گروه جهاد و مقاومت مشرق - در سالهای اخیر وقایع سوریه، یکی از اصلیترین دغدغههای مردم و سیاستمداران جهان شد. جهانیان به دلیلی تصاویر عجیبی که از کشتار در سوریه منتشر میشد ، متوجه این منطقه شدند و سیاستمداران جهانی نیز هر کدام، سمت و سویی از ماجرا را گرفتند و به هر شکل، رویداد عجیبی، این منطقه را دربرگرفت. از نظر تبلیغی نیز، هر رسانهای متناسب با نزدیکی و دوری به اطرافیان این درگیریها، تصاویر و گزارشهایی را پخش کردند که مجموع آنها نیز نمیتوانست مدعی بیان واقعیت اصلی باشد. البته ما در سالهای اخیر، بخصوص از طریق مستندهایی که در جشنواره سینماحقیقت پخش شد، ابعاد متفاوتی از این حوادث را به تماشا نشستیم و اکنون یکی از همین مستندها را در جشنواره امسال داریم که بعدی عجیب از واقعه را نمایش میدهد؛ «کویرس، وطن کوچک من».
این مستند از این جهت قابل توجه است که در وقایع سوریه، ما مناطق محاصرهشدهای داشتیم که افراد ساکن در آنجا، اعم از مردم عادی و نیروهای نظامی، سالها مقاومت کردند اما نگذاشتند جغرافیای سرزمینشان به دست مسلحان و داعشیان بیفتد؛ نقاطی چون «کفریا» و «فوعه»، «نبل» و «الزهرا» و اکنون دانشکده نظامی و فرودگاه «کویرس» در حومه حلب. بنابراین دیدن تصاویری واقعی از درون این مناطق محاصرهشده، چشمان کنجکاو را تا اندازهای متوجه بخشی از واقعیات این رویداد خواهد کرد.
در این مستند، از زاویه دوربینهای موبایل و همچنین تصاویر دوربینهای مداربسته درون فرودگاه، بخش قابل توجهی از حملات جبههالنصره و داعش و مقاومت 1205 روزه جمعی از دانشجویان در حال آموزش در این مرکز و افسران همراه را شاهدیم. مقاومتی که عناصر انسانیاش، تنها از طریق هوا، امکان دریافت مهمات یا مواد غذایی را داشتند، نظیر آن چیزی که پیشتر و در جشنوارههای قبلی سینماحقیقت، درباره «نبل» و «الزهرا» به نمایش درآمده بود. بنابراین سازنده اثر، عکاس و فیلمبردار نامآشنای سینمای ایران و مستندساز باتجربه، سعید صادقی، توانسته با شناسایی نقطه آغازین روایت خود و برابرگذاری تصویری با وقایعی مشابه چون پایگاه هوایی اسپایکر در عراق، همچنین با برشهای گاهبهگاه به مادر روایتگر اصلی این مستند که نیروی در حال آموزش نیروی هوایی ارتش سوریه است، به تدریج بیننده را با حوادث این ایام بیش از سهسال محاصره و سپس آزادسازی این منطقه از دست داعش همراه کند و ما درمییابیم که در محاصره بر این افراد چه گذشته بود و داعشیان، به استناد تصاویر پخششده از رسانههای تصویریشان که جای جای این مستند از آنها هم دیده میشود، چه تلاشها که نکردند تا بر این منطقه مسلط شوند اما نشد. ما میتوانیم در جزئیات این تصاویر حتی مشارکت کشورهای غربی در حمایت از داعش و رساندن تسلیحات مدرن به آنها را رصد کنیم. میتوانیم اتکا به کوچکترین وسیله و ابزار، حتی کاشت سبزی و مواد خوراکی و رسیدن به تغذیهای نه چندان کامل اما هویتدار را در این اثر ببینیم.
ویژگی چنین مستندهایی در بهرهمندی دقیق از تصاویر آرشیویای است که در سوریه موجود است و به دلیل فراگیربودن نگاه جهتدار رسانههای عمدتا غربی، معمولا به آنها تمسک جسته نشده و ما نگاهمان با تصاویر خبری چارچوبداری همراه شده بود که خیلی با واقعیت همراهی نداشت. در این مستند، به عینه میتوان دید که چگونه افرادی از مناطق مختلف سوریه و با دیدگاههای گوناگون، زیر نام یک کشور و تحت لوای یک پرچم، دربرابر مهاجمان مقاومت کردند و به خوبی نام اثر را گذاشتهاند: «کویرس، وطن کوچک من». این اثر از یک جهت دیگر نیز برای بیننده ایرانی آشنا خواهد بود زیرا ما هم تجربه محاصره بلندمدت آبادان در طول جنگ را داشتیم که سرانجام در عملیات شکست حصر آبادان به نهایت رسید.
انتخاب خط تصویری خوب برای چنین روایتی و البته گزینش معقول تصاویر قابل پخش به همراه سیر روایتگری قابل درک و بدون پیچیدگی، همچنین دور نگهداشتن خط سیر فیلم از تصاویر رسمی سیاستمداران و توجه به عمق دفاع افرادی که نزدیک چهارسال در این محل، ماندند و اندک اندک از جمعیت شان کاسته میشد تا اینکه با تداوم مقاومت و مسلط شدن تدریجی ارتش سوریه بر جغرافیای سرزمینی خود، از این مکان خارج شدند، از ویژگیهای این اثر است.