هواپیمای ای تی آر

با توجه به سن هواپیما در حال حاضر بحث هایی به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می کند.

به گزارش مشرق، یک فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲ خطوط هواپیمایی آسمان امروز در جریان پرواز تهران به مقصد یاسوج با ۶۶ سرنشین متاسفانه سقوط کرده و کلیه سرنشینان آن کشته شدند. سقوط در ارتفاعات منطقه سمیرم اصفهان رخ داده است و تا لحظه نگارش این گزارش هنوز لاشه هواپیما کشف نشده است. در ادامه نگاهی به این هواپیما و سوابق پروازی آن خواهیم داشت.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

جزئیات سقوط هواپیمای تهران یاسوج

اسامی سرنشینان هواپیمای سقوط‌کرده تهران - یاسوج

EP_ATS از کجا آمده بود؟

شرکت هواپیما سازی ای تی آر یک شرکت مشترک فرانسوی ایتالیایی است که سالهاست در زمینه طراحی و تولید هواپیما فعالیت دارد. هواپیماهای سری ATR-۷۲ از جمله موفق ترین محصولات این شرکت هستند که از سال ۱۹۸۸ تا به امروز در خط تولید بوده و تاکنون حدود ۹۴۴ فروند از این سری ساخته شده است. سری ای تی آر خصوصا مدل ۷۲ در رده هواپیماهای منطقه ای قرار دارد که در چند دهه اخیر بازار بسیار مناسبی خصوصا در مناطق در حال توسعه جهان پیدا کرده اند. هواپیماهای سری ای تی آر در اکثر قاره های جهان مشتری داشته و همه روزه مشغول جابجایی مسافر و بار است.

هواپیمای ای تی آر شرکت آسمان

هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان با کد EP_ATS اولین بار در سال ۱۹۹۳ پرواز کرده و عمری در حدود ۲۴ سال داشته است. این هواپیما از سری ATR-۷۲-۲۱۲ بوده است که به دو دستگاه موتور توربوپراپ مدل پرات اند ویتنی PW۱۲۷ ساخت کانادا مجهز شده بوده است.

طول این هواپیما ۲۷.۱۷ متر، دهانه بال آن ۲۷ متر، وزن نهایی آن در زمان پرواز ۲۳ تن، میزان حمل سوخت در حدود ۵ تن و به طور معمول توان حمل ۶۰ تا ۷۸ نفر مسافر را دارد. سرعت این هواپیما در حدود ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی آن ۷۶۰۰ و برد پروازی آن ۱۵۰۰ کیلومتر است.

در همین خصوص ببینیند:

عکس/ خلبان پرواز سقوط‌کرده تهران _ یاسوج

عکس/ هواپیمایی که در مسیر تهران_یاسوج سقوط کرد

عکس/ محل سقوط هواپیمای تهران_یاسوج

کل ناوگان ای تی آر ۷۲ از شروع تا به امروز حدود ۱۷ مورد سقوط را تجربه کرده است که با توجه به میزان تولید شده و میزان ساعت پروازی این هواپیما عددی کاملا قابل قبول بوده و این هواپیما ما را در رده هواپیماهای امن قرار می دهد.  خط هوایی ایران ایر نیز بعد از توافق هسته ای ۲۰ فروند از مدل جدید تر این هواپیما یعنی ای تی آر ۷۲ – ۶۰۰ را سفارش داده و امکان سفارش برای ۲۰ فروند دیگر را نیز دارد. لیست سقوط های این هواپیما تا به الان به شرح است :

صبح امروز پرواز تهران - یاسوج شرکت آسمان که با هواپیمای ای‌تی‌آر در حال انجام بود سقوط کرد و سرنشینان آن جان باختند. در ادامه حوادث مشابهی که برای این نوع از هواپیما رخ داده را می‌خوانید.


سال ۱۹۹۴: در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۴ یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ دچار حادثه شد. تمامی ۶۴ مسافر پرواز شماره ۴۱۸۴ امریکن ایگل (۴ نفر خدمه) در دم جان سپردند. علت حادثه یخ‌زدگی اعلام شد. مبدأ رزلان در ایالت ایندیانا بود و مقصد شیکاگو.

سال ۱۹۹۵: در ۳۰ ژانویه سال ۱۹۹۵هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا، در طول پرواز از پنگو به تایپه تایوان در اثر برخورد با دامنه کوه ۴ خدمه جان خود را از دست دادند.

سال ۲۰۰۲: در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۲هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا به دلیل یخ زدگی سقوط کرد و دو خدمه آن جان سپردند.

سال ۲۰۰۵: ۶ اگوست ۲۰۰۵ پرواز ۱۱۵۳ تی‌یونینتر، هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۲۲ از فرودگاهی در ایتالیا به مقصد دیربا به پرواز درآمد اما در ۲۹ کیلومتری پالرمو در دریای مدیترانه سقوط کرد. از ۳۹ مسافر، ۱۶ نفر جان باختند.

سال ۲۰۰۸: ۲۴ اگوست ۲۰۰۸ هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۵۰۰ شرکت ایر دولومیتی از مونیخ در آلمان به بولوگنا در ایتالیا به خاطر هشدار دود در هواپیما با وجودی که آماده پرواز بود، خلبان از انجام پرواز خودداری کرد. شرکت هواپیمایی این مسئله را موردی جدی اعلام نکرد. اما دو روز بعد یعنی در ۲۶ اگوست فیلمی که توسط فردی آماتور گرفته شده بود، منتشر شد که خروج و فرار مسافران را (۶۰ مسافر) از هواپیمای در حال آتش‌سوزی نشان می‌داد.

سال ۲۰۰۹: ۴ اگوست ۲۰۰۹ پرواز ۲۶۶ هواپیمایی بانکوک هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۱۲ای‌ای، دچار سانحه شد. خلبان پرواز جان باخت و ۱۰ مسافر زخمی شدند.

سال ۲۰۰۹: ۱۰ نوامبر ۲۰۰۹ پرواز ۴۱۲۴ خطوط هواپیمایی کینگ‌فیشر هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۱۲A VT-KAC پس از ورود در فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی، دچار سانحه شد و فقط چند متر دورتر از مخازن سوخت فرودگاه متوقف گشت. ۴۶ مسافر و خدمه دون آسیب دیدگی نجات یافتند.

سال ۲۰۱۰: ۴ نوامبر ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۳ شرکت آئرو کارابین هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ با ۶۱ مسافر و  ۷ خدمه دچار سانحه شد و تمامی ۶۸ مسافر آن جان باختند.

سال ۲۰۱۱: ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ پرواز ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ EI-SLM هواپیمایی ایئر آران ایسلند در اثر سقوط دماغه به هنگام فرود در فرودگاه شانوندر ایرلند دچار سانحه شد. ۴ خدمه و ۲۱۱ مسافر آن آسیبی ندیدند.

سال ۲۰۱۲: ۲ آوریل ۲۰۱۲ پرواز شماره ۱۲۰ هواپیمایی یوتی‌ایر افلایت یک فروند ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۱۱ بلافاصله بعد از برخاستن هواپیما سقوط کرد. ۳۳ نفر از ۴۳ (۳۹ مسافر ۴ خدمه) مسافر در دم کشته شدند.

سال ۲۰۱۳: ۲ فوریه ۲۰۱۳ پرواز ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲A شرکت هواپیمایی کاراپات در هنگام فرود دچار سانحه شد و ۱۶ نفر زخمی شده و ۲ نفر از جمله کمک خلبان آسیب جدی دیدند.

سال ۲۰۱۳: ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ پرواز شماره ۳۰۱ خطوط هواپیمایی لائو یک فروند هواپیمای  ای‌تی‌آر ۷۲–۶۰۰ در نزدیکی فرودگاه مقصد دچار سانحه شد و مسافر آن در دم جان باختند.

سال ۲۰۱۴: ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ پرواز شماره ۲۲۲ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۵۰۰۰ هنگام فرود دچار حادثه شد و ۴۸ مسافر کشته شدند و ۱۰ نفر نجات یافتند.

سال ۲۰۱۵: ۴ فوریه ۲۰۱۵ پرواز شماره ۲۳۵ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰ با طول عمر ۱۰۰ ماه، در زمان برخاستن دچار حادثه شد از ۵۳ مسافر و ۵ خدمه آن، تنها ۱۵ نفر نجات یافتند.

سال ۲۰۱۸: ۱۸ فوریه ۲۰۱۸ پرواز تهران – یاسوج دقایقی پس از بلندشدن از فرودگاه مهرآباد، با کوه دنا برخورد کرد و همه ۶۶ سرنشین آن (۶۰ مسافر و ۶ خدمه) جان باختند.

آیا این هواپیما از رده خارج بود؟

با توجه به سن هواپیما در حال حاضر بحث هایی به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می کند. هنوز برای هر گونه اظهار نظر درباره علت سقوط این هواپیما بسیار زود است ولی برخی از اطلاعات موجود درباره این هواپیما می گوید که این پرنده ۷ سال در شیراز زمینگیر بوده و به تازگی بعد از طی مرحله تعمیر و اورهال به پرواز درآمده بوده است.

یکی از مسئولین شرکت هواپیمایی آسمان در مصاحبه ای اعلام کرده است که مشکل نه نقص فنی و بلکه شرایط جوی و موقعیت بد مکانی فرودگاه یاسوج بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    هواپیماهای ملخی ایمن نیستن و نباید بعد از برجام دوباره این مدل هواپیما خریداری می شد.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      52 18
      اتفاقا هواپیماهای ملخی امن تر از هواپیماهای با موتور جت هستند و این به خاطر قابلیت گلاید کردن این هواپیما در شرایط از دست دادن موتوره...مشکل یخ زدگی بوده احتمالا...خدا به مصیبت دیدگان صبر بده
    • نعمت نفتی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      21 10
      بابا بی خیال حاجی.با این تصمیمت چند هزار کارشناس هوانوردی رو از کار بیکار میکنی.انصافم خوب چیزیه!
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      13 7
      داداش این هواپیماها هم موتور جت دارند. اما نحوه ی انتقال نیرو متفاوته و به جای اینکه فنهای خاص هوای فشرده و داغ رو با فشار به سمت عقب هدایت کنند نیروی تولیدی صرف به حرکت درومدن ملخ ها میشه. اتفاقا بخاطر نحوه ی انتقال نیرو هم خیلی کم هزینه تر هستند و هم خیلی ایمن تر.
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      9 15
      من سوار مدلهای جدید این هواپیما هم شدم. ATR های ایران ایر که بعد از برجام خریدن! اینقدر موقع بلند شدن صدا و لرزش داشت که حال یکی از مسافرا بهم خورد. جالبه که دریچه تهویه رو میبستیم از درز کنارش باد میومد و به ناچار روزنامه قرار دادیم
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      6 0
      یکی از خلبان‌های کهنه‌کار انگلیسی در گفتگو با دیلی‌میل‌ آنلاین تراول شرح داد که یک جت معمولا به ازای هر ۱۰۰۰ پا (۳۰۵ متر) ارتفاع، می‌تواند مسافت تقریبا ۲ مایل را گلاید کند. در نتیجه، یک هواپیما در ارتفاع ۴۰۰۰۰ پایی، با وجود خاموش بودن موتورها، قادر است مسافتی به اندازه‌ی ۸۰ مایل یا حدودا ۱۲۸.۵ کیلومتر را طی کند.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    38 8
    مشرق جان امیدوارم همیشه در تحلیل ها همینطور فنی و دقیق باشد و بدون نگاه سیاسی به اینجور مسائل. سپاس فراوان.
    • سلیمانی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      5 3
      به خانواده این درگذشتگان تسلیت میگیم . ولی دوست عزیز به نظر شما این انتقاد شما در این موقع مناسب است.به نظر میرسد خیر. تشکر میکنم از یکایک سایت مشرق.
  • علی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    16 39
    بولونیا درسته احمق های مشرقی نه بولوگنا
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      10 12
      یعنی یارو تا حالا حتی یه خبر ورزشی هم ندیده و نشنیده که اسم تیم بولونیا به گوشش خورده باشه بعد ژورنالیست و مترجم شده
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    25 6
    مشرق نشون دادی که اصلا سیاست زده عمل نکردی. افرین یاعلی
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    16 29
    آیا بنظرتون این اتفاق ارتباطی به سقوط هواپیما در روسیه بعد زدن اف 16 اسرائیل توسوریه دارد ایا گروهای جاسوسی موساد این کارا کرد ن باید حسابی تحقیق بشه
    • کرمانشان IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      18 14
      ناموسا حالت خوبه؟
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      20 2
      نه مربوط بع خود کشی سید امامی ست ههه
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    22 14
    مرگ بر امریکا
  • محمود احمدی نژاد IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    26 20
    چرا این همه بلا و مصائب بایستی در دوران اصلاحات اتفاق بیافته آیا این از نشانه های قهر خدا نیست از بحران های طبیعی زلزله و سیل و عدم مدیریت بحران تا این سقوط هواپیما و برخورد قطار رو کشتی سانچی و اتش سوزی پلاسکو و ساختمان حرارتی داره
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      20 18
      جنگ ایران و عراق چطور ؟ آنهم در زمان اصلاحات بود ؟!
    • محمد IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      8 9
      جنگ بلای طبیعی نبود بلکه مایه ابتلا و آزمایش ما بود
    • علی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
      0 0
