سرویس اقتصاد مشرق - حاشیه ها درباره دیجی کالا و نحوه رفتار این فروشگاه اینترنتی تمامی ندارد. از گران فروشی و درج قیمت های عجیب تا توقف ناگهانی فروش برخی کالاها از جمله گوشیهای موبایل در تلاطمهای اخیر بازار، فروش تصادفی دوربین مخفی در روزهای اغتشاشات خیابانی و حالا بحثها بر سر سرمایهگذاری خارجی در این بنگاه اقتصادی، همه و همه باعث شده است تا دیجی کالا به تدریج از یک فروشگاه اینترنتی، به یک موضوع قابل پیگرد در حوزه اقتصاد و امنیت اقتصادی کشور تبدیل شود. گرچه در حوزه فرهنگ و سبک زندگی و آن چیزی که تحت عنوان دیجی استایل فعالیت میکند نیز بحث و ناگفته بسیار است.
درباره دیجی کالا بیشتر بخوانید:
دیجیکالا؛ کاسبی از اغتشاش یا همراهی با اغتشاشگران! +عکس
آیا دیجیکالا واقعا به مشتریانش تخفیف میدهد؟ + عکس
در «حراجمعه» کالاهای با تخفیف را گرانتر بخرید
دیجیکالا گوشی ۸۰۰ هزار تومانی را ۲ میلیون تومان میفروشد +عکس
به تازگی گزارشی منتشر شده است که نشان میدهد سرمایهگذاری خارجی در دیجی کالا نیز زیر سؤال رفته و شرکتی که اعلام شد 100 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است، مرتبط و متعلق به سرآوا بوده و جذب سرمایه حقیقی محسوب نمیشود. اما اینکه از این جیب به آن جیب کردن تحت عنوان سرمایه گذاری خارجی و محرمانه اعلام شدن اسناد آن با چه هدفی صورت گرفته است، موضوع بحث این گزارش نیست. بحث مهمتر، ایجاد یک رانت بزرگ در فروش اینترنتی است که حالا دیجی کالا انحصار آن را در اختیار دارد و نبود نظارت کافی یا احتمالا ضعف قوانین، هر زمان که بخواهد هر کالایی را با هر قیمتی موجود یا ناموجود اعلام میکند. اتفاقی که در بخش موبایل این فروشگاه اینترنتی رخ داد و ناگهان تمام مدل های گوشی موبایل «ناموجود» اعلام شد و همچنان نیز ناموجود است. اقدامی که میطلبد بازرسان تعزیرات و دستگاههای مانند بسیج که این روزها برخورد جدی با محتکران را پیگیری میکنند، سری هم به انبارها و سوله های دیجی کالا بزنند و موجودی انبارها را با آنچه در ویترین این فروشگاه به نمایش و فروش گذاشته میشود، تطبیق دهند.
یا مورد دیگر و البته تازه درباره طرح های فروش این شرکت که با عنوان "شگفت انگیز" و با تخفیف هایی اعلام میشود، تفاوت قیمتی است که کاربران هنگام خرید کالا گزارش کرده اند، به نحوی که در پیش نمایش کالا یک قیمت نمایش داده می شود و هنگام خرید، قیمت نهایی، درصد تخفیف و حتی قیمت پیش از تخفیف تغییر میکند!
اقدام دیگر دیجیکالا حذف گزینه «پرداخت در محل» از سوی این شرکت است. پیش از این، مشتریان این حق انتخاب را داشتند که پس از ثبت سفارش، نحوه پرداخت وجه را انتخاب و بصورت اینترنتی یا در محل (هنگام تحویل سفارش) به مامور دیجی کالا پرداخت کنند. اما همراه با دلالان و ملتهب کنندگان بازار که تغییرات لحظه ای قیمت دلار را بهانه افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها قرار میدهند، این شرکت نیز تنها پس از دریافت وجه در هنگام سفارش، آن را تایید میکند.
البته موارد بسیاری نیز گزارش شده است که دیجی کالا پس از دریافت وجه، به مشتری اعلام کرده است که امکان تامین کالای سفارش شده وجود ندارد!
اینها تنها چند نمونه ساده از نحوه برخورد این فروشگاه اینترنتی با مشتریان است؛ و البته موارد بنیادیتری درباره فعالیتها، نحوه قیمت گذاری و عرضه کالا، احتکار احتمالی، و ابهامات سرمایه گذاری در آن وجود دارد که لازم است نهادهای نظارتی/تعزیراتی ضمن پیگیری جدی، همانند دیگر بنگاههایی که امروز زیر ذره بین هستند، به مورد دیجی کالا نیز رسیدگی و به افکار عمومی گزارش کنند.
**شرکت دیجی کالا با ارسال جوابیه ای، توضیحاتی درباره موارد مطرح شده در این گزارش ارائه کرده است که عینا در ادامه درج میشود:
-----------------------------------------------------------------------------------
سردبیر محترم خبرگزاری مشرق
با سلام
احتراما پیرو انتشار مطلبی با عنوان «بازی دیجیکالا با امنیت بازار و اعصاب مشتریان+عکس» که در وبسایت مشرق مورخ ۳۰ مرداد 1397 منتشر شده، خواهشمند است طبق ماده 23 قانون مطبوعات پاسخ این شرکت را در همان محل منتشر کنید.
در مطلبی که با عنوان «بازی دیجیکالا با امنیت بازار و اعصاب مشتریان» در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ در آن سایت منتشر شده مطالب مختلفی در مورد این شرکت ذکر شده که صحیح نیست و توضیحات زیر در مورد آن قابل ذکر است:
۱- در بخشی از این مطلب اینگونه القا شده که دیجیکالا به طور عمدی در افزایش قیمت یا عدم موجودی برخی محصولات مانند موبایل دخالت دارد که صحیح نیست، چرا که کالاهای دیجیکالا یا توسط خود فروشندگان (مارکتپلیس) قیمتگذاری میشود یا با خرید از بازار و به قیمتی که تامین کننده آن را به دیجیکالا عرضه میکند. در این حالت دیجیکالا با اضافه کردن اندک سود ثابت که از ابتدای سال جاری هیچ تغییری نکرده است آن را عرضه میکند. نبود کالاهایی چون موبایل در سبد فروش دیجیکالا دقیقا به دلیل فقدان یا کمبود شدید این کالا در بازار است. این وضعیت مطلوب دیجیکالا و هیچ فروشنده و فعال بازاری نیست. به خصوص برای دیجیکالا که گروه کالایی تلفنهمراه بخش بزرگی از فروش آن را تشکیل میداده است، نبود این گروه محصولات برای فروش، ضرر و زیان بزرگی را به شرکت تحمیل میکند.
اما در مورد مارکتپلیس. از ابتدای سال 1396 دیجیکالا بستری جدید به منظور فروش کالا برای اتصال مستقیم فروشندگان، تولیدکنندگان و تامینکنندگان کالا (Sellers) به خریداران فراهم کرد.
در مارکتپلیس دیجیکالا، تامینکنندگان همچون مغازهداران یک پاساژ خودشان قیمتهای کالاها را تعیین میکنند و دیجیکالا دخالتی در نحوه قیمتگذاری کالاها ندارد. اگرچه ابزارهایی برای ترغیب فروشندگان برای قیمتگذاری عادلانه وجود دارد؛ برای مثال نمایش کمترین قیمت ارائه شده در صدر لیست فروشندگان، سبب ایجاد رقابت در میان فروشندگان برای عرضه مناسبترین قیمت میشود. همچنین امتیاز دادن به فروشندگان توسط خریداران، ردهبندی آنها و خارج کردن فروشندگانی که به علت عدم رضایت مشتری به علت قیمت نامناسب، کیفیت پایین و یا خدماترسانی ضعیف امتیاز پایین کسب کنند، ابزارهای نظارتی دیگر دیجیکالا در بخش مارکتپلیس است که منجر به حمایت از منافع مشتری از طریق شفافیت در امر مبادله کالا میشود و به رونق هر چه بیشتر بازار آزاد و عادلانهای کمک میکند که مکانیزمهای تعدیل قیمت را در بطن خود دارد.
2 – در بخش دیگری از این مطلب به سرمایهگذاری خارجی دیجیکالا اشاره شده و آن را غیرواقعی عنوان کرده است که واقعیت ندارد.
توافقنامه جذب حدود 100 میلیون دلار معادل 91.743.000 یورو از اواخر سال 1394 در ازای خرید 21 درصد از سهام دیجیکالا بین این شرکت و چند شرکت سرمایهگذار اروپایی متخصص در صنعت اینترنت و تکنولوژی منعقد شد. بهدلیل اینکه جذب سرمایه خارجی مذکور از شرکتهای واقع در کشورهای مختلف صورت گرفت و با وجود مشکلات ناشی از تحریمها برای انتقال ارز به داخل کشور، شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (IIIC) بهصورت یک تعاونی تاسیس شد تا بتواند از چندین شرکت بهصورت همزمان سرمایه جذب کند. این شرکت برای سرمایهگذاری در ایران، فرآیند مربوط به انتقال منابع مالی و موارد حقوقی مانند اخذ مجوز سرمایهگذاری خارجی (فیپا) را بهصورت تجمیع شده به انجام رساند که هماکنون روند انتقال تدریجی و دشوار این مبلغ به حسابهای دیجیکالا کامل شده است.
روند قانونی این سرمایهگذاری از اخذ مجوز سرمایهگذاری خارجی گرفته تا مراحل انتقال پول به حسابهای دیجیکالا طی نامههای جداگانه به همراه مشخصات حساب و مبالغ، جهت تکمیل فرآیند مجوز فیپا به سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران ارائه و تاییدیههای انتقال این مبلغ ارزی به کشور نیز از این سازمان دریافت شده است.
3 - در ارتباط با فروش دوربین مخفی همانطور که پیش از این در جوابیهای با جزییات توضیحات لازم ذکر و در وبسایت مشرق نیز منتشر شد، این دوربینها مخفی نبوده، بلکه محصولی عمومی، مداربسته و تحت شبکه بوده است که برای مراقبت از کودکان و کارکردهای مشابه استفاده میشود. اصرار دوباره بر دوربین مخفی بودن این محصولات، بعد از ارائه توضیحات مفصل، سوالبرانگیز است.
4 - حذف پرداخت در محل نیز مطابق با واقعیت نیست. کماکان امکان پرداخت در محل برای تمامی سفارشها (تا 3 میلیون تومان) فعال است.
در انتها ضمن تشکر از دغدغههای رسانه محترم به ذکر این نکته اکتفا میکنیم که دیجیکالا توسط کارآفرینان جوان و مستعد ایرانی به عنوان یک الگوی موفق شکل گرفته و افتخار این شرکت ایجاد ۲۵۰۰ شغل مستقیم برای جوانان ایرانی است. امید است با همراهی رسانههایی چون مشرق بتوانیم خدماتی بهتر و مناسبتر به مردم ارایه کنیم.
روابط عمومی دیجیکالا