به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سرويس "جيرينگ" همراه اول بستري را براي دسترسي به برخي اطلاعات شخصي كاربران اين شبكه مخابراتي به وجود آورده است كه به اعتقاد كارشناسان نيازمند بازنگري خدمات قابل ارايه اين سرويس توسط اپراتور اول تلفن همراه كشور است.
سامانه جديد خريد همراه اول با شعار جيرينگي خريد کنيد در نمايشگاه بينالمللي تلکام راهاندازي و معرفي شد؛ برخي خدمات اين طرح كه سال گذشته فاز پايلوت آن مورد بهرهبرداري قرار گرفت، امسال به بهرهبرداري كامل رسيده و استفاده از اين سامانه براي كاربران همراه اول امكانپذير شده است.
جيرينگ به گفته مدير عامل شركت جيرينگ شركت ارتباطات سيار ايران، امكاني براي خريد با تلفن همراه بدون نياز داشتن به حساب بانكي براي سهولت در امر خريد است و تمامي افراد از جمله كساني كه داراي حساب بانكي معتبر، دارندگان حساب بانكي غيرفعال و بدون حساب بانكي هستند نيز ميتوانند از خدمات اين شركت استفاده كنند.
كاربراني كه به استفاده از اين سامانه تمايل دارند، ميتوانند براي دريافت کليه خدمات از قبيل انتقال شخص به شخص، پرداخت صورت حسابهاي ماهيانه، پرداختهاي روزانه، واريز و برداشت وجه و برخي خدمات ديگر از طريق منوي جيرينگ به شماره #123* اقدام كنند. متقاضيان پس از اينكه با تأييد هويت خود و اتصال به شماره #123* وارد جيرينگ شده و پسوردي را براي ورود دريافت كردند، ميتوانند خدمات مورد نياز خود را نيز دريافت كنند.
استفاده از چنين امكاني با استفاده از سامانه 09990 شركت مخابرات ايران هم امكانپذير است؛ اين كار شايد در وهله اول چندان تعجبي نداشته باشد چراكه هركس با اتصال به جيرينگ و به نوعي حساب شخصي خودش اطلاعات مربوط به قبض خود از قبيل حساب مياندوره و تمامدوره را دريافت كند اما وقتي بتوان به اطلاعات صورتحساب ساير كاربران شبكه نيز دسترسي پيدا كرد، به نوعي ورود به حريم خصوصي محسوب ميشود چراكه ممكن است اطلاعات مربوط به صورتحساب جزو اطلاعات محرمانه و شخصي افراد تلقي شده و دسترسي به آنها نيازمند كسب اجازه از صاحب آن باشد.
ممكن است عدهاي بگويند يك شماره كه مبلغ قابل پرداخت قبوض را مشخص ميكند چندان اهميتي ندارد كه بخواهيم برروي اين موضوع حساسيت نشان دهيم اما در پاسخ به چنين اظهاراتي بايد گفت كه وجود چنين امكاني براي همراه اول به عنوان اپراتور اول كشور يك ضعف به شمار ميرود كه به اعتقاد كارشناسان نتوانسته خدمات خود را يكپارچه، منسجم و در طبقهبنديهاي مجزا ارائه دهد.
در جامعهاي كه بيش از 90 درصد جمعيتش تحت نفوذ تلفن همراه قرار دارند مسلما چنين ضعفهايي ميتواند از ميزان اعتماد مشتركان به چنين سامانهاي بكاهد. در هر حال معناي واقعي کيف پول الکترونيکي زماني محقق ميشود كه كنترل و مديريت استفاده از اين كيف به صورت كامل در اختيار دارنده آن باشد و خيال افراد زماني كه تلفنشان در جيبشان قرار گرفته، راحت باشد و با آسودگي خيال به خريد و تراكنشهاي الكترونيكي اقدام كنند.
البته سامانه تلفني 09990 نيز پيش از راهاندازي جيرينگ، رسالت دريافت و پرداخت قبوض ميان دوره و تمام دوره را برعهده داشته كه موضوع امكانپذير بودن اطلاع از مبلغ قبوض ديگران در اين سامانه هم صدق ميكند.
به گفته كارشناسان ضروري است كه همراه اول و شركت مخابرات نسبت به اصلاح اين امكان در بستر ارائه خدماتش اقدام و با بازنگري در روند خدماتدهي چنين نقطه ضعفهايي را به حداقل برساند.