      به احتمال زیاد شرایط بد جوی علت سقوط هواپیماست،چون تا قبل از سقوط هیچگونه اعلام وضعیت اضطراری از جانب خلبان نشده محل سقوط(حدودا30متری قله ی کوه)نشون میده به علت نبود دید کافی با کوه برخورد کرده،البته تا پیدا شدن جعبه ی سیاه و اعزام تیم بررسی سانحه علت سقوط کاملا مشخص نیست
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    12 1
    مسوولین هواپیمایی آسمان باید هم تقصیر باند فرودگاه یاسوج بیندازند ! اینو نگن چی بگن ؟!!! از فردا کلی از مسافرهایشان کم می شود و کلی ضرر می کنند !
    • علی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      0 0
      سلام.الان داشتم خبرهارو میخوندم مدیرعامل هواپیمایی آسمان یبار میگفت مشکل از شرائط جغرافیایی فرودگاهه.یبارهم گفت از سرما بوده.فقط ایران سرما داره؟اونایی که ساختن سرما ندیده بودن؟حتی فرانسه و ایتالیا که ساختنش؟
  • ناشناس IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    9 0
    اصولا تو این هوا باید هواپیما پرواز کنه ؟ نکه هواپیماهامون خیلی توپن وسط مه و برف و بوران هم بفرستیمشون برن دور دور .
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    8 0
    مگه تو شرایط بد جوی اجازه ی پرواز میدن؟
  • فرودگاه اهواز IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    8 1
    امروز پرواز تابان تهران- اهواز توی هوای باد و خاک شدید اهواز تا بالای شهر اومد ولی نتونست بشینه برگشت, به ایذه که رسید دوباره برگشت به اهواز و اینبار نشست! به خاطر پول با جون مردم بازی میکنند.
  • حمید IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    4 3
    این وسط جون مردم ارزش نداره خدا صبر بده همین چی رو صبر بده مملکت بی صاحاب مردم بمیرن الودگی هوا ریزگرد جاده پراید هواپیما تحریم دلار گرونی بیکاری تورم
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    8 3
    آیا یک هواپیمای مسافری نباید راداری داشته باشد که درصورت دید کم به مانعی مثل کوه برخورد نکنه
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    10 1
    فکر کنم این بار کوه مقصراست که اونجا وایساده
  • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    4 24
    میگفتین هواپیما برجامی و نو است اخه چرا میرید هواپیماهایی را که از رده خارج است میحرید چرا جان مردم برای شما ارزش ندارد
    • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
      2 0
      هواپیما نو نبوده،دوست عزیز متن خبر رو مطالعه کنید،البته هواپیماهایATRاز امن ترین هواپیماهاهستند،بسیار هم اقتصادی و ایمن هستند
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
      0 0
      شرکت آسمان از سالها پیش از ATR72 استفاده میکرد برادر.
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    1 1
    چرا نمیتونن محل دقیق محو شدن هواپیمااز صفحه رادار رو مشخص کنن که گروهها مجبور نشن تمام یه کوه به اون عزمت رو بگردن.
  • امیر IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    9 3
    دوستان عزیزوهموطنان گرامی،خواهشا ازهرطیف وقشرسیاسی اجتماعی که هستید انصاف رورعایت کنید،واضحه که این حادثه هیچارتباطی به نقص فنی وازرده خارج بودن واهمال نیست وتنها یک حادثه تقریبا متداول درصنعت هوانوردیه وعلتش دیدنامناسب بدلیل شرایط جوی بده که دربدترین حالتش میشه به عدم تسلط کافی خلبان اشاره کرد که متاسفانه خودشم دراین حادثه مرحوم شد،هواپیمای آرت ازجمله کم حادثه ترین هواپیماهای تاریخ صنعت هواپیماییه واین درآمارش مشهوده.روح تمامی درگذشتگان این حادثه قرین رحمت ایزدی.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      1 4
      با سند و مدرک اثبات کن بخاطر کاهش دید بوده
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
      1 0
      کمترین آمار رو داره چون کمتر تولید شده
  • محسن IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    0 0
    قضیه مثل ماشینی می ماند که ۲۴ سال عمر داره و موتورش را تعویض کنند. پس سایر اجزایش که هنوز بیست و چهارساله هستند. ظاهرا در ایران درآمد سازی حرف اول را میزند.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    0 0
    آره جون خودشون خیلی ایمن بوده حالا خلبان هم زنده نیست همه چی رو‌بندازید گردن اون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس