به گزارش مشرق، تعیین قیمتهای غیر واقعی برای برخی خودروهای وارداتی یا مونتاژی از سوی خودروسازان باعث شکلگیری حاشیه قیمت منفی در بازار این خودروها شده و نرخ این محصولات را در بازار به زیر قیمت کارخانه رسانده است.
بررسی بازار خودرو نشان میدهد در حال حاضر پژو 301 وارداتی با قیمت 94 میلیون و 920 هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه میشود، این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار 89 میلیون تومان است و مشتری برای این خودرو با قیمت بالاتر وجود ندارد. به این ترتیب اختلاف قیمت 6 میلیون تومانی در مورد این خودرو وجود دارد.
در مورد پژو 508 نیز باید به حاشیه قیمتی منفی 15 میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم. قیمت تعیین شده برای این خودرو از سوی ایران خودرو 185 میلیون تومان است اما در بازار با قیمت 170 میلیون تومان معامله میشود.
رنو کپچر بدون گرمکن صندلی نیز در بازار حدود 2.5 میلیون تومان پایینتر از نرخ مصوب ایران خودرو عرضه میشود. قیمت این خودرو در بازار 117 میلیون و 500 هزار تومان است اما ایران خودرو آن را با قیمت 119 میلیون و 900 هزار تومان عرضه کرده است.
سایپا نیز سراتو دنده اتوماتیک را 104 میلیون و 150 هزار تومان تعیین کرده اما در بازار، مشتری برای این خودرو با این قیمت وجود ندارد و خریداران فقط حاضرند تا 101 میلیون تومان برای خرید این محصول بپردازند. به این ترتیب اختلاف قیمت 3 میلیون تومانی را برای سراتو شاهد هستیم.
در مورد سوزوکی ویتارا کلاس 10 هم باید به نرخ 147 میلیون تومانی این خودرو در ایران خودرو اشاره کنیم. این در حالی است که ویتارا در بازار 7 میلیون تومان زیر قیمت کارخانه یعنی با قیمت 140 میلیون تومان معامله میشود.
قیمت هایما S7 توربو نیز در نمایندگیهای ایران خودرو 95 میلیون تومان است اما در بازار با اختلاف منفی 4 میلیون تومانی یعنی معادل 91 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
قیمت وانت آریسان دوگانه سوز نیز در بازار 27.5 میلیون تومان است اما ایران خودرو همین خودرو را حدود 1.5 میلیون تومان بالاتر از نرخ بازار یعنی با قیمت 28 میلیون و 893 هزار تومانی عرضه میکند.
هیوندا I10 نیز از دیگر خودروهایی است که قیمت آن در بازار 150 هزار تومان پایینتر از قیمت مصوب کرمان خودرو است. این خودرو با قیمت 72 میلیون و 150 هزار تومان توسط کرمان خودرو عرضه میشود ولی در بازار بیشتر از 72 میلیون تومان برای آن پرداخت نمیشود.
اختلاف قیمت منفی خودروها نشان دهنده عدم نیازسنجی بازار و قیمتگذاری غیر واقعی خودروها است که لزوم نظارت دستگاههای مسئول را بر عملکرد خودروسازان ضروری می سازد. به این ترتیب از ایجاد هرج و مرج در نرخگذاری خودروهای داخلی، مونتاژی و یا وارداتی جلوگیری خواهد شد.