به گزارش مشرق، طی چند سال اخیر واحدهای تولیدی هر روز با مشکلات متعددی در کسب و کار خود روبه رو هستند که همین موضوعات عاملی شده تا امکان توسعه فعالیتها از آنها گرفته شود و حضور پررنگی در بازار نداشته باشند. از آن طرف سهم فروش کالاهای وارداتی که از مبادی رسمی و قاچاق وارد کشور شدهاند افزایش یافته سودآوری آنها از بازار کشور بیشتر میشود.
بیشتر بخوانید:
با ۳۰میلیون هم میتوان خودرو صفر خرید؟ +جدول
خودروهای وارداتی ارزان میشود؟ +قیمت خودرو
در این میان برخی از صنایع از جمله قطعه سازان از آینده فعالیت خود در بازار نگران هستند و هر روز مطالبات خود را به طروق مختلف از دولت مطرح میکنند اما متأسفانه هنوز گره کار آنها باز نشده است.
براساس آمار تا پایان سال ۹۶ بیش از ۱.۸ میلیارد دلار قطعه برای مونتاژ خودرو با درصد ساخت داخل زیر ۳۰ درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳۰ درصدی داشته است. این آمار نشان از آن می دهد که واردات قطعات خودرو در صدر فهرست واردات کشور قرار گرفته است.
محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان در همین ارتباط ضمن گلایه از عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان از شرکت های خودروساز گفت: از اوایل سال ۹۶ تا امروز قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته که همین امر مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه به صورت میانگین قطعه سازان با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نهاده های تولید روبه رو هستند، افزود: با توجه به این افزایش قیمت ها به نظر می رسد قیمت خودرو باید به صورت میانگین رشد ۱۹.۵ درصدی داشته باشد تا امکان افزایش قیمت محصولات برای قطعه سازان به وجود آید.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان تصریح کرد: اگر ظرف چند ماه آینده فکری به حال صنعت قطعه سازی نشود موج تعطیلی در این بخش افزایش خواهد یافت.