به گزارش مشرق، تا پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش صرفاً یک نیروی دریایی ساحلی بود و تجربه حضور در آبهای آزاد و بینالمللی و همچنین دریانوردیهای طولانی را نداشت.
پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تجربیات گرانبهایی را در حفاظت از کاروانهای تجاری و پایانههای نفتی کشورمان به دست آورد بهطوری که اجازه نداد حتی برای یک روز شریان اقتصادی کشور در سطح دریاها، قطع شود.
پس از پایان دفاع مقدس و بالا رفتن حجم مبادلات تجاری ایران و حضور گستردهتر کاروانهای تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی در آبهای آزاد و بین المللی، نیاز به تأمین امنیت این کاروانها نیز بیش از پیش احساس شد.
این احساس نیاز با وقوع پدیده دزدیهای دریایی در خلیج عدن و سواحل کشور سومالی، بیشتر شد تا جایی که فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر فرمودند:" بهچشم یک نیروی راهبردی، به نیروی دریایی باید نگریسته شود".
در همین راستا گروه امنیتی ــ دفاعی قصد دارد تا در پروندهای با نام "نیروی دریایی" به بررسی کارنامه 8 سال حضور نیروی دریایی ارتش در دریاهای بین المللی و راهبردی جهان و انتشار گزارشهایی از توانمندیهای نداجا بپردازد.
شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1388 تاکنون در قالب 55 ناوگروه (رزمی و صلح و دوستی) موفق به پهلوگیری در20 بندر از کشورهای مختلف جهان شدهاند. ناوگروههای نیروی دریایی ارتش با سفر به نقاط مختلف جهان رکوردهای قابل توجهی در تاریخ ایران از خود بجا گذاشتند اما در این بین ناوگروه 44 نیروی دریایی ارتش رکوردهای بی سابقهای از خود به جای گذاشته است.
چهل و چهارمین ناوگروه نیروی دریایی متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بوشهر، 16 مهرماه سال 95 ماموریت خود را از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس آغاز میکند و در تاریخ 11 اسفندماه به کشور باز میگردد. این ناوگروه در ابتدای ماموریت خود راهی آبهای خلیج عدن و تنگه بابالمندب میشود و پس از انجام ماموریت حراست از کاروانهای تجاری ایران در این منطقه، راهی سواحل شرق قاره آفریقا میشود.
البته ناگفته نماند که ناوگروه 44 در جریان حضور در منطقه حساس باب المندب، دزدان دریایی این منطقه به قصد تصاحب یکی از کشتیهای تجاری ایران، حمله شدیدی را به یک کشتی تجاری انجام میدهند که با اقدام به موقع ناوگروه 44 نداجا این اقدام خنثی میشود. در جریان این عملیات، دزدان دریایی طی دو مرحله به کشتی ایرانی حمله کرده بودند.
در مرحله اول، 8 فروند قایق در فاصله 64 مایلی از جنوب عدن و در مرحله دوم با 13 فروند قایق و در فاصله 55 مایلی جنوب عدن به کشتی تجاری کشورمان حمله میکنند که با تبادل آتش سنگین بین ناوگره 44 نیروی دریایی ارتش، اجباراً پا به فرار میگذارند.
ناوشکن الوند
ناو پشتیبانی بوشهر
با پایان یافتن زمان ماموریت در آبراه حساس و کلیدی باب المندب، این ناوگروه برای انجام یک ماموریت دیگر و برای رساندن پیام صلح و دوستی ملت ایران راهی بندر دارالسلام در کشور تانزانیا میشود و پس از اقامت 4 روزه در بندر دارالسلام این کشور و ملاقات با معاون نیروی دریایی تانزانیا و معاون رئیس ستاد مشترک نیروی دفاع مردمی این کشور، راه خود را به سمت آبهای کشور آفریقای جنوبی ادامه میدهد.
ناوشکن الوند در آبهای آزاد
ناوگروه 44 پس از حضور در آبهای جنوب قاره آفریقا، برای اولین بار راهی مناطقی از اقیانوس اطلس در آبهای آفریقای جنوبی میشود و پس از حضور در این منطقه در بندر دوربان کشور آفریقای جنوبی پهلو میگیرد. در جریان پهلو گیری ناوگروه 44 در بندر دوربان آفریقای جنوبی، ناو پشتیبان بوشهر به مدت 20 روز بر روی داک شناور رفته و پوسیدگیهای ورق فلزی بدنه زیر ناو توسط متخصصان نداجا، همان جا مورد تعمیر قرار میگیرد.
ناوشکن البرز و ناو پشتیبان بوشهر در بندر دوربان آفریقای جنوبی/قرارگرفتن ناوبوشهر روی داک شناور برای تعمیرات
این ناوگروه در جریان ماموریت 5 ماهه خود، رکوردهای بی سابقهای در تاریخ نیروی دریایی (قبل و بعد از انقلاب) برجای گذاشت. اول آنکه این ناوگروه با اجرای 150 روز ماموریت رکورددار بیشترین ماموریت بین ناوگروههای نیروی دریایی ارتش است.
از سوی دیگر، ناوگروه 44 با پیمودن 9850 مایل دریایی، رکورددار بیشترین مسافت پیموده شده توسط ناوگروهای نداجا است. همچنین ناوگروه 44 با 72 روز استقرار در منطقه پرخطر و طوفانی، رکورد بیشترین حضور در مناطق پرخطر را هم شکسته و با 68 روز اقامت در بندر دوربان آفریقای جنوبی، بیشترین مدت اقامت در یک بندر خارجی را به نام خود ثبت کرده است.
رکوردهای ناوگروه 44 - ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بوشهر:
150 روز دریانوردی
9850 مایل دریایی سفر
72 روز استقرار در منطقه پرخطر دریا
68 روز اقامت در بندر خارجی
نیروی دریایی ارتش قصد دارد تا در آینده در آبهای آزاد و بین المللی غرب قاره آفریقا و در اقیانوس اطلس نیز حضور یابد و این به معنای آن است که نداجا، در آینده نه چندان دور، رکوردهای بیشتری را خواهد شکست.