کد خبر 811097
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
هندوانه

متاسفانه طی سالیان اخیر، خرید و خوردن "هندوانه" در شب چله تبدیل به رسمی عمومی در این شب دوست‌داشتنی شده اما خوردن هندوانه در چنین شبی می‌تواند به‌شدت، سلامت شما را به خطر اندازد.

به گزارش مشرق، "شب یلدا" گر چه یک رویداد اخترشناختی است و با تناسب جهت زمین و خورشید، طولانی‌ترین شب سال است، برای ما ایرانیان شبی شورانگیز و با جلوه‌هایی مانند صله‌رحم و گردهمایی خویشاوندان، آثار اجتماعی و معنوی بسیاری دارد که محل بحث ما نیست.

اما هرچه هست، نباید فراموش کنیم که شب چله، شب یلدا و بلندترین شب سال است و این اتفاق که در دانش اخترشناسی کهن، انقلاب شتوی یا تحول زمستانی، توصیف می‌شود یک رویداد اثرگذار بر طبیعت است؛ آدمی نیز به عنوان عالم صغیر و جزیی از این طبیعت، فارغ از اثربخشی انقلاب زمستانی نیست بنابراین، این ایام باید خوراک و پوشاک خود را به گونه‌ای تمهید کند که از شب یلدا و ایام نزدیک به آن، اثر منفی نگیرد و جشن شب چله برای او به صبح رنج و بیماری منتهی نشود.

امسال شب یلدا، با اوائل ماه ربیع‌الثانی مصادف است بنابراین هم هلال ماه، نحیف و باریک است و هم خورشید ضعیف؛ در این شرایط، تن آدمی نیز کم‌توان و ضعیف‌تر از دیگر ایام است؛ به طور کلی در ماههای سرد سال، سردی طبیعت دوچندان می‌شود و اگر هوا، همراه با برودت و سردی، با بارش برف یا باران، رطوبت هم داشت، بدن آدمی نیز مستعد بلغم‌افزایی بیشتر و ناتوانی بیشتر است یعنی تن آدمی نیز بیشتر دچار سردی و تری می‌شود بنابراین باید در خوراک و پوشاک، تمهیداتی داشت تا گرمی تن، افزایش یابد و با برودت و رطوبت بیش از حد، بیمار نشود.

چگونه شب چله را حکیمانه سپری کنیم

خوب است این شب را با گردهمایی خانوادگی و دوستانه و با احیای سنت نیکوی صلهارحام، آغاز کنیم و یک مهمانی ساده و شاداب، ترتیب دهیم؛ مهمانی را با یاد و نام خداوند و قرآن کریم و اهل بیت(س) بگذرانیم؛ پیامبر اعظم فرمود: "نشست‌های خود را به یاد علی(ع) زیور ببخشید." خواندن یک "حمد" و هدیه آن به درگذشتگان، شهدا و صدیقین و آنان که به گردن ما حق دارند، چه خوب است؛ خواندن دیوان حافظ و تفال به اشعار او نیز اگر ذوق ادبی دارید، مهمانی شما را شورانگیزتر می‌کند.

شام مناسب برای این شبها، آن است که مزاج گرم داشته باشد، آبگوشت، حلیم، بوقلمون، فسنجان،  آش‌هایی با ترکیب حبوبات و شلغم، بسیار مفید است در مقابل از غذاها و گوشتهای سرد، بپرهیزید؛ ماهی، گوشت گوساله و مرغ، ماست، ترشی، سوسیس و کالباس و ... نخورید.

برخلاف آنچه شایع است، خوردن "هندوانه"برای شب چله و تمام شبهای پاییز و زمستان اصلا خوب نیست زیرا مزاج این میوه، کاملا سرد و مرطوب است و خوردن آن در این ایام می‌تواند بسیار بیماری‌زا باشد؛ اگر خیلی می‌خواهید به حس شورانگیز و نوستالژیک تابستانی، مقید باشید به خوردن بسیار اندک از آن، شکیبایی کنید.

در کنار هندوانه، خوردن تنقلات گرم که در ادامه اشاره خواهد شد، لازم است البته بانوان به‌ویژه بانوان باردار مخصوصا اگر بار آنها، دختر است و نیز مادران شیرده همچنین افراد بلغمی و سودایی و افرادی که افسردگی، اضطراب، استرس و... دارند باید در پرهیز از هندوانه، جدی‌تر باشند و بکوشند بیشتر سهم هندوانه خود را به دموی‌ها و صفراوی‌ها هدیه کنند!

در کنار هندوانه، از خوردن خیار، کیوی ترش، انار ترش، مرکبات ترش، کاهو و گوجه فرنگی نیز جدا بپرهیزید و در مقابل انار شیرین و مرکبات را با مصلح، مثلا گلپر میل کنید؛ سیب، به و خرمالوی رسیده، لبو و شلغم، و در کنار آنها انواع حلوا به عنوان شام یا چاشنی و نیز خوردن تنقلاتی مانند بادام، بادام زمینی، فندق، پسته، گردو، کشمش و مویز، کنجد را بیش از هندوانه جدی بگیرید.

در پوشش تا می‌توانید لباس‌های پشمی را برگزینید و برای گرمابخشی به خانه اگر فضای مناسب دارید، کرسی استفاده کنید تا در زیر لحاف کرسی، هم به تن گرما بدهید و هم تنفس خنکای این ایام را تجربه کنید که آثار مفیدی برای ریه دارد.

برای نوشیدنی از یخ، آب، دوغ، نوشابه گازدار و ماءالشعیر و شربت خنک بپرهیزید و به جای آن، با عرق نعناع یا عرق بهار نارنج و عسل، شربت مقوی و گرمابخش به مهمانان خود بدهید یا با گل گاو زبان، بِه و سیب با دارچین و... دمجوش بسازید و به جای قند با عسل یا خرما، توت یا کشمش و مویز، به مهمانان خود تعارف کنید تا حتی آنان که دیابت دارند، شب خوشی را تجربه کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    لعنت خدا بر احیاء کنندگان و ترویج دهندگان این شب افسانه ای که به جای پرستش خالق یکتا سراسرش خرافات و خرافه پرستی است. مشرق حداقل این پیام را حذف نکن تا بازتاب آن را ببینی
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      67 13
      لعنت به تو و امثال تو که از هر چیزی ایراد می گیری و فقط نابودی و نیستی را به اسم دین خداپرستی ارج مینهی .
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      55 12
      این یک آیین و سنت دیرینه است و خرافاتی هم در اون وجود نداره ما نیاید سنت هامون رو نادیده بگیریم اون هم به همچین دلایلی ما ایران هستیم و به فرهنگ و آیین ها و سنت هامون افتخار میکنیم
    • مینو IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      50 7
      سلام . اینکه بعضی ها شب یلدا فعالیت های دیگه ای میکنند که دلیل نمیشه لعنتش کنیم. تا جاییکه تو شهر ما از اول بوده این هس که اکثرا خونه بزرگ فامیل میریم و شادی میکنیم،البته شادی مثبت. میگیم میخندیم. پذیرایی میکنیم.خیلیم خوش میگذره، هیچ مشکلی هم پیش نمیاد ضمنا ربطی هم به خرافه پرستی اینا نداره والا! البته شما فقط نظر خودتو گفتی.
    • حجت IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      16 9
      گودرزو شقایق و غیره و ذلک چه ربطی به هم دارن؟ آخه یه چیز بگو بگنجه استاد، برادر، در قبل اسلام مردم لباس می پوشیدن. می گی برای اینکه مثل اونا کافر و مشرک نباشیم لخت دربیام از خونه؟
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      20 5
      به خاطر تحجر و کم خردی امثال تو هست که الان فرهنگ غربی بر این مرز و بوم سایه انداخته و مردم دنبال جشن کریسمس و تزیین کاج و بابانویل هستند
    • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      15 5
      لعنت به تو هم دین را میبری و هم آئین
    • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      17 7
      ما ایرانی مسلمانیم تو برو اروپا توی ایران چه کار میکنی؟
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      15 5
      لعنت به تو و افکار پوچ تو! حالا منفی مثبت ها رو بشمار
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      18 3
      رسم و رسومات مردم چه تناقضی با خداپرستی دارد؟
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      21 8
      لعنت بر تو عقب مؤنده، لعنت بر دشمنان ايران.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    15 34
    خوردن هندوانه تو شب چله از آداب ترکهای ایران است که اعتقاد دارند با خوردن هندوانه سردی و درد بلا از انسان دور میشه انار هم از آیین فارس ها است
    • SE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
      20 4
      اتفاقا نه. این رسم باستانی پارت ها است. جالب است که تاریخ نویسان نوشته اند در یک شب زمستانی که پارت ها هندوانه برای مهمانشان که از سرداران دولت سلوکیان بوند آوردند ، یک سردار یونانی قصد تجاوز به تیرداد، یک جوان ایرانی را داشت. ارشک یونانیان را کشت و قیام بزرگ پارنها شروع شد. برخی مورخان در صحت این داستان تردید کردند چون گفتند هندوانه در شب زمستانی چه می کرده؟ اما ما می دانیم که آن شب شب یلدا بوده است.
  • فريده IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    30 8
    بابا نويسنده اين مطالب که نگفته مراسم شب يلدارو برگزار نکنيد گفته به خاطر يک سنت حالا درست يا غلط مواظب سلامتي خودتون باشيد ، اين که ديگه لعنت کردن نداره ،حالا شما نميخواي سلامت باشي اينقدر هندوانه بخور تا خسته شي.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    0 1
    مرگ بر آمریکا
  • 1 IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    0 0
    هیچ کار و سنت و روش و عملکرد ایرانیها بدون تعقل و تفکر نبوده بهتر است کسانی که با سنتها مخالفند کمی در آنها تامل و بدون قرض ومرض تحقیق کنند من مطمئن هستم که به نتایج جالب توجهی میرسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس