کد خبر 813038
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
استقلال

استقلال در آستانه حذف از آسیا قرار گرفته؛ آن هم به دلیل شکایت کسانی که روزی پیراهن آبی عشق‌ ابدی‌شان بود.

به گزارش مشرق، داستان حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های لیگ‌قهرمانان آسیا، داستانی است که به تازگی پیش از شروع هر دوره رقابت‌ها شنیده می‌شود. داستانی که شاید سرانجامش به حذف شدن نرسد، اما همه می‌دانند همین لکه حذف احتمالی چطور می‌تواند تا مدت‌ها روی اسم دو تیم باقی بماند. البته که این نباید فراموش شود که رفع کردن مشکلات برای ماندن سرخابی‌ها در آسیا اصلا کم خرج و زحمت ندارد. زحمتی که به وقتش کشیده نمی‌شود و خرجی که حتی پای دولت را نیز به داستان باز می‌کند.

داستانی با دو سناریوی متفاوت که در اولی شخصیت اصلی داستان، خودش را لبه پرتگاه قرار می‌دهد. یعنی دقیقا همان‌هایی که در برهه نقل‌وانتقالات فقط برای به وجد آمدن سکوها بازیکن می‌خرند و تمامی مشکلات احتمالی پرداخت مطالبات را نیز دو دستی در بغل مدیران بعدی قرار می‌دهند. از دل این اتفاق، شکایت بازیکنان خارجی از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بیرون می‌آید. شکایت‌هایی که اغلب با پیروزی طلب‌کاران و محکوم شدن باشگاه‌های ایرانی همراه است. برای مثال همین پرونده اخیر گولچ برای پرسپولیس که درباره‌اش حرف زیاد زده شده است.

سناریوی دوم اما اینطور رقم می‌خورد که دوباره پای خودی‌ها در میان است. این بار هم خودی‌ها باشگاه را لبه پرتگاه قرار می‌دهند، اما بدون نیاز به واسطه و کاملا به دست خودشان. شکایت ایرانی‌ها از باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس اتفاقی است که بیشتر از هر چیز دیگری قدرت ملتهب کردن طرفداران را دارد. چرا که از خیلی‌ها انتظار چنین کاری نمی‌رود. همه آنهایی که روزی روی سکوها توسط قلب‌های آبی‌ و قرمز نام‌شان فریاد زده شده است.

حدود یک ماه پیش بود که همزمان با ارسال مدارک و پرونده‌های باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، کمیته‌ای برای بررسی کامل همه پرونده‌ها تشکیل شد. همه شکایات بررسی شد و سعی کمیته به ریاست مهدی محمد نبی و با حضور جمعی از حقوق‌دانان این بود که رضایت شاکیان گرفته شود. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین شاکیان علی دایی بود که طلبی حدود سه میلیارد از پرسپولیس داشت. دایی توسط محمد نبی راضی به این شد که با دریافت چک از شکایتش بگذرد. مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان نیز اسم‌های دیگری بودند که برای حذف نشدن پرسپولیس از آسیا شکایت خود را به جریان ننداختند. در طرف مقابل نیز امیر قلعه‌نویی با وجود اینکه بارها درباره طلبش از استقلال صحبت کرده، اما شکایتی از باشگاه نداشته که وضعیت را بدتر نکرده باشد. البته که از نام کاوه رضایی و آندو تیموریان نیز نباید گذشت. کسانی که شکایت خودشان را برای در خطر حذف قرار نگرفتن استقلال از AFC پس گرفتند. در این میان اما دو پرونده هنوز برای استقلال در جریان است. دو پرونده‌ای که وضعیت آبی‌ها را در مقابل پرسپولیسی‌ که به نوعی به سامان رسیده، خطرناک کرده. صمد مرفاوی و آرش برهانی کسانی هستند که شکایت‌شان از باشگاه در این مقطع حساس هنوز در جریان است.

صمد مرفاوی داستانش کاملا فرق دارد. مرفاوی پرونده شکایتی را از استقلال به جریان انداخته که هنوز در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته تا مشخص شود کدام طرف محکوم اصلی است؟ از همه این‌ها گذشته اما نکته مهم انتظاری است که هیچکس از یک استقلالی برای نابود کردن باشگاه ندارد. مرفاوی و امثال مرفاوی باید به حق‌ خودشان برسند. این چیزی است که شاید یک نفر هم در جمع طرفداران استقلال پیدا نشود که قبولش نداشته باشد. اما آیا حالا که استقلال در آستانه حذف قرار گرفته؟

مرفاوی تا به حال دو دوره سرمربی استقلال بوده. دوره اول بعد از قهرمانی تیم با امیر قلعه‌نویی. همان سال معروف و همان دوازده امتیاز اختلاف معروف. فصلی که در پایان استقلال چهارم شد و پرسپولیس بالاتر از این تیم ایستاد. فصلی که مرفاوی را از یک برنده به یک بازنده تمام عیار تبدیل کرد. این البته تنها فاجعه پیش آمده توسط تیم مرفاوی برای استقلالی‌ها نبود. آبی‌ها حتی یک بار به دلیل دیر اعلام شدن لیست بازیکنان توسط سرمربی‌شان - مرفاوی - از آسیا حذف شدند. آنها بعد از پشت سر گذاشتن چنین اتفاقی حالا یک بار دیگر در آستانه حذف از آسیا قرار دارند. دوباره درست به دست کسی که یکبار چنین کاری با استقلال انجام داده است! مرفاوی در دوره دوم حضورش روی نیمکت استقلال، قرارداد کمی نداشت و به همین دلیل شکایت او سوهان روح هواداران شده. نکته قابل‌توجه دیگر این است که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چنین وعده‌ای داده که بعد از بررسی کامل پرونده استقلال و مرفاوی. در صورت بازنده شدن استقلال، پولی که حق مرفاوی است به او داده می‌شود. اما سرمربی سابق آبی‌ها ترجیح داده این شکایت را از مجرای AFC  پیگیری کند.

این تلاش عجیب مرفاوی برای حذف استقلال از آسیا به نوعی تمامی تلاش‌هایی که تا الان برای ماندن نمایندگان ایران در آسیا صورت گرفته را نیز از بین می‌برد. چرا که یک عزم ملی حتی برای ثابت ماندن تعداد نمایندگان ایران وجود داشته. در برابر عربستانی‌ها که خودشان دو نماینده خود را در این فصل بازی‌ها حذف شده می‌بینند و مدام اعتقاد دارند ایرانی‌ها واقعیت را نگفتند.

آرش برهانی نیز در این ماجرا نقشی شبیه مرفاوی دارد. او که نزدیک به یک دهه در استقلال بازی کرد و فراز و نشیب زیادی هم داشت، در طول همه سال‌های حضورش در جمع آبی‌ها قراردادهای کمی نبست. ولی امروز شکایت خودش را در AFC به جریان انداخته است.

تحمل کردن رفتارهایی از سوی بازیکن و یا مربی سابق استقلال برای هوادارانی که از کنار باشگاه چیزی جز دلخوشی‌های حداقلی بدست نیاوردند، بسیار سخت است و این وقتی سخت‌تر می‌شود که خانواده کسانی مثل غلامحسین مظلومی فقید و یا مرحوم منصور پورحیدری و ... از حق خود گذشته باشند، فقط برای اینکه استقلال سرپا بماند. همان تیمی که روزی کسانی مثل صمد مرفاوی و آرش برهانی را به قلب سکوها فرستادند. قبلی که بعید است امروز جای زیادی برای چنین شاکیانی داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    11 6
    خانواده پور حیدری اتفاقا از حقوق منصور خان نگذشتن!
    • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      11 2
      باید حقشان را بگیرند.مثلا اگر استقلال یا تیمهای دیگر حذف شوند چه میشود؟نه که بیست ساله دایم قهرمانیم
  • سید محمد مصطفوی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    11 25
    مرگ بر خائنین...
  • IT ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    16 5
    عیبی نداره. استقلال تو این زمینه صاحب تجربه و صاحب سبک هست
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    14 25
    مرفاوی حسود دست از سر استقلال وردار
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    31 6
    حق با مرفاوی و برهانی است . چرا استقلال میلیاردی هزینه می کند ولی حق مردم را نمی دهد
  • استقلالی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    7 19
    این لنگی های کثیف زیر خبرهای سرورشون کامنت نذارن .............آخرین شاهکارت هم حذف از آسیا بود تو یک بار این کارو با ما کردی پس ساکت بشین
  • مسعود IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    10 2
    اگر الان اینها نتونند پولشونو بگیرند عمرا اگه بتونند
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    2 5
    پیراهن آبی عشق‌ ابدی‌شان بود... تعارف و ظاهرسازی بود هدفشون چیزای دیگه بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس