تیتر امشب

مسئولان بهزیستی، شهرداری، فرمانداری و وزارت کشور با توضیح جزئیات طرح شناسایی، جمع آوری و ساماندهی کودکان خیابانی از مردم خواستند به این کودکان کمک نکنند تا این پدید زشت اجتماعی برطرف شود.

به گزارش مشرق، رضا محبوبی معاون مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: کودکان کار اغلب محصول شرایط نامناسب اقتصادی و فقر هستند.

 مسئول وزارت کشور با اشاره به این که برخی از خانواده ها به اجبار یا از روی جهل از کودکانشان برای کسب درآمد سوء استفاده می کنند افزود: آمارها نشان می دهد که مشکل بی سوادی و فقر از علل اصلی ایجاد کودکان خیابانی و کار است.

محبوبی گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار کودک کار ( خیابانی) شناسایی شده اند که کد ملی دارند اما در مدارس ثبت نام نشده اند همچنین تعداد زیادی از این کودکان حتی شناسنامه هم ندارند.

معاون مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور افزود: ما برای این کودکان بسته حمایتی طراحی کرده ایم و از مهر امسال هیچ کودکی که کدملی دارد از تحصیل باز نخواهد ماند حتی اگر تبعه ایران نباشد.

محبوبی گفت: با همکاری وزارت کار و بهزیستی تا چندماه دیگر آماری از کودکان کار و خیابانی را احصا خواهیم کرد.

در ادامه برنامه رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری با اشاره به تاسیس قرارگاهی در تهران برای شناسایی و جمع آوری کودکان خیابانی گفت: در وهله اول کودکان جمع آوری و در مرحله دوم وضع سرپرستانشان شناسایی می شود.

قدیمی افزود: اگر کودکان پدر و مادر داشته باشند و پدر و مادر اهلیت نگهداری و سرپرستی کودکان را داشته باشند طبیعتا زیر پوشش خدمات ما قرار نخواهند گرفت.

این مسئول شهرداری گفت: مشکل ما در حال حاضر دسته بندی این کودکان است برخی از اینها مورد استثمار باندهای تبهکار و متکدیان حرفه ای قرار دارند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری با لازم شمردن ساماندهی کودکان و حمایت از آنها بعد از جمع آوری گفت: شهرداری اجازه نگهداری کودکان زیر ۱۸ سال را ندارد.

قدیمی گفت: اگر مشارکت اجتماعی و مردمی در امر جمع آوری و حمایت از کودکان خیابانی صورت نگیرد طبیعتا این اقدام با شکست روبرو خواهد شد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری افزود: تا زمانی که مردم به این کودکان پول می دهند نمی توان به موفقیت این طرح امیدوار بود.
این مسئول با اشاره به ۱۶ محل و مکانی که برای نگهداری کودکان کار در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است گفت: مردم با کمک نکردن به این کودکان می توانند کمک کنند تا این معضل اجتماعی به راحتی برطرف شود.

در ادامه بحث فرهادی فرماندار تهران گفت: آمار کودکان کار زیر ۱۴ سال، کمتر از ۱۰۰۰ نفر است و نباید کودکانی را که در بخش کشاورزی و دیگر بخش های اقتصادی کار می کنند جزو کودکان کار محسوب کرد.

فرماندار تهران گفت: در گذشته آماری از کودکان کار گرفته شد ولی کامل نبود.

فرهادی افزود: عمده کودکان کار از سر چهار راه ها جمع آوری شده اند.

این مسئول دولتی افزود: بخشی از مسئولیت ساماندهی کودکان خیابانی متوجه خانواده های آنهاست.

فرهادی با اشاره به کمک به خانوداه های کودکانی که مستحق کمک اند افزود: بالای ۵۰ درصد کودکان کار توسط باندهای تبهکار هدایت می شوند.

فرماندار تهران با بیان این که مقابله با تکدی گری کار بسیار مشکلی است گفت: مردم و صدا و سیما می توانند به ساماندهی و رفع این معضل کمک کنند.

حبیب الله فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی نیز با اشاره به جمع آوری ۹ هزار و ۲۸۰ نفر از کودکان خیابانی گفت: آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی تکلیف ما را روشن می کند و وظیفه این کار در استان ها با کار گروه استان ها و در تهران با فرمانداری است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: در ۳ ماه اول سال در تهران ۲۲۰۰ کودک جمع و جذب شدند.

این مسئول گفت: در قوه قضاییه و دادگستری لازم است تصمیماتی برای این ها گرفته شود و وزارت بهداشت هم وظیفه تامین بهداشت اینها را دارد و آموزش و پرورش هم در قبال اینها مسئول است.

فرید با بیان این که بیش از ۷۰ درصد کودکان خیابانی غیر ایرانی هستند افزود: وزارت خارجه و کشور وظیفه دارد به اینها رسیدگی کنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به هجوم کودکان کار به کلان شهرها گفت: مردم نباید به اینها کمک کنند و ما وظیفه داریم با آگاهی بخشی مانع کمک کردن مردم به اینها شویم و در عوض کمک های مردمی را به سمت انجمن ها و سازمان های خیریه هدایت کنیم.

محسن فاطمی روانشناس اجتماعی نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت: یکی از عوامل مهم در احیای کودکان کار و خیابان، آموزش مهارت های مختلف در حوزه های معنوی، عاطفی، اجتماعی و غیره به آنهاست.

این روانشناس افزود: این کودکان بعد از جمع آوری باید تحت پوشش و مراقبت های ویژه اجتماعی قرار بگیرند زیرا این دسته از کودکان از این نواحی به شدت آسیب دیده اند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس