سرویس اقتصاد مشرق - کمتر کسی است که این رزوها از تبلیغات رنگارنگ تخفیفات شگفت انگیز و بعضا باورنکردنی فروشگاههای اینترنتی، در امان بوده باشد. حراج هایی که از شدت اغواکنندگی بسیاری از مردم را ترغیب میکند حتی در صورتی که نیازی به کالایی نداشته باشند، بازهم برای خرید آن اقدام کنند.
اما این مسئله برای خیلیها جای سوال دارد که آیا واقعا برای شرکتهای فروش اینترنتی که با برندها و نشانهای مختلف در حال فعالیت هستند، صرفه اقتصادی دارد کالایی را با تخفیف های نجومی و بعضا نصف قیمت فروش، عرضه کنند؟
بیشتر بخوانید
برای پاسخ به این سوال به بررسی قیمت یک مدل محصول (لامپ ال ای دی ۶۰ وات دلتا مدل کارا پایه E۲۷) در فروشگاههای مختلف میپردازیم تا ببینیم تخفیف تا چه اندازه واقعی است؟
طبق آنچه که در سایت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا موجود است، این محصول با تخفیف بیش از ۴۸ هزار تومانی، به قیمت نزدیک به ۵۷ هزار تومان بفروش میرسد. به بیان دیگر لامپ الایدی ۶۰ واتی مدل کارا در دیجیکالا ۱۰۵ هزار تومان قیمت دارد که با تخفیف بالایی تقریبا به نصف قیمت به فروش میرسد.
اما بررسی قیمت این محصول در سایر فروشگاههای اینترنتی نشان از واقعیت دیگری دارد. تصاویر زیر نشان از این است که این کالا در سایر فروشگاه های اینترنتی و حتی مغازههای فروش تاسیسات و لوازم برقی نیز به همین قیمت و حتی کمتر بدون در نظر گرفتن تخفیف در حال فروش است. برای نمونه تصاویر زیر از چند فروشگاه اینترنتی دیگر گرفته شده است.
بنابراین میتوان گفت ادعای اولیه دیجی کالا مبنی بر تخفیف ۴۸ هزار تومانی از قیمت ۱۰۵ هزار تومان محصول غیر واقعی است. برای بررسی این ادعا میتوان از نمودار قیمت همین کالا در سایت دیجیکالا نیز استفاده کرد.
براساس این نمودار، قیمت لامپ ال ای دی ۶۰ وات دلتا مدل کارا پایه E۲۷ در بیش از ۷۰ روز گذشته همواره رقمی پایین تر از ۶۵۰۰۰ تومان بوده است. حال باید پرسید چرا این فروشگاه قیمت اولیه محصولی که به قیمت عادی خود به فروش میرسد را بسیار بالاتر در نظر میگیرد تا بتواند با تخفیف چشمگیر مشتری را مجاب به خرید آن کند؟ آیا در سایه ضعف نظارت سازمان حمایت از مصرفکنندگان، هدفی غیر از اغفال و فریب مردم دنبال میشود؟