کد خبر 852181
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
موساد

وکیل "محمد الزواری" با افشای جزئیات تازه ای از پرونده دو متهم به ترور این عضو گردان‌های عزالدین قسام تاکید کرد این دو از سوی سازمان اطلاعات رژیم اسرائیل (موساد) اجیر شده بودند.

به گزارش مشرق، "حاتم شلغوم" وکیل محمد الزواری شهید تونسی با افشای جزئیات تازه‌ای از پرونده دو متهم به ترور وی اظهار داشت: این دو از سوی سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) اجیر شده و با گذرنامه بوسنیایی وارد تونس شدند.

الزواری که مهندس پرواز تونسی و عضو گردان‌های عزالدین قسام بازوی نظامی جنبش حماس بود، بر پروژه توسعه صنایع هواپیماهای بدون سرنشین در یگان صنایع این گردان‌ها نظارت داشت و در نیمه دسامبر 2016 در شهر صفاقس تونس ترور شد.

دستگیری یکی از متهمان و فرار دیگری

در همین ارتباط "سفیان السلیطی" سخنگوی دایره مبارزه با تروریسم در تونس گفت دو عامل ترور الزواری شناسایی شده‌اند و هر دو از بوسنی هستند که یکی از آنان در مارس گذشته در کرواسی دستگیر شد، اما متهم دوم همچنان فراری است.

اما شلغوم در توضیح پرونده عوامل این ترور گفت دو متهم مزبور برای اجرای جنایت ترور اجیر شده بودند و جنایت‌هایی که موساد انجام می‌دهد در واقع از طریق به مزدوری گرفتن دیگران و پرداخت مزد به آنان است.

سابقه موساد در اجیر کردن خارجی ها برای عملیات ترور

وی تاکید کرد اسرائیل معمولا به جنایت‌هایی که مرتکب می‌شود، اعتراف نمی‌کند همانطور که در مورد ترور خلیل الوزیر (ابوجهاد) در سال 1988 در تونس رخ داد و یا ترور فادی البطش که چند هفته پیش صورت گرفت. اسرائیل برای سر به نیست کردن افراد مورد نظر خود و ترور آنان خارجی‌ها را از سایر کشورها اجیر می‌کند .

علاوه بر این دو متهم که تابعیت بوسنیایی را دارند، حکم بازداشت هفت متهم دیگر که در این پرونده دست داشتند، صادر شده است.

وقایع موجود در پرونده ترور الزواری حاکی از این است که دو متهم بوسنیایی عامل اصلی این جنایت هستند، اما معلوم نیست با گذرنامه‌های واقعی وارد تونس شدند یا تقلبی؟

تونس و بوسنی سفارت در خاک یکدیگر سفارت ندارند

اشکال موجود این است که تونس و بوسنی در خاک یکدیگر سفارت ندارند و هیچ توافق قضایی مشترک بین دو کشور نیز امضا نشده است و همین وضعیت سبب پیچیده و سخت شدن برخی اقدامات می‌شود و در چنین مواردی تنها راه در برای انجام اقدامات قضایی، توافقنامه سازمان ملل مربوط به مبارزه با جنایت‌هایی است که فراتر از مرزهای یک کشور صورت می‌گیرد.

شلغوم از اینکه فشارهای بین المللی سبب جلوگیری از تحویل متهم بوسنیایی به تونس شود، ابراز نگرانی کرد و گفت، قانون اساسی بوسنی مبتنی بر خودداری از تحویل اتباع خود به هیچ کشور خارجی است اما تا زمانی که یکی از متهمان در کرواسی با حکم بازداشت بین المللی دستگیر شده است، این امید وجود دارد که تحویل متهمان این پرونده به تونس انجام شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس