سرویس فرهنگ و هنر مشرق- آنچه در اغتشاشات اخیر در دی ماه گذشته در سراسر کشور اتفاق افتاد علاوه بر آنکه ناقوسهای دهشتناکی را برای مدیران اقتصادی به صدا درآورد، کارشناسان فرهنگی را به تامل در این رویدادها واداشت. با همه کاستیها و نقصان مدیریتی تعمدی یا سهوی، آنچه در افکار عمومی مثل باروت منفجر شد، ناشی از پمپاژ ناامیدی توسط رسانهها دیداری و شنیداری مختلف است. طبیعی است رسانههای معارض خارج از کشور سهم به سزایی در چنین تراژدیهایی دارند، اما سینمای ایران سهم بسزایی در پمپاژ ناامیدی حتی در اقشار فرو دست دارد. هر رسانهای با هر گرایش معین و مشخص سیاسی این مسئله بسیار حیاتی و گره خورده با امنیت ملی را فاش کند متهم به ضد هنر بودن و ضد سینما بودن خواهد شد. اما گزارشی که اخیرا مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری از جشنواره فیلم ارائه دارد سند محکمی است برای ناکارآمدی مدیرانی که سکان حوزه سینما در دست دارند. (اینجا بخوانید)
بیشتر بخوانید:
فاجعه سینمای ایران در گزارش یک نهاد دولتی
سید محمد حسینی: روحانی چهرهای فرهنگی نیست چون روحیه و سوابقش امنیتی است
کما اینکه با همه انتقاداتی که به حسن روحانی از سوی مخالفان سیاسیاش به دلیل عدم شناخت حوزه های فرهنگی وارد است اما پس از مراسم تنفیذ نخست در سال ۱۳۹۲ در دیدارهای مختلف با هنرمندان ایشان تاکید بر توسعه گفتمان امید در سینما دارند و همچنان به این گفتمان اصرار دارند. فرازهایی از پیام رئیس جمهور را که در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، توسط سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد را بار دیگر مرور کنیم. در پیام رئیس جمهور آمده است:
مردم در عمقِ داستانهای سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنجها، شادیها و امیدهای خود میگردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّتهای مردمیاش باشد. سینما میتواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخهای مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوریهای خودش تکیه زَنَد و آوازهاش را در جهان منتشر کند.
در بخش دیگری از این پیام آمده است:
اشتغالزایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگیهای این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاستها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، میتواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیشروی جامعه باشد.
ابراهیم داروغه زاده نقش مهمی در هدایت و مسیر جشنواره فجر بر عهده دارد و گزارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری موید ناتوانی ایشان در کلیدیترین پستهای سازمان سینمایی، مدیریت جشنواره و اداره نظارت و ارزشیابی است.با این حال آنچه در انتخاب آثار بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر رخ داد و جوایز اهدا شده توسط هیات داوران، خلاف تمام وعدهها و برنامههای دولت و حسن روحانی است. در واقع مدیران سینمایی به خصوص مدیریت اداره نظارت و ارزشیابی و دبیر کنونی جشنواره فیلم فجر در این گزارشی که مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری منتشر کرده، مقصر شماره یک به شمار میرود. روند کنونی سینما تعارض عجیبی با نظرات رئیس جمهور دارد و باید این مسئله را عنوان کرد که مدیریت اداره نظارت و ارزشیابی به صورت تخصصی و اجرایی نقش مهمی در صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش دارد. ابراهیم داروغه زاده علاوه بر اداره معاونت نظارت و ارزشیابی دبیری جشنواره فیلم فجر را بر عهده دارد. اعضای هیات انتخاب شخصا توسط ایشان انتخاب میشوند و انتخاب هیات داوران را ایشان بر عهده دارند. پس در مجموع این اتفاقات نقش مهمی در هدایت و مسیر جشنواره فجر بر عهده دارد و گزارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری موید ناتوانی ایشان در کلیدیترین پستهای سازمان سینمایی، مدیریت جشنواره و اداره نظارت و ارزشیابی است.
به هر حال مدیریت کلان سینما، محمد مهدی حیدریان، مسیر سازی را در دو حوزه بسیار مهم به ایشان واگذار کرده است و ایشان به استناد گزارش مرکزی وابسته به نهاد ریاست جمهوری نه تنها در هدایت جشنواره فیلم فجر موفق نبودهاند بلکه در صدور پروانه نمایش آثاری مثل هجوم که در جشنواره فیلم برلین حضور داشته است و در بخش تدی (همجنسگرایان) نامزد دریافت بهترین فیلم شده است، یک آبروریزی بزرگ بینالمللی برای سازمان سینمایی رقم زدهاند.
بیشتر بخوانید:
«هجوم» شهرام مکری نامزد بهترین فیلم همجنسبازانه برلین شد
اعترافات شهرام مکری در مورد همجنسبازانه بودن فیلم هجوم!
حراج آبروی ایران در برلین؛ تفریح داروغهزاده در آمستردام!
اما کارنامه محمد مهدی حیدریان را که ارزیابی کنیم درخواهیم یافت فعالیتهای ایشان در پستهای مدیریتی امتداد و ثبات نداشته است و ریاست فعلی سازمان سینمایی حتی زمانیکه مسئولیتهای مهمی در سازمان صدا و سیما بر عهده داشتهاند، همواره از مدیران زیردستشان لطمه فراوانی خوردهاند. به همین دلیل در شرایط فعلی داروغهزاده را میتوان به عنوان فرد اجرایی مقصر تمام این رویدادها برشمرد. چرا که آنطور به نظر میرسد در اداره امور سازمان سینمایی اختیار تام دارد. گواه داشتن اختیار تام را میتوان در امضاء سه نفره رضاداد، منوچهر شاهسواری و داروغهزاده در توافقنامه اکران «عصبانی نیستم» به وضوح دید و همان امضاء گواهی است بر فعالیتهای دبیر جشنواره فجر که در سطوح پایین دستی روشی برخلاف وعدههای رئیس جمهور را در پیش گرفتهاند. در این شرایط اهالی سینما نیز از مدیریت فعلی و شخص داروغهزاده بسیار ناراحت هستند. حجم وسیع انتقادات نسبت به جشنواره فیلم فجر و اظهارنظرات گاه و بیگاه ریاست اداره نظارت در حمایت از آثار سینمایی گواه همین مدعاست.
امید میرود که مسؤولان دولتی با استناد به گزارش منتشر شده از سوی مرکز بررسیها، ترتیب اثر جدی در تغییر ترکیب مدیریتی صادرکنندگان پروانه ساخت و نمایش فیلمهای سیاه و ناامیدکننده لحاظ کنند.