش یافته است و از گروه جهش یافتگان مردان ایکس خیلی جهش یافته‌تر است. آتنه غیر از اینکه فاصله مشهد – تهران را یکساعته طی می‌کنند، هیچ آسیب جسمی نمی‌تواند اراده شخصیت های سریال را مخشوش و متوقف کند. طبق زمانبندی تعریف شده سریال، آتنه پایش در مشهد می شکند و فردای همان روز وقتی به تهران می رسد گچ پایش را باز می‌کند و خیلی عادی و معمولی مثل ببر بنگال می‌دود. اشکان از یک ساختمان دو طبقه با سر به زمین می خورد و احتمال قطع نخاع شدن وی در سریال مطرح می شود اما به محض رسیدن به بیمارستان، توسط انرژی خاصی که توسط تهیه کننده، کارگردان و نویسنده به اشکان منتقل می‌شود به هوش می‌آید و پی به راز بزرگ مادرش می‌برد و یکروزه مثل روز قبل از سقوط می شود.

 «زیر پای مادر» به جای بهشت به دوزخ منجر شد. با استناد به ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ می توان این سریال را بدرستی ارزیابی کرد. اگر سریال ایرانی قسمت اول آنرا ببینی و یک قسمت را به دلیل مشغله از دست بدهی و قسمت سوم را تماشا کنی چیزی از دست نخواهید داد. از قسمت سیزدهم سریال زیر پای مادر اگر تماشا نکرده باشید و ناگهان قسمت بیستم را تماشا کنید، تقریبا هیچ گزاره نمایشی  را از دست نخواهید داد. کما اینکه تلویزیون خلاصه قسمت های 16 تا 20 را پخش کرد و با این دیدن این خلاصه می توان دریافت چه میزان در سریال آب بسته اند و وقت مخاطبان را با پلان‌های و سکانس‌های اضافی تلف می‌کنند.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    29 99
    نقد مریضانه ای هست
    • پرسپولیسی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      48 17
      دیگه گندش رو درآوردید فقط میاین داخل مشرق میگی تحلیل آبکی بود بعد میری..شما برو همان فیلم.....های ماهواره ای نگاه کن....
    • آرش IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      7 3
      اگه صدرا تو این فیلم نبود عالی بود همه چی به خیر خوشی تموم میشد و حدس همه هم درست در میومد همگی راحت ازدواج میکردند و فیلم مث همه ی فیلمای دیگه ایرانی تموم میشد
  • بصیر IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    25 65
    تحلیل خیلی آبکی ترازفیلم بود.مثل اینکه آتنه صبح مشهدبوده عصرتهران .کارشناس قصه مال 100سال پیش نیست باهواپیمااومده
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      52 9
      آخه جنابِ سفت و محکم، نشون دادن طرف با قطار اومده نه هواپیما
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      4 3
      از این دو آبکی تر نظر شما بود، لا اقل نقد را کامل بخوان و بفهم بعد مخالفت کن.....
    • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      3 0
      با قطار سریع السیر اومده اونایی که صبح از مبداحرکت می کنه و ساعت 14 به مقصد می رسه
    • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      4 0
      با قطار سریع السیر اومده اونایی که صبح از مبداحرکت می کنه و ساعت 14 به مقصد می رسه
  • AT ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    28 3
    عامرانه غلط است آمرانه صحیح است
  • مارال IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    18 26
    سلام غیر از بعضی اشکالاتی ک شما منصافه و بعضی رو غیر منصافه شمردین من به عنوان یک ببینده ، از این سریال خیلی خوشم اومد مشکلات طلاق ، زیاده خواهی افراد چ مرد و زن ..... رابه تصویر میکشه مشکلاتی که در شروع سالمندی متوجه میشوند والا جوانی اوج هیجانات .. هس خیال میکنن همیشه تو اوج هستن من از همه دست اندرکاران و بازیگران این سریال تشکر میکنم و خدا قوت میگم :)
  • حسین IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    72 7
    هم این فیلم هم فیلم نفس از لحاظ محتوایی هیچی نداشتند، ماه رمضون بهتره در ژانر کمدی فیلم تهیه بشه بعد 17ساعت روزه داری
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    35 5
    برا من سواله در قسمت آخر اون کبابی را که خلیل کبابی آورده بود کی خورد؟
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      7 3
      فرستاد را رخساره....
  • مهدی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    48 9
    سلام بعنوان یک بیننده با نقد انجام شده موافقم فیلم کاملا خسته کننده بود و بخصوص برای نسل جوان هیچ جاذبه ای نداشت و فقط حرفهای قلمبه ثلمبه رد و بدل میکردند انتظار بیشتری از مسوولان سیما با توجه به سریالهای جذاب سالهای دور در این ایام داریم
    • نسترن IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      14 16
      نسل جوان ایران الان پیکش رفته روی 32 سال دیگه ایران اون ایران جوان دهه 80 و هیجانی مثل سال 88 نیست دوست عزیز خودم به خاطر شغلم سالی یک میلیون مشتری در ارتباطم می دونم اکثرشون ذائقه شون عادت به کلیپ های خفن اینترنتی و بعد ماهواره ای موبایلی و شبکه های اجتماعی داشتن ولی الان اتفاقا با فیلم های غیر خفن این تیپی که با فیلم های به شدت کلیشه ای و صحنه دار یک دهه گذشته متفاوت هستن ارتباط برقرار می کنن...بحرحال انسان درخت نیست! بعد از یکی دو دهه لذت های جنسی و هیجانی براش تکراری میشه بخصوص از میان سالی به بعد و این فیلم ها براش جذاب میشه
  • پندار IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    20 22
    1- نقد منصفانه ای نبود 2- مغشوش درست است نه مخشوش 3- سریال در قسمت آخر کاملا ناقص و مبهم بود
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      2 6
      مخشوش هم درسه. یعنی خش دار بر وزن مفعول
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    11 36
    این سریال برعکس سریال نفس بسیار پر محتوا بود وسبک ایرانی اسلامی در همه جای آن به غیر از چند مورد جزیی رعایت شده بود
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      3 2
      سبک ایرانی رو نمیدونم ولی آیا سبک اسلامی اینگونه است؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      3 2
      عجب محتوایی خیلی بادکنکی بود نه بالنی بود نه خیلی الکی بود خیلی خیلی چیز بود کجا بودن کی بودن چی می گفتن چی می خواستن جا زن و مرد عوض شده بود مطمئنم اجداد هزار سال پیش ما هم حالشون بهم خورده
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    18 30
    سریالی بسیار قشنگ وبا دیالوکی عالی و مهمتر از هم بسیار اموزنده و نگهدارنده حرمت والدین بود. نقد حاضر بی ربط و از روی حسادت است
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    10 31
    سریالی بسیار قشنگ وبا دیالوکی عالی و مهمتر از هم بسیار اموزنده و نگهدارنده حرمت والدین بود. نقد حاضر بی ربط و از روی حسادت است
  • الهه IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    5 3
    سلام سریال موضوعش جالب بود و خیلی هم قشنگ ولی دو تا اشکال داشت یکی لحن گفتاری آن دوم انتهای داستان خوب تموم نشد و بهتر بود خلیل با رخساره ازدواج میکرد نه اتنه ای که اینهمه ازش نفرت داشت اون مهمونی اخرم که یکی یکی میومدن برای خودشون زرشک پلو با مرغ بر میداشتن به مهمونا سیب زمینی و چیزای دیگه میدادن
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    14 0
    متاسفانه سریالها و فیلمهای خانوادگی که چند سالی است تولید و پخش می شوند(چه در تلویزیون و چه در سینما و نمایش خانگی) ، چندان تناسبی با واقعیات زندگی مردم جامعه ما ندارند. مقایسه کنید با فیلمها و سریالهای دهه 60 تا اوایل دهه 70 ؛ مثلا سریال آینه یا فیلم بگذار زندگی کنم و ...
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    7 13
    وخی عامو جمعش کن این چیچیه میگی فیلم به این خوبی عالی بود
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    10 7
    خیلی از نقد شما پرت و پلاست وقتی طلاق گرفته وقتی شوهرش مرده دیگه چه عشقی که بخواد مثلثی بشه.
  • میم IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    13 12
    سریال خیلی قشنگی بود. به خصوص دیالوگاش! اینکه شما خوشتون نیومد به چیز دیگه‌ای مربوط میشه. احتمالا مصاحبه بازیگر سریال و اون ماجرا.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    6 0
    چند سالی است سریالهای ماه رمضان از طنز و کمدی های آموزنده فاصله گرفته اند. خاطرات خوبی از گذشته در کنار این سریالها باقی مانده که سال به سال کمرنگ تر می شود. شاید سیاست صدا و سیما این است که با این کار مردم را به سمت مساجد و اجتماعات مذهبی بکشاند که ممکن است منجر به نتیجه عکس شود. به نظر من سریالهای امسال نه آنچنان از جنبه طنز برخوردار بودند , نع پیام اموزشی آنچنانی داشتند, ارتباط زن و مرد نامحرم در هر دو سریال عادی جلوه می نمود. داستانها بسیار ساده و ابتدایی و تا حدی تخیلی بود. در یک شهر میلیونی پسر عمه اتفاقی عاشق دختر دایی می شود ولی با هزار زور و تمنا زندگی آنها روال منطقی را در پیش نمی گیرد.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    12 3
    تازه اوایل سریال دقت نکردین که یه جا برادر خلیل رو نشون داد که چند روز پشت سر هم مشهد بود و یه تیکه نشون داد که داره نگهبانی میده دم بانک در صورتیکه محل کارش تهران بود. همشونم که طی الارض داشتن.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    12 7
    با تحلیل موافقم
  • طاعف الیاسی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    13 10
    باسلام .واقعا برای خودم متاسفم که بعضی از اوقات عزیزم را صرف تماشای این فیلم بی محتوا ودارای محتوای فیلم های فارسی وان که در طول دوسال فرهنگ اصیل ایرانی را به ابتذال کشاند .اف برصدا وسیما که این فیلمها را اجازه پخش می دهد
  • کیان IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    5 2
    ۱- دیالوگها فوق العاده بود البته از جناب نعمت الله جز ابن انتظار نمیرفت 2_ پایان جالبی نداشت 3_ خیلی کشدار شده بود 4_ نقد منصفانه نبود
  • مینا ;-) IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    8 0
    از جوان سریال گرفته تا میانسال و مسن همه قلمبه سلمبه صحبت می کردند و این باعث شده بود سریال غیر طبیعی دیده بشه.
  • علی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    6 2
    منم با نقد موافقم . سریال آبکی بود . اولش خوب بود ولی بعد همه چی عشق ضربدری شد . در تعجم مگر در انقلابمان چه اتفاق افتاده که تلویزیون سفارش این چیزها را میدهد تا بخورد مردم بدهند ولی اگر در خصوص حکومت حرفی زده شود فورا دستگیرش می کنند و برچسب می زنندش .اگر فیلم محتوایش ایراد داشت که داشت چرا همانهایی که چهره حکومتیها را مقدس نشان می دهند اجازه پخش دادند؟؟؟؟؟؟؟؟///
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    4 1
    و سریال خیلی مفاهیم مثبت به بیننده القا کرد واقعا قسمت آخر هم اگر بد تمام شده، مثل اینکه سانسور و حذفی درکار بوده
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    3 0
    نقد اساسی تری میتونست ارائه بشه. سریال خوب شروع شد ولی آخرش با چند مسئله ضد فرهنگی و بعضا آبکی تموم شد. جایگاه زن رو بد تبیین کرد آخرش. شبیه فیلم های ترک هم نبود به نظرم.
  • حسنا IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    4 0
    سلام. سریال زیر پای مادر به هیچ وجه مناسب ماه مبارک رمضان نبود. همه ی بازیگران پرخاشگر جز خانم رخساره و پدرش ،از همه مهمتر پایان بی سر ته این سریال بود یکباره مثل فیلم های هندی شد و تنها سر خانم رخساره که در سریال خانم صبور و منطقی معرفی شده بود بر کلاه ماند ....
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    3 1
    این رو همه باید قبول کنیم که سریال سرگرم کنندع نبود فقط کلاس اخلاق بود. مشکل سینما ایران این هست که با کمترین هزینه می خوان بیشترین محتوا رو منتقل کنند در حالی که تو امریکا سریال فرار از زندان می سازند با اون حد از جذابیت که محتواهای کمی رو در خلال سرگرمی و به صورت نامحسوس به بیننده منتقل کنند. بعد از سریال زیر پای مادر چند تا جوون 20 تا 25 ساله تصمیم گرفتند که از این پس به بزرگتر احترام بزارند؟!! این سریال تو جا انداختن همین گذاره هم موفق نبود بماند گذاره های فراوانی که در طول سریال به نمایش اومد بلااثر. اما در امریکا سریال گمشده رو میسازند به وسیله اون اوباما رو می کنن رئیس جمهور به این میگن کار کردن روی ذهن مخاطب بدون اینکه خودش حس کنه.
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
      1 0
      کاملا موافقم
  • نرگس بانو IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    3 2
    خیلی سریال مزخرف و بیخودی بود. بدآـموزی هم که در تمام فیلمها وسریالهای ایرانی هستش.چه قدیمی چه جدیدش. واقعا دلم برای مردم بافرهنگ کشورم میسوزه که با نشستن و تماشای این جور فیلمها از کارگردانانی با افکار مشکل دار ، تغذیه میشن.
  • مهدی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    5 7
    من نمی دانم چرا نویسنده تحلیل همش انتقاد از سریال را دارد ولی من و تقریبا بسیاری از بیندگان سریال مرتب پیگیری موضوع داستان بودیم و میتوان گفت یکی از پربیننده ترین برنامه ها در ایام ماه مبارک بود . زمانهایی که من نمی توانستم انلاین قسمتها را مشاهده کنم از اینترنت و آرشیو تلویزون پیگیر بودم
  • زهرا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    3 2
    من کاملا با این نقد موافقم. حتی نتونستم بیست دقیقه از این فیلم رو تحمل کنم از بس که منو پس زد. هم دیالوگ ها بد بود. هم داستانش مسخره بود
  • مهدی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    4 1
    فیلم بسیار بی معنی و مزخرفی بود.
  • فاطمه DK ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    3 1
    سریال کاملا مزخرفی بود.فیلمنامهش واقعاچرندبود. مدام خاطره گویی!!!!
  • نیما IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    4 1
    سلام همیشه ما تصور میکنیم فیلمی که بیننده بسیار داره لابد فیلم خوبیه، درصورتی که اصلا اینطور نیست واقعا فیلم ابکی بود،خلیل کبابی نزدیک ب ۱۰ قسمت با مادرزن پسرش عشق بازی کرد مثل فیلمهای استامبولی ،بعدش در قسمت اخر چطور شد که رفت اتنه رو گرفت ؟؟؟تازه رخساره چی شد معلوم نشد ؟؟؟؟
  • محمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 0
    خیلی مختصر نقد کردید انتظار میرفت به همه چیش بپردازید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس