روزنامه آرمان 24 مرداد

سهل اندیشی اصلاح طلبان و مدافعان برجام منطقه‌ای، تله‌ای است که باعث عقب نشینی کشور از بسیاری از مؤلفه‌های قدرت ساز می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برجام منطقه‌ای؛ وقتی روزنامه‌های زنجیره‌ای و اپوزوسیون همصدا می‌شوند

روزنامه بهار در مطلبی با عنوان «برجام و دولت دوم اعتدال» نوشت:

«روحانی در دور دوم فعالیت‌های دولت اعتدال می‌بایست علاوه بر حفظ برجام در پی تعمیم این الگوی موفق در عرصه روابط بین الملل در سایر پرونده‌های اختلافی و تنش‌زا میان ایران و جامعه جهانی باشد. شاید دیگر به زودی امکان مذاکره مستقیم با مقامات ارشد ایالات متحده به وجود نیاید اما الگوی برجام را می‌توان در مذاکرات حقوق بشری با اتحادیه اروپا و همچنین در مذاکرات منطقه‌ای به کار گرفت».

در اینباره گفتنی است در هفته‌های گذشته «محمود سریع القلم» تاکید کرد که برای  داشتن سیاست خارجی موفق، ایران باید از «کانون مدارهای حساسیت آمریکا خارج شود»؛ و کیست که نداند یکی از همین مدارهای اصلی حساسیت آمریکا، بحث حضور ایران در سوریه به طور خاص و وجود واقعیتی به نام «محور مقاومت» به طور عام است. از دل همین طرز فکر، طرح‌های تسلیم طلبانه ای با عناوین «برجام منطقه‌ای» یا «برجام ۱ و ۲ و ۳» بیرون می‌آید. این همان طرز فکری است که حضور نظامی نامشروع و غاصبانه ایالات متحده را در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهایش توجیه می‌کند، اما وقتی پای شهادت مدافعان حرم می‌رسد، شهادت آن‌ها را (با عذرخواهی از محضر مدافعان حرم و خانواده‌های مکرّم آن‌ها) به «حماقت‌ها»، «سوء محاسبه‌ها» و امثال این‌ها در جبهه انقلاب نسبت می‌دهد.

سهل اندیشی اصلاح طلبان و مدافعان برجام منطقه‌ای، تله‌ای است که باعث عقب نشینی کشور از بسیاری از مؤلفه‌های قدرت ساز می‌شود. لازم به ذکر است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، رسانه‌های اپوزوسیون همچون بی بی سی فارسی و صدای آمریکا بارها بر لزوم پیاده سازی برجام منطقه‌ای تاکید کرده‌اند.

** اصلاح طلبان، دولت دوازدهم را هم رحم اجاره‌ای می‌دانند!

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «بهارستان دست انداز ندارد» نوشت:

«کابینه تا به امروز آنچنان که باید نتوانسته جلوه‌ای از آرای ۲۴ میلیون نفر از مردم ایران باشد...] اما[ می‌توان اذعان کرد که مردان پیشنهادی روحانی در بهارستان با دست‌انداز و موانع سختی روبرو نیستند».

اصلاح طلبان تا پیش از معرفی کابینه با این مدعا که پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مدیون تلاش ما (اصلاح طلبان) بوده  با  تشدید تنش‌های لفظی و کنایه‌های خاص سیاسی علیه نزدیکان روحانی و کشاندن از تیتر یک روزنامه‌ها به تذکرات شفاهی در صحن علنی مجلس و جلسات هیئت دولت، از تقسیم سمت‌ها، کرسی‌ها و منافع و در یک کلام سهم خود از کابینه سخن می‌گفتند.

اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰ مجبور هستند که از روحانی عبور کرده تا بتوانند کاندیدای مورد قبول خود  که کاملاً اصلاح طلب باشد را معرفی نمایند و چنین وانمود کنند که در ناکامی‌های دولت روحانی بی تقصیرند از طرفی دیگر با سهم خواهی و فشار همه جانبه سعی در درو کردن هر چه بیشتر پست‌های دولتی داشته تا بتوانند زمینه حضور سیاسی‌شان را بیشتر کنند.

استراتژی این روزهای اصلاحات، استراتژی بی رحمانه‌ای نسبت به روحانی است هم بهره روحانی را می‌برند و هم به وی توهین کرده و او را وامدار جریان خود می‌دانند.

اصلاح‌طلبان پیش‌ازاین نیز در اظهارنظرهای جداگانه، نگاه منفعت‌طلبانه و تحقیرآمیز خود نسبت به دولت یازدهم را با ادبیاتی دیگر بیان کرده بودند. برای نمونه «ابراهیم اصغرزاده» از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی-اسفند ۹۲ - در مصاحبه با روزنامه قانون گفت: «دولت روحانی، رحم اجاره‌ای ماست». پس از او »عبدالله ناصری» از اعضای حزب منحله مشارکت نیز در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان گفت: اگر رحم اجاره‌ای دولت، جنین را خوب محافظت کند، حتماً اصلاح‌طلبان آن را دوباره اجاره خواهند کرد».

** ویرانه نمایی و ژست مضحک مبارزه با فساد

«مرتضی الویری» عضو شورای شهر پنجم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«بر مبنای آمارهای مختلفی که از منابع متفاوت استخراج شده، حال تهران خوب نیست و در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری دچار چالش‌های جدی است. او گفت: بنا داریم در یک مهلت سه‌ماهه پس از شروع به کار قانونی شورا، گزارش جامعی از وضعیت شهری که تحویل می‌گیریم به مردم ارائه کنیم. علت تعیین مهلت سه‌ماهه، بررسی دقیق گزارش‌ها و آمارهای متفاوت و نهایتاً ارائه سندی بدون خدشه است. او افزود: قصد نداریم سیاه‌نمایی یا لاپوشانی کنیم، بنابراین تلاش خواهیم کرد واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم. تهران وضعیت مناسبی ندارد و مانند بیماری است که باید سریعاً برای درمان آن اقدام کنیم؛ بنابراین نیازمند پزشک متبحری است که به پاکدستی و سلامت اشتهار داشته و کار را نیز بلد باشد».

