به گزارش مشرق، ششمین نشست شبانه سیامین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان به گفتوگوی فیلمسازان ایرانی با فیلمسازان خارجی اختصاص داشت که با حضور سینماگرانی از کشور هلند و آلمان و کارشناسان و دستاندرکاران سینمای ایرانی، اهالی رسانه و فعالان سینمای کودک و نوجوان ایران برگزار شد.
فلورت ون اسپتدوک دبیر جشنواره فیلم کودک سینهکید هلند در این نشست با بیان اینکه جشنواره سینهکید بزرگترین جشنواره فیلم کودک در جهان است، اظهار داشت: در سینمای کودک هلند ژانرهای مختلف حوزه کودک ساخته میشود و هدف اصلی این جشنواره به نمایش گذاشتن فیلمهای سینمای کودک از فرهنگهای مختلف برای کودکان هلند است.
وی درباره ضرورت ساخت فیلم برای کودک نه درباره کودک گفت: من با سینما برای کودک را انتخاب میکنم اما در جشنواره امسال اکثر فیلمها درباره کودک هستند.
دبیر جشنواره فیلم کودک سینهکید هلند با بیان اینکه استفاده از تکنیک خیلی میتواند به جذب کودکان کمک کند و فهم فیلمها را برای آنها راحتتر کند، تصریح کرد: کودکان در تمام دنیا زبان و مشکلات مشترکی دارند و مهم این است وقتی در سینمای کودک کار میکنیم باید رنج سنی کودکان را هم در نظر بگیریم که در این جشنواره به آن توجه نشده بود.
وی با بیان اینکه در سینمای هلند فیلمهای کودک با داستان آغشته شده و اکثر فیلمهای که در سراسر دنیا در حوزه کودک ساخته میشود در سینمای هلند بهصورت آینه و همسو با فرهنگ هلند ساخته و اکران میشود، گفت: در واقع موضوع فیلمهای کودک در نقاط مختلف دنیا به زبان دیگر و همخوان با سینمای هلند ساخته و اکران میشود.
گروهام کلین دبیر موسسه پخش فیلم کودک در هلند و عضو هیئت داوران بخش انیمیشن جشنواره فیلم کودک نیز در این نشست بیان کرد: ما در جشنواره فیلم کودک آلمان، شاهد حضور فیلمهای خوبی از ایران بودیم و در یکی از ادوار جشنواره به فیلم "سکوت رعنا" جوایزی زیادی اهدا کردیم.
وی با بیان اینکه من صاحب سینما در آلمان هستم، گفت: از فیلمهای ایرانی که در جشنواره فیلم کودک اصفهان اکران شده، فیلم "21 روز بعد" و "پایان رویاها" را انتخاب کردم تا در جشنواره آلمان پخش کنم.
عضو هیئت داوران بخش انیمیشن جشنواره فیلم کودک درباره اهداف سینمای کودک برای بچهها گفت: سینما باید برای کودکان باشد و فرهنگهای متفاوت را برای کودکان ملیتهای مختلف به تصویر بکشد و از طرفی کودکان مشکلات مشترکی پیدا میکنند و مهم است که کودکان بتوانند خود را در شخصیتهای فیلمها ببینند.
وی بیان کرد: ما در کشور آلمان معلمهای سینمایی رو به مدارس دعوت میکنیم و درباره چگونه فیلم دیدن به کودکان آموزش میدهیم.
کلین اضافه کرد: کودکان حق دارند که فیلم خوب ببینند و بحث ما برای انتخاب فیلم برای کودکان داستان است که برای تمام کودکان قابل فهم باشد.
همایون اسعدیان کارگردان سینما و دارو بخش فیلمنامه جشنواره کودک نیز در این نشست با بیان اینکه فیلمنامههایی که به جشنواره کودک رسیده به نوعی خوب کپیبرداری شده بود، گفت: در بین فیلمنامههای ارسالی به جشنواره با ایده نویی رو به رو نشدهام اما اگر این فیلمنامهها تهیه کننده و کارگردان خوبی داشته باشد و بهخوبی هزینه کند فیلم خوبی ساخته میشود و بازگشت هزینه خوبی نیز دارد، گرایش داوران بهسوی برای کودک بود و نه فیلمهای که درباره کودک ساخته شده است.
وی بیان کرد: فیلمنامهها به نسبت ضعیف بود، برخی فیلمنامهها اساساً ربطی به کودکان ندارند، برخی فیلمنامهها اگر شرایط تولید درست داشته باشد برای من نیز جذاب است، برای بسیاری از کارگردانها فیلمنامه خوب مهم است و این اهمیت ندارد که برای کودک یا بزرگسال است بلکه باید با حس و حال یکسان باشد.