خبر ویژه

با وجود امضای توافق‌نامه همکاری ۳۰ میلیارد یورویی میان ایران در ایتالیا، عملا تحرکی درباره اجرای این توافق وجود نداشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

خبرگزاری رسمی ایتالیا «آنسا» در گزارشی اقتصادی تاکید کرد؛ ایران برای ایتالیا و اروپا می‌تواند به مثابه یک فرصت بزرگ اقتصادی باشد اما به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا امکان‌ بهره‌برداری از این فرصت وجود ندارد.


اخیرا دومین اجلاس اقتصادی ایران و ایتالیا از سوی خانه اروپایی - امبروزتی و با حضور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و همچنین مقامات سیاسی و «مارینا میرادرکوله» کارشناس ارشد و مدیر پروژه ایران در موسسه امبروزتی می‌گوید که ایتالیا امسال اولین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپایی است اما ۳۰ میلیارد یورو توافق همکاری امضا شده بین دو کشور که کمپانی‌های بزرگی مانند سایپم یا راه‌آهن ایتالیا در آن حضور دارند، عملا تحرکی نداشته است.


وی به آنسا گفت: کل سیستم بانکی، به دلیل ارتباطش با آمریکا و خطر جریمه‌های سنگین درصورت عدم رعایت تحریم‌های ضدایرانی آمریکا متوقف مانده است. تمام بانک‌هایی که با آمریکا در ارتباط هستند و به دلار کار می‌کنند، فلج شده‌اند.


تنها بانک‌های کوچک منطقه‌ای یا آنهایی که ارتباط چندانی با آمریکا ندارند، مانند بانک «پوپولاره دی سوندریو»، کار می‌کنند. بانک‌ها و شرکت‌های ایتالیایی که قرار بود در همایش امبروزتی شرکت کنند، همچنین نامه عجیبی را به امضای اتحاد علیه ایران هسته‌ای دریافت کردند. نامه مذکور حاوی این هشدار بودکه با توجه به استراتژی جدید آمریکا در ارتباط با ایران که در تاریخ ۱۳ اکتبر گذشته اعلام شد، تجارت با ایران مقرون به صرفه نیست.


دریافت‌کنندگان نامه، توصیه نویسندگان آن را به مثابه یک تهدید تلویحی تلقی کردند و به همین منظور سازمان‌دهندگان همایش امبروزتی در مورد آن از مقامات آمریکایی در رم توضیح خواستند.


مارینا میرا درکوله گفت: به ما گفته شد که سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای فاقد مسئولیت سیاسی است و به نامه مذکور اهمیت ندهیم. اما از یک سو تهدید برجای خود باقی ماند، از سوی دیگر دشواری‌های ارزیابی بایسته شرکت‌های ایتالیایی برای تعیین اینکه طرف‌های آنها در ایران در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند یا خیر می‌تواند باعث ترس و نگرانی بشود.


به عقیده وی کار به جایی رسیده که در بخش خصوصی بسیاری از شرکت‌ها تقریبا خسته شده‌اند و این احتمال وجود دارد که ایران به عنوان یک فرصت، به تحقق نرسد.


از سوی دیگر همانطور که اخیرا در گفت‌وگوهای مدیترانه‌ در رم نیز مطرح شد، ایران ممکن است از دست اروپا خسته شود و بیش از پیش نگاه خود را متوجه شرق و کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن و کره بکند.


در رابطه با ضمانت‌هایی که شرکت‌ها پیش‌تر آن را از ساچه دریافت می‌کردند و قرار است از این پس اینویتالیا بگیرند، باز هم مشکل بانکی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس