به گزارش مشرق، مرتضی ضامنی با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانیاز بهمن ماه سال 94 آغاز شد، اظهار کرد: تا کنون71 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و61 هزار دستگاه تاکسی جدید به متقاضیان واگذار شده است. همچنین برای 10 هزار دستگاه تاکسی فرسوده نیز اسقاط بدون جایگزین را انجام شده است.
وی ادامه داد: علت توقف دو مرحلهای این طرح عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی است. به عبارت دیگر اعتباری که گمرک موظف به "کارسازی به حساب شرکت خودروساز" بود متناسب با حجم انباشت خودروهای فرسوده نبود و همین امر منجر به توقف طرح شد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور افزود: با پیگیریهای اتحادیه تاکسیرانی، اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه مبلغ 180 میلیارد تومان در این حوزه اعتبارتخصیص داده است و با این تخصیص اعتبار ایران خودرو نیز تأیید کرد که 100 میلیارد تومان بدهی معوق آنها در حال وصول است. بنابراین شرکت خودروساز قول داد که طرح نوسازی را در ابتدای ماه آینده به جریان بیاندازد و این حدود 4هزار و 500 نفری که پشت نوبت طرح معطل ماندند میتوانند فرآیند نوسازی تاکسی خود را تکمیل کنند.
بیشتر بخوانید:
آیا کرایههای تاکسی و اتوبوس در تهران گران میشود؟
وی در ادامه صحبتهایش به مشخصات تاکسی برلیانس اشاره کرد و گفت:برلیانسی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است مدل 320 دنده دستی با قیمت کارخانهای حدود 43 میلیون تومان است اما به افرادی که متقاضی دریافت خودرو به صورت نقدی باشند مبلغ 20 میلیون ریال تخفیف داده خواهد شد و در غیر این صورت افرادی که از تسهیلات تاکسیرانی استفاده کنند نرخ خودرو این قیمت است.
ضامنی با اشاره به اینکه از آغاز ثبتنام تاکسی برلیانس، این طرح متقاضیان زیادی داشته است، گفت:یکی از دلایل استقبال خوب از این طرح این است که تسهیلات این خودرو نیاز به ضامن ندارد و افراد میتوانند با ارائه چک نیز خودروی خود را دریافت کنند.همچنین در ثبت نامها نیز تابع زمانبندی و تفاهمی که با شرکت خودروساز منعقد کردهایم، هستیم و انتظارمان این است که تا پایان ماه جاری ثبت نام 100 دستگاه تاکسی انجام شود.