در دوران مدیریت الویری، اختلافات شورای شهر بر سر اختیارات شورا شدت گرفت. اعطای غیرقانونی کاربری مسکونی و تجاری به زمین‌های باغی شمال شهر از جمله اتهامات الویری بود. علاوه بر این، تعدادی از نمایندگان شورای شهر، اعلام کردند که شهردار تهران در منطقه اقدسیه، یکی از بزرگ‌ترین مناطق مسکونی را به نام همسرش خریداری کرده است. با شکایت متقابل اصغرزاده (از نمایندگان معترض به اقدامات شهردار) و مرتضی الویری، در نهایت شهردار تهران از سمت خود استعفا داد.

از سوی دیگر تجربه ثابت کرده هر بار اصلاح طلبان کرسی مدیریتی جدیدی را فتح می‌کنند، ضمن رفتن به ماه عسل چند ماهه در ابتدای کار، مدت زیادی را صرفاً به تخریب و سیاه‌نمایی عملکرد قبلی‌ها می‌گذرانند؛ رویه‌ای که بیش از هر چیز زمینه را برای توجیه رخوت و بی‌عملی‌های احتمالی آتی در افکار عمومی میسر می‌سازد. تجربه دولت یازدهم و خروجی تریبون‌های رسمی آن گواه مناسبی بر این مدعاست. حالا «ویرانه‌نمایی» از حاصل تلاش مدیران کنونی شهرداری نیز آغاز شده است. الهام فخاری منتخب شورای شهر پنجم تهران در این ارتباط می‌گوید: «ویرانه‌ای به مدیریت جدید شهری سپرده می‌شود که اولین اقدام، آواربرداری از این خرابه است.» محمد هاشمی هم اخیراً در گفت‌وگویی با بیان اینکه کارنامه قالیباف به مراتب بدتر از کارنامه احمدی‌نژاد است، گفته: «اگر احمدی‌نژاد کشور را ۵۰ سال به عقب برد، قالیباف تهران را به ۱۰۰ سال قبل برده است».

ادعاهایی از این دست در حالی است که احمد حکیمی‌پور از فعالین اصلاح طلب در هفته‌های گذشته ضمن نادرست خواندن این رویکرد به همفکرانش هشدار می‌دهد که چنین رویه‌ای دیگر برای مردم چندان جذاب نیست.

** گلایه روزنامه حامی دولت از رکود بازار مسکن و افزایش اجاره‌بها

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «داغ تابستان بر دل مستاجران؛ اجاره بها در برخی مناطق تا سه برابر نیز افزایش پیدا کرد» نوشت:

«رکود بازار مسکن وارد سال پنجم خود شده است اما این رکود تنها معطوف به خرید و فروش و ساخت و ساز آن است. اجاره بهای منزل اما به خصوص در پایتخت روزهای داغی را پشت سر می‌گذارد. داغی که بر جیب‌های مستاجران گذاشته می‌شود و به گفته برخی کارشناسان تا دو یا سه برابر هم افزایش یافته است. بررسی‌های میدانی خبرنگار «ابتکار» نشان می‌دهد اجاره بها در بعضی مناطق حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش هر چند یکی از شاخص‌های محاسبه نرخ تورم است اما می‌توان آن را یکی از تاثیرگذارترین شاخص‌ها در معیشت مردم دانست».

روحانی-خرداد ۹۲- در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تأمین مسکن ارزان برای جامعه جزو برنامه‌های دولت تدبیر و امید است»؛ اما در طول فعالیت دولت یازدهم، هیچ نشانه‌ای مبنی بر عزم دولت در ساخت مسکن مشاهده نشد. روحانی - خرداد ۹۵- گفت: «اصولاً، احداث فرودگاه، کشیدن خط آهن، ساخت مسکن یا احداث اتوبان به عهده دولت نیست بلکه دولت موظف به بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و فضای کسب‌وکار و ارتقای روابط کشور با دولت‌های خارجی است تا امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم آورد». در این میان، عباس آخوندی-وزیر میلیاردر دولت- نیز به‌جای پاسخگویی درباره وعده‌های دولت و کارنامه خود در جایگاه شاکی نشست و با توهین به مردم در پاسخ به سؤال دبیر کمیته مطالبه حق مسکن-بهمن ۹۳- در اظهارنظری توهین‌آمیز عنوان کرد: «مسکن مهر طرح مزخرفی است»!

دولت یازدهم تلاش کرد تا «کلمه» مسکن اجتماعی را جایگزین «طرح عملیاتی شده» مسکن مهر کند و از آن به‌عنوان طرح اصلی دولت در حوزه مسکن نام برد؛ اما علیرغم هیاهوی رسانه‌ای تا به امروز حتی یک ماکت از «مسکن اجتماعی» نیز ساخته نشده است چه برسد به ساخت و تحویل آن به مردم. در نهایت مسکن مهر رها شد و مسکن اجتماعی نیز تنها روی کاغذ اجرا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 3
    عفت کلام!!!
  • محمد IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    21 1
    برجام منطقه ای همراه اربابتون به گور میبرید خوک صفت ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس