به گزارش مشرق، شکوفه اویار حسینی در رابطه با روشهای آمادهسازی کلاس اولیها برای ورود به مدرسه اظهار کرد: ورود کودک به سیستم آموزشی نیاز به آمادگی دارد البته کودکانی که روابط اجتماعی خوبی دارند، به آسانی دوستیابی و با محیط جدید ارتباط برقرار میکنند، به خوبی فضای مدرسه را میپذیرند.
وی افزود: مشکل اصلی مربوط به کودکانی است که وابستگی بالایی به مادر دارند، آمادهسازی آنها برای ورود به مدرسه نیاز به زمان دارد یعنی باید چند هفته قبل از شروع سال تحصیلی اقدام کرد و مراحل مربوطه به تدریج طی شود.
این کارشناس مشاوره گفت:این طرز تفکر که میگویند، «مادر کودک را در مدرسه گذاشته و برود، بچه کم کم عادت میکند» از اساس اشتباه است و حضور دائمی مادر در کلاس درس نیز خطاست و هر دوی این روشها موجب افزایش اضطراب کودک میشود.
اویار حسینی ادامه داد:کودکانی که اضطراب جدایی از مادر دارند باید جدایی را به صورت تدریجی تجربه کنند و اگر کودک قبل از مدرسه هیچ کلاس آموزشی نرفته است باید چند هفته قبل، همراه مادر در محیطهایی قرار بگیرد و مشاهده کند که کودکان با مربی حضور دارند و این مرحله به چند روز زمان نیاز دارد؛ در مرحله دوم، مادر میتواند در خانه همراه فرزندش معلم بازی و فضای کلاس درس را در خانه ترسیم کند یعنی از طریق بازی و مشاهده ذهن کودک را برای حضور در مدرسه آماده کند.
وی بیان کرد: زمانی که کودک پذیرفت با سایر کودکان همبازی شود، آماده جدایی از مادر است، پس از این مرحله مادر باید درمدرسه و از فضای دورتر مراقب کودک باشد، در مرحله بعد مادر پشت کلاس درس بنشیند اما در کلاس باز باشد تا کودک بتواند او را ببیند، این مرحله به سه روز زمان نیاز دارد.
این کارشناس مشاوره عنوان کرد:به مدت سه روز مادر باید پشت در کلاس حضور داشته باشد اما در کلاس بسته باشد و یک وسیله مادر مانند ساعت یا کیف پول در اختیار کودک قرار بگیرد تا با آن احساس آرامش کند و مادر باید به او اطمینان دهد که پشت در کلاس منتظر است.
اویار حسینی تصریح کرد: در مرحله بعد مادر برای دقایقی از مدرسه خارج شده و کودک را تنها بگذارد و این اتفاق باید در زمان زنگ تفریح بیفتد البته باید به کودک اطمینان بدهد که مثلا تا 10 دقیقه دیگر بازمیگردد و در همان زمان نیز به مدرسه بازگردد. در مرحله آخر مادر کودک را به تنهایی در مدرسه میگذارد اما بلافاصله با تعطیلی مدرسه کودک باید او را جلوی در مشاهده کند.
وی ادامه داد: جدا کردن کودکان مضطرب از مادر باید به صورت پلکانی باشد و خانواده باید از مسئولان مدرسه بخواهند که در این رابطه با آنها همراهی داشته باشند.