به گزارش مشرق، از اول مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس، پرونده تاکسیهای فرسوده در شهر تهران به طور کامل بسته خواهد شد.
طی سالهای گذشته و با تشدید آلودگی هوای شهر تهران، همواره نوک پیکان انتقادات به سمت خودروهای فرسوده و به ویژه تاکسیهای پیکان فرسوده بوده است.
بنا بر آمار، هر تاکسی پیکان در طول یکسال، چیزی معادل ۹۰۰ کیلوگرم آلاینده تولید میکند که این میزان رقم قابل توجهی به شمار میآید.
برای خروج تاکسیهای پیکان از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران، امتیازاتی برای رانندگان خودروها در نظر گرفته شده تا نسبت به تعویض خودرو خود اقدام کنند.
در حال حاضر تعداد قابل توجهی از تاکسیهای پیکان نوسازی شده و تنها ۶۰۷ دستگاه تاکسی پیکان باقی مانده که رانندگان آن، مراحل اسقاط خودروی خود را طی نکرده اند.
مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با نوسازی تاکسیهای فرسوده میگوید: در حوزه نوسازی تاکسیهای فرسوده اقدامات مثبتی در دستور کار قرار گرفته و روند پیگیری نوسازی با سرعت قابل توجهی پیش میرود.
وی میافزاید: سال ۹۲، آمار نوسازی تاکسیهای فرسوده صفر بود و مدیریت شهری با افزایش آلودگی هوا، نوسازی تاکسیهای فرسوده را یکی از بهترین راهکارها دانسته و به آن عمل کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ارائه آماری از تعداد نوسازی تاکسیها طی سالهای گذشته میگوید: طی ۴ سال گذشته، روند نوسازی تاکسیها تغییر کرد. به طوری که سال ۹۳ حدود ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد. سال ۹۴ شاهد نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی بودیم و سال ۹۵ که بهترین عملکرد مدیریت شهری در حوزه نوسازیها بود ۱۱ هزار و ۵۸۳ دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شدند.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد تاکسی فرسوده در انتظار نوسازی هستند؟، میگوید: ۵ هزار و ۲۶۵ تاکسی تاکسی فرسوده در صف نوسازی قرار دارند که با نوسازی این تعداد تا پایان سال ۹۶، به طور کامل پرونده نوسازی تاکسیها بسته خواهد شد.
حسینی با اشاره به آمار تاکسیهای پیکان فرسوده سطح شهر تهران میگوید: در سطح شهر تهران ۵ هزار و ۲۶۱ تاکسی پیکان فرسوده شناسایی شد که اکنون ۴ هزار و ۶۰۷ تاکسی از رده خارج شده اند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه " از ابتدای مهرماه، هیچ تاکسی پیکانی در سطح شهر تهران تردد نخواهد داشت" میگوید: پرونده تاکسیهای پیکان از ابتدای مهرماه بسته خواهد شد و هیچ تاکسی پیکانی در سطح شهر تردد نخواهد داشت.
بحث نوسازی تاکسیهای پیکان فرسوده شهر تهران، سال هاست که مطرح بوده و تاریخهای متعددی نیز برای این نوسازی اعلام شده بود.
دی ماه سال ۹۴ و مهرماه ۹۵ آخرین تاریخهایی بود که برای نوسازی تاکسیهای فرسوده اعلام شد و باید دید آیا این بار داستان تکراری نوسازی تاکسیهای فرسوده به اتمام میرسد یا باید همچنان در انتظار این نوسازی بمانیم.