سرویس سیاست مشرق- اتفاقات عجیب و غریب این روزها کم نیست. یکی از این موارد اعطای نشان عکاس سال مطبوعات ایران در بخش «تک عکس خبری» به تصویری از آشوبهای دیماه سال گذشته است.
دختری که در غبار گاز اشک آور ایستاده و دستش را مشت کرده است. این همان عکسی بود که در روزهای آشوب در دیماه سال 96 رسانههای غربی از آن در صفحه یک روزنامه ها و خبرگزاری هایشان استفاده و آن را به نماد اغتشاشات دیماه تبدیل کردند. البته شاید یکی از عوامل مؤثر در انتخاب این عکس، همین استقبال معنادار رسانه های غربی باشد که توجه داوران انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران را هم به خود جلب کرد.
به نظر میرسد انتخاب این عکس به جهت یادآوری آشوبهای دیماه و ارسال پیامی روشن از این انجمن در حمایت از اتفاقات آن چند روز بوده است؛ انتخابی که همانند خود عکس، مورد توجه رسانه ها و جریانات مخالف نظام در شبکه های اجتماعی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
یاد و خاطره اغتشاشگران و تروریستها گرامی داشته شد!
اینکه از میان همه عکسهای مختلفی که در سال گذشته به ثبت رسید، انجمن عکاسان از این عکس تقدیر می کند، سئوال قابل تاملی است. آیا در سال گذشته از انبوه این همه اتفاق ریز و درشت که عکاسان آن اغلب هم مشکلات مردم را نشانه گرفتند باید چنین عکسی انتخاب شود؟ عکسی کاملا سیاسی و منتقل کننده پیام اغتشاش و نارضایتی عمومی. آیا عکس های اجتماعی و اقتصادی در این زمینه نباید مورد توجه صنف عکاسان قرار می گرفت. از سوی دیگر اتفاقات مثبت در این زمینه کم رخ داده است و این انجمن نمیتوانست عکسی امیدبخش را برگزیند؟
این عکس در دل خود نوعی فشار و سرکوب و التهابات بیش از حد را دارد. استفاده از المان زنانه یکی از این موارد است که بار احساسی آن را بیشتر می کند، درحالی که در دیماه سال گذشته هیچ خبری در خصوص تعرض و تعدی به زنان حتی در رسانه های ضد انقلاب و اخبار جعلی هم منتشر نشد.