به گزارش مشرق، با اجرای استانداردهای 85 گانه بر رروی خودروهای داخلی ممکن است تولید تعدادی از خوردوهای داخلی متوقف شود. در همین زمینه نیره پیروزبخت در یک نشست خبری درباره وضعیت تولید خودروهای داخلی با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در کشور اظهار داشت: با اجرای این استانداردها، تعدادی از خودروهای فعلی از رده تولید خارج می شوند و خودروسازان نیز در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستند.
پیروزبخت همچنین با اشاره به جزییات قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که ۲ دی امسال ابلاغ شد، اظهار داشت: طبق این قانون، مرجعیت های مختلف به سازمان استاندارد واگذار شده و این سازمان به عنوان مرجعیت حاکمیتی برای پیاده سازی نظام استانداردسازی یکپارچه در کشور انتخاب شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: طبق قانون جدید تقویت و توسعه نظام استاندارد، تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال، سازمان استاندارد است.وی تصریح کرد: طی ۳ سال اخیر سهم پراید در تولیدات سایپا از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده که نشان می دهد این شرکت برای جایگزینی و توقف تولید پراید برنامه دارد.
بیشتر بخوانید:
مونتاژکاران خودرو، گرانی سرهم میکنند
بازار سرد خودروهای داخلی
پیروزبخت در ادامه با بیان اینکه مقاومتهایی در مقابل اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در مورد خودروهای چینی صورت گرفت، گفت: بعد از ۲ روز مذاکرات سخت و کشنده با چینی ها بالاخره این موضوع که چینی ها نیز باید به استانداردهای ۸۵ گانه پایبند باشند، مصوب شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص نتایج جدیدترین آزمون کیفی بنزین نیز گفت: در ۲ نمونه برداری که از بنزین تهران صورت گرفته مشکلاتی در میزان گوگرد وجود داشت، به طوری که این رقم در تهران ۶۰ بود در حالی که طبق استاندارد باید ۵۰ باشد. البته رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهتر شده است.
وی با بیان اینکه قرار بود امسال نمونه برداری بنزین از ۸ کلان شهر به ۱۷ کلان شهر توسعه یابد، افزود: تا به حال ۵۰ مورد نمونه برداری از بنزین صورت گرفته که طی روزهای آینده به حدود ۹۲ مورد می رسد.
به گفته وی، نتایج این ۵۰ مورد نمونه برداری نشان می دهد که عدد اکتان بنزین حدود ۹۰ است که زیر حد استاندارد است، البته در مورد فاکتورهای نگران کننده مانند بنزن و آروماتیکها مورد مردودی نداشتیم و میزان گوگرد نیز در حد استاندارد بوده است.
پیروزبخت با بیان اینکه در تهران یک مورد مردودی گوگرد در بنزین تولید شده توسط پالایشگاه شازند اراک داشتیم که حل شد، اظهار داشت: بنزین یورو ۴ و یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج فارس منطبق با استانداردها بوده است.
وی ادامه داد: طبق مصوبه دولت، تعداد شهرهای تحت پوشش آزمون کیفی بنزین از سال آینده افزایش می یابد و ۶۰ درصد جمعیت شهری را در بر می گیرد که امیدواریم برای افزایش آزمایشگاه های مرجع سازمان استاندارد به ما کمک شود.
به گفته وی نمونه برداری بنزین سالانه در ۲ مرحله یعنی اول تیر و ابتدای دی ماه صورت می گیرد.
رئیس سازمان استاندارد در مورد کنترل کیفی گازوییل نیز گفت: میزان گوگرد موجود در یک نمونه برداری که ۲ ماه پیش انجام دادیم بیش از حد مجاز و نگران کننده بود، البته استاندارد گازوییل هنوز اجرایی نشده که امیدواریم وزارت نفت هرچه زودتر در این زمینه برنامه ریزی کند تا گازوییل نیز استاندارد شود زیرا بخشی از آلودگی هوا مربوط به کیفیت گازوئیل است.
پیروزبخت در ادامه در واکنش به اظهارات وزیر نفت مبنی بر اینکه خودروهای فعلی همان پیکانهای قدیم هستند، اظهار داشت: این طور نیست که کنترلی صورت نگیرد حتی خودروهای وارداتی نیز در حال کنترل هستند، به طوری که میزان مصرف بنزین یکی از خودروهای وارداتی کمتر از رقم واقعی، اعلام شده بود که ما متوجه این مسئله شدیم و اجازه واردات این خودرو را ندادیم.
وی ادامه داد: کنترل کیفیت بنزین قبلاً بر عهده وزارت نفت بود ولی چون کاری انجام نشد، از سال 93 به عهده سازمان استاندارد گذاشته شد که شاید وزیر نفت آن زمان یادش است که سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، کنترلی نمیکرد.
وی همچنین در مورد کنترل کیفیت و استاندارد موتورسیکلتهای تولیدی نیز گفت: یکی از تمهیدات ما برای سال آینده این است که تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیکلتهای انژکتوری از 13 مورد به 25 مورد افزایش یابد و به این ترتیب هر کدام از تولیدات که نتوانند از ابتدای سال 97 استانداردهای جدید را پاس کنند، اجازه تولید نخواهند داشت.
رئیس سازمان استاندارد در مورد برخی انتقادات مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر عدم اطلاعرسانی در خصوص اجرای استانداردهای جدید خودرو نیز گفت: همه خودروسازان در جریان موضوع بودند و به همه در مورد اجرای استانداردهای 85گانه اطلاع داده شده بود ولی برخی این موضوع را پشت گوش میانداختند.
وی با اشاره به توقف تولید 25 مدل خودرو مغایر با استانداردها در سال جاری گفت: دلیل این اتفاق، بیتوجهی برخی خودروسازان به قوانین و مقررات است اما وقتی فهمیدند ما در تصمیم خود برای توقف تولید خودروها جدی هستیم، یکی از خودروسازان در روز پنجشنبه اول دی ماه که سازمان استاندارد تعطیل است برای ارائه مدارک به دبیرخانه سازمان اقدام کرده بود تا از فهرست خودروهای قابل تولید خارج نشود.
به گفته وی، در راستای اجرای استانداردهای جدید در صنعت خودرو، از ابتدای تیر سال آینده 63 استاندارد مدنظر است که این استانداردها از ابتدای دی 97 به 85 مورد میرسد.
پیروزبخت با تأکید بر اینکه استانداردهای جدید مطابق با مقررات و استاندارد اروپا است،گفت: در حال حاضر آمار تصادفات در کشور بالا است که در صورت تولید خودروهای ایمنتر، این آمار و تعداد کشتهها و مجروحان کاهش خواهد یافت.
وی در مورد مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها نیز گفت: برای حل این مشکل باید موضوع تردد خودروهای فرسوده و کامیونها و اتوبوسهای قدیمی مدنظر قرار گیرد که برای این کار نیازمند یک عزم راسخ هستیم.
پیروزبخت همچنین با اشاره به جزئیات قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که دوم دی امسال ابلاغ شد، اظهار داشت: طبق این قانون، مرجعیت های مختلف به سازمان استاندارد واگذار شده و این سازمان به عنوان مرجعیت حاکمیتی برای پیاده سازی نظام استانداردسازی یکپارچه در کشور انتخاب شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: طبق قانون جدید تقویت و توسعه نظام استاندارد، تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال، سازمان استاندارد است.