دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب

چرا ادعای «وضع خیلی بد ایران» که توسط برخی بر آن اصرار می‌شود، قابل تأیید نیست؟

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

چرا رهبری گفتند ادعای «وضع خیلی بد» را «مطلقا» تأیید نمی‌کنند؟

مقام معظم رهبری، در دیدار رمضانی اخیر خود با دانشجویان بیانات مبسوطی را در اشاره به ابعاد مختلف صحبت‌های نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ایراد فرمودند. [۱]

ایشان اما در بخشی از همین بیانات پیرامون انتقادات عمومی مطرح شده از مفهومی به نام «وضعیت بد» تأکید کردند:

«بنده از مسائل کشور مطلعم و گزارش‌ها را می‌خوانم؛ معتقدم در همه‌ی این آرمان‌ها که اسم آوردم پیشرفت کرده‌ایم. آن جوانی که می‌گوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تأیید می‌کنم اما حرفش را مطلقاً [نه] .»

اما چرا رهبر انقلاب چنین گزاره‌ای را مطلقا تأیید نمی‌کنند؟

*پیش و بیش از هرچیز بایستی توضیح داد که غیر از وجود غیر قابل انکار برخی مشکلات در کشور، اما یک جریان سیاسی خاص در ایران در کنار دشمن، قصد دارد بر عمق این مشکلات بیافزاید و ضمن بزرگنمایی از آنها، درباره مثبتات کشور نیز دست به سیاه‌نمایی بزند و فی‌الجمله چیزی به نام «ناامیدی» را در افکار عمومی تزریق کند.

این مسئله نه تنها در سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب مورد هشدار قرار گرفت [۲] بلکه رسانه‌های کشور نیز به کرّات نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند. [۳]

در عین‌حال واقعیت‌های بزرگی در بخش‌های مختلف کشور و بویژه در اقتصاد ایران نیز وجود دارد که متأسفانه به دلیل سکوت خواص و تقلّای جریان فوق‌الذکر برای القای ناامیدی و صعوبت مشکلات، کمتر به مردم گفته می‌شود.

واقعیت‌هایی که به نظر می‌رسد ابتنای جمله رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «وضع خیلی بد» را مطلقاً تأیید نمی‌کنند بر ارکانی از همین واقعیت‌ها شکل گرفته است.

آن واقعیت‌ها از این قرارند:

یکم:‌ نرخ بیکاری فعلی در ایران ۱۲ درصد است که نسبت به نرخ ۱۴ درصدی در سال ۸۹ به میزان ۲ درصد کاهش یافته است.

این در حالیست که به گواه ۱۰۰ هزار شغل پیشنهادی وزارت کار به کارجویان که بلامتقاضی مانده‌اند [۴] می‌توان فهمید رقم ۱۲ درصد بیکاری فعلی نیز یک رقم بحرانی نیست و کارجویان از آنجا که محتاج نان شب نیستند ترجیح به انتخاب شغل دارند و هر شغلی را نمی‌پذیرند.

دوم: ضریب جینی یا همان شاخص شکاف طبقاتی در ایران به گواه دفتر عمران سازمان ملل، هم‌اکنون از کشورهای آمریکا، روسیه و چین کمتر است و در رتبه بهتری قرار دارد. [۵]

این بهبود ضریب جینی در دیدار دانشجویان با مقایسه شرایط دستمزد و وضعیت عدالت فعلی با دوران رژیم قبل و همچنین در سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب نیز مورد اشاره معظم‌له قرار گرفت.

سوم: اتکای حیاتی ایران به درآمد نفتی در سال چهلم از عمر نظام اسلامی کم شده است به نحوی که نه تنها تحلیلگران غربی از تحمل ایران حتی در قیمت‌های بسیار پایین نفتی می‌گویند [۶] بلکه مقامات کشور از یک و نیم برابر شدن درآمدهای مالیاتی دولت ایران نسبت به درآمد نفتی خبر داده‌اند. [۷]

و چهارم: اقتصاد ایران به گواه بانک جهانی در رده هجدهمین اقتصاد جهان است [۸] و سن امید به زندگی در ایران هم به گواه همین مؤسسه ۷۶ سال است. (این سن در آمریکا ۷۹ سال و در روسیه ۷۲ سال است)

اگرچه می‌توان به این فهرست ده‌ها سرفصل دیگر را نیز افزود اما سؤال اینجاست که چرا چنین نکات و مثبتاتی کمتر در افواه فعالان کشور و مردم دیده می‌شود!؟

گفتنیست، برخی محافل تحلیلی به این سؤال اینطور پاسخ می‌دهند که طرح جریان خاص شکل‌دادن به چیزی با محتوای «اعتراض ظالمانه» است و به همین منظور نه‌تنها به انحاء مختلف از بیان شدن چنین نکاتی در ذهن عمومی جامعه جلوگیری می‌شود بلکه به جای آن بایستی به جلوه‌گری بی‌اساس درباره ناامیدی و ناکارآمدی پرداخت.

قابل توجه آنکه بر اساس آمارهای منتشره، ۶۰ درصد از کسانی که در اغتشاشات به ظاهر اقتصادی دیماه ۹۶ به خیابان‌ها آمدند، شاغل بودند و ۷۰ درصد شعارهای آنها نیز شعارهای سیاسی بوده است...

***

از ادعای تجاوز به دانش‌آموزان تا بهانه سند ۲۰۳۰

به تازگی خبری مبنی بر اینکه در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران چند مورد تجاوز رخ داده، در رسانه‌ها نشر یافت.

فارس گزارش داد جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در این زمینه گفته است:

«در تاریخ ۶ خرداد سال ۹۷ و در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر وقوع درگیری در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران، مأموران پلیس به محل اعزام شدند و متعاقبا پانزده نفر از اولیای‌ دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت نموده و اعلام کرده‌اند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی نموده است.

متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار نموده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است. اما سایر اتهامات را منکر شده است.

با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است. تحقیقات در پرونده ادامه دارد.»[۹]

در همین راستا وزارت آموزش و پرورش بازرسی ویژه‌ای را در این مسئله آغاز کرده و مدیر مدرسه مذکور نیز استعفا داده است.

این در حالیست که برخی رسانه‌ها و فعالان اجتماعی مدعی شده‌اند این رخداد به دلیل ضعف سیستم آموزشی و ممنوعیت «سند آموزشی ۲۰۳۰» در ایران است!

*ادعای صورت گرفته مبنی بر ضعف سیستم آموزشی ایران به دلیل ممنوعیت سند ۲۰۳۰ با این محتوا صورت می‌گیرد که در سند ۲۰۳۰ آموزش‌هایی در زمینه مسائل جنسی وجود دارد.

مدعیان از این می‌گویند که این آموزش‌ها با هدف نگه داشتن کودکان از رفتارهای پر خطر و جلوگیری از در معرض آسیب قرار گرفتن آنها ارائه می‌شود اما این در حالیست که کارشناسان می‌گویند آموزش‌های جنسی موجود در سند ۲۰۳۰ آموزش‌هایی غیر عفیفانه و با محتوای «روابط ایمن» است که چیزی به نام حفاظت از کودکان از آن استخراج نمی‌شود.

در این باره همچنین گفتنیست که برخی در حالی ادعا می‌کنند سند ۲۰۳۰ برای کودکان در مدارس و جامعه امنیت‌آور است که کشورهای اجرا کننده این سند خود در زمینه آسیب‌های جنسی کودکان و نوجوانان صاحب رکورد هستند!

برای مثال آمریکا، هلند و انگلستان در بین ۵ کشور نخست جهان در بحث تجاوز به عنف قرار دارند. [۱۰]

آماری که البته بایستی به آن رخدادهایی مثل تجاوز یک مربی فوتبال انگلیسی به ۱۲ نوجوان، تجاوز پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا به بیش از ۱۵۰ دختر نوجوان، تجاوز برخی مجریان شبکه‌های تلویزیونی انگلستان به کودکان و رویه همیشگی آزار جنسی دختران در مدارس انگلیس [۱۱] را نیز افزود و مورد مداقّه قرار داد.

این رخدادها به روشنی نشان می‌دهند که آنچه گفته می‌شود در یکی از مدارس تهران اتفاق افتاده، فرض بر اثبات جرم، صرفاً یک عمل نفسانی و شیطانی بوده است و در سیستم اخلاقی و مذهبی آموزش و پرورش در ایران، علی‌الاصول چنین رخدادهایی مشهور به رویه شدن نیست. کما اینکه طی سالیان دور نیز شبیه چنین رخدادهایی ندرتا اتفاق افتاد اما کسی نه آنها را به سیستم مرتبط دانست و نه کسی از آنها با عنوان رویه و رخدادی همیشگی یاد می‌کند.

گفتنیست، درباره پرونده تجاوز به دانش‌آموزان سه دروغ عمده نیز در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ و ترویج شد:

۱  -شایعه پراکنان ابتدا تصویری از شخصی با ظاهر متدین را منتشر کرده و مدعی شدند که این عکس فرد متجاوز است که بلافاصله مشخص شد، عکس منتشر شده هیچ ربطی به این متهم نداشته است

۲  -شایعه شد که متهم، مربی پرورشی این دبیرستان بوده است، در حالی که واقعیت حکایت از آن دارد که این فرد، ناظم مدرسه بوده است

 -۳ با توجه به شباهت نام خانوادگی متهم با مرحوم آیت الله حائری، شایعه سازان کوشیدند وی را آقازاده و از افراد خانواده آن مرحوم معرفی کنند که بیانیه صریح خانواده آیت الله حائری، بلافاصله کذب بودن این ادعا را مشخص کرد.[۱۲]

***

۱_ mshrgh.ir/۸۵۹۷۱۵

۲_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۹۲۷۲

۳_ mshrgh.ir/۸۳۰۳۴۰

۴_ mehrnews.com/news/۲۹۴۹۸۵۰

۵_ http://tn.ai/۱۶۴۵۷۲۰

۶_http://fna.ir/a۳۹۷uy

۷_http://www.asriran.com/fa/news/۴۱۹۸۵۱

۸_https://www.isna.ir/news/۹۶۱۱۰۷۰۳۵۵۶/

۹_ http://fna.ir/bmlgwj

۱۰_ http://rapporteuronline.com/fa/news-details/۲۷۸۸

۱۱_ mshrgh.ir/۶۳۰۸۰۶

۱۲_ mshrgh.ir/۸۶۰۰۵۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ناشناس IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    خدارا شکر..وضعمون خوبه...
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      87 18
      من و این همه خوشبختی محاله
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      41 11
      اگر این مشرق جای ما بود که از کل این مملکت یک وجبش مال ما نیست آن وقت باز هم میگفت وضع خیلی خوبه؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      25 50
      مسخره کردن حرف منطقی کار منافقین است البته به نظرم شما منافق نیستی، همونهایی که قلم به مزدند و اسرائیلی های فارسی زبان، از داخل خاک فلسطین اشغالی تو یکی از اخبار مربوط به پناهیان 70 درصد نظرات از خارج ایران داده شده بود
    • hasan IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
      2 11
      سياه نمايي كار دشمنان و برخي از دوستان نادان است
  • ناشناس IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    57 10
    تامردم دست به دست هم ندهندهیچکس نمی تواند وضع را درست کند.داستان شهر لوط را شنیده اید؟ شهری که مردمانش به دلیل گناه های کبیره زنا و لواط تبدیل به مجسمه های سنگی شدند. برخی خانوادگی جان داده بودند و برخی در حال فرار از مصیبت تبدیل به مجسمه های سنگی شدند.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      9 35
      وضع خوبه سیاه نمایی نکن. خبرو بخون بعد نظر بده
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      19 5
      نه دیگه همه مقصرن غیر از خود مردم
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      17 13
      کسایی که دارن رکورد خوردن مشروب زنا لوط خیانت رو می زنن مسئولین هستن یا مردم؟؟؟ اتفاقا بالا رفتن سطح رفاح دقیقا باعث گسترش شدید فساد شده دقیقا مثل غرب
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    38 39
    اصلاً حالا که اینجور شد خوب کرده تجاوز کرده حقشونه
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    وضع ایران خیلی بد است. بیخودی آسمان و ریسمان به هم نبافید
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      35 59
      عوضش امنیت داریم
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      31 17
      خیلی ام خوب است. کشور ضعیف نمیتونه از چن تا کشور دیگه حمایت اقتصادی و سیاسی و نظامی داشته باشه.
    • US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      28 38
      بمیر وهابی برو نگران وضع عربستان و اسراییلت باش
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      26 25
      ایشون آمار داده. شما هم آماری داری؟ میشه بگی مردمی که شما میگی وضعشون بده چطور 19 میلیون خودرو تو خیابونهاشون هست؟ چطور روزی 90 میلیارد تومان پول بنزین می دهند؟
  • نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    15 46
    این منتقدین روشن فکر نما را فورا اعدام کنید .
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      96 10
      اولش هم خودتون رو
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    9 2
    نمیشه گفت جزی میشی
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    ما خوبیم به گواه همین آمار و ارقام خودتون سبد معیشت چقدره ؟ حقوق کارگر چقدره؟؟ کاملا مشخصه گشنه بمونن بدو بدو کنن...
    • US ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      18 49
      وضع بد ندیدی یا جیره ات نرسیده؟ اصلا آدم علافی مثل تو که به جای کار میچرخه و کامنت میذاره از وضع بد چی میدونه؟ شاید هم کامنت گذاشتن کارته، مزدور جان
  • US ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    اولین قدم برای درمان بیماری اینه فرد بیمار قبول کنه که بیماره قدم بعد پیدا کردن علت بیماری و قدم سوم پیدا کردن درمان بیماری .ظاهرا ما هنوز توی قدم اول مونده ایم البته مردم بیشترشون توی قدم سوم هستند
    • US ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      15 54
      قدم اول میدونی چیه قبول وجود انگلهایی مثل شماست که پول میگیرین تا ناامیدی ایجاد کنین وگرنه وضع اقتصادی امروز با ده سال پیش چه فرقی کرده که الان به انتهای همه چی رسیدیم؟!!!! بعدش هم باید انگل زدایی رو شروع کنیم
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      13 17
      مردم یا شما براندازها؟
    • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      16 7
      روحانی بازم بگو 2030 مرگ بر 2030 لعنت بر برجام لعنت بر هر کی اینجا آشغال بریزه
  • مسعود US ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    مشرق وضع واقعا بحرانی است چه بخواید چه نخواهید اعتماد از بین رفته کشور از فقرو فحشا به لجن کشیده شده هرروز حبر بد اتفاق می افته گرونی جوونا انگیزه ندارن اوضاع منطقه خراب دین مردم متزلزل دیگر چه میخواهد بشود امیدوارم این کشور تیکه تیکه نشود انشالله
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      26 60
      با وجود امثال شما ناامیدها و کج فهم ها قراره بشه ولی نمیذاریم
    • US ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      18 30
      اول از وی پی ان ات بکش بیرون بعد ناله فحشا سر بده شاید هم ساکن ایران نیستی و داری وضعیت آمریکا رو شرح میدی
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      18 12
      با این روحیه شما ختما تیکه تیکه هم می شود. اصولا القای فساد و بزرگ کردن آن هدف تلگرام برای به انفجار کشیدن ایران است. اما آیا ممکن است مثلا در مورد فساد گسترده در اسراییل که به راهپیمایی خود اسراییلها علیهذ نتانیاهو منجر هم بپردازد؟ هرگز.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      16 46
      من خودم چند وقته که بیکارم و مشکلات دارم اما حالم از ادمای مثل تو بهم می خوره. همین مشکلاتی که میگی چند برابرش توی کشورای دیگه هست ولی فقط توی ایران برجسته میشه
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      29 11
      چرا تا یکی انتقاد میکنه چهارتا کمانت نویس مزدور فحشش میدن؟؟!!!
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      6 2
      به IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ انتقاد با شانتاژ خیلی فرق دارد.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      3 0
      مزدور 10:37 خودت با وی پی ان اومدی زیر تمام کامنت ها فحش نوشتی
  • مهدی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    33 31
    اولا سند 2030 سند اسرائیلی است برای فرو پاشی خانواده و بی بندو باری جنسی دوما از اهمال کاری مسئولین و دادگاههای ماست که بدون رسیدگی فرد را رها کرده و آزادانه به کار خود ادامه می دهد و همه شروع به انواع اقسام نظر می کنند اگر دادگاه جدی رسیدگیمیکرد کار به این جاها نمی رسید عین دادگاه داعشها در تهران کار را تاجایی کش می دهند که حوصله انسان را سر می کنند.
    • FR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      36 17
      محض رضای خدا آموزش جنسی که داد شما رو در آورده یعنی بچه یاد بگیره هیچ کس حتی عمو و خاله اش نباید بهش الکی دست بزنه، و کارایی امثال این، دیدید برید به پدر مادرتون بگین. برید یه کم مطالعه کنین بیست سی رو، والله کسی دنبال بی دین کردنتون نیست، همین آموزش هایی هم که حرف میزنه بیست سی ازش در اسلام خودمون هم تاکید شده، اسمش غلط اندازه فقط.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      17 33
      به FR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ اینکه تو می گویی آموزش جنسی نیست و همه ما دوره اش را در کودکی دیده ایم. اما اینکه به بچه بفهمانین جنسیت چیست و چه معنایی دارد و... نتیجه می شود تحریک جنسی رسیدن به همین جا که این مدرسه کذایی رسید.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      6 0
      اون هایی که مخالف ۲۰۳۰ هستند یه روزی مخالف اپیلاسیون هم بودن !!! بعدا گندش درآمد با چی اشتباه گرفته بودند !!!!! الان هم همینه ، یکی یه چیزی میگه و ....می افتند دنبالش !!!!!!!
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    28 33
    2030 اجرا شد در کشورهایی نظیر آلمان فرانسه و آمریکا و انگلیس پس چرا فساد و فحشا بیشتر شده و طلاق و فروپاشی خانواده ها بیشتر شده
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    14 12
    "کشورهای اجرا کننده ی این سند خود در زمینه آسیب‌های جنسی کودکان و نوجوانان صاحب رکورد هستند!" ابتدا به این رکورد رسیدن و بعد سند ۲۰۳۰ ظهور کرد و اجرا کردند یا ابتدا ۲۰۳۰ رو اجرا کردند و سپس به فساد کشیده شدند؟ من فرد کم اطلاعی هستم، فقط حدس زده و به گمانه زنی مسلطم!
    • US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      5 1
      نه عزیزم انگار درست متوجه نشدی این سند خیلی دیرتر از اینکه ابلاغ بشه اجرا شده بود
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      16 1
      دقیقا ابتدا از انقلاب حنسی و آموزش جنسی در مدارس شروع کردند و به اینحجا رسیدند و حالا هم در حال تحمیل این آمئزشها به سایر کشورها هستند.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    53 18
    مشرق اگر مثل مردم ایران زندگی می کرد تایید می کرد وضع بد مردم را با انکار واقعیات مشکل حل نمی شود
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      14 13
      حالا تو مثل ترامپ نگو اوضاع ایران بده! تا به مشرق برسیم
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      21 16
      وضع بد بیشتر وضع اقتصادیست که ملت خودشون انتخاب کردند این سراشیبی سقوط اقتصادی را با انتخاب بدترین اشخاص در دولت محرمانه ها و مجلس منفعل
    • US ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      14 4
      این کلمه مردم رو از دهنتون بیرون بیارید چون انگار بدون این کلمه دیگه حرفی برای گفتن ندارید
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      0 2
      مشکل هست ولی نه این همه، انکار و اغراق هر دو فقط وضعیتو بدتر میکنن
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    45 10
    حقوق کارگرا و کارمندان به دلار یا یورو چقدر میشه؟ این حقوق، کفاف زندگی رو می ده؟ واقعا وضعمون خوبه؟
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      14 12
      آره. البته اگر نخواهند مثل مرفهان زندگی کنند.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    54 8
    2030 باعث میشه روابط آلوده بین خود بچه ها شکل بگیره و صداشم در نیاد و قبحش هم شکسته بشه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    29 8
    اتفاقا هدف مدرسه مزبور هم دادن آموزش جنسی در راستای 2030بوده است دیگر! خوب کارش به اینجا ختم می شود.
  • US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    18 16
    مدیر مدرسه از حامیان سرسخت 2030 و حجاب اختیار بوده باد بکارید طوفان درو خوااهید کرد.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      59 6
      تو با مدیر مدرسه اشنایی داری؟
  • قاسم IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    22 16
    یا ما تو ایران زندگی نمیکنم یا ایشون منظورش از کشور ما عراق و سوریه است
    • US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      15 12
      ایران امروز همون ایران چند سال پیشه تنها فرقش تزریق افراطی تفکر ناامیدیست
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      72 10
      12:16 تورم ثانیه ای و دلار 8000 تومنی امیدی تو آدم ایجاد میکنه که نگو و نپرس
    • US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      0 1
      تورم ثانیه ای ؟ چرا حرف مفت میزنی تورم چیه موضوع مقایسه الان و چند سال پیش بود، عزیزم افتاد؟
  • مازیار IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    13 33
    خوب اگه سند2030 باید اجرا بشه دیگه چکاربه کار ناظم دارند.حتما اونم داشته در راستای آموزش های جنسی سند2030 از طریق چندتا فیلم بچه ها مردم رو آگاه میکرده....درضمن سینه چاکان دولتی سند...نگران نباشند به لطف اینستاگرام و تلگرام وفیلترشکن.. بچه های امروزی هیچ آموزشی نمیخوان همه بلدی هستند خیالشون تخت...
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    14 4
    وضع خوبیش یا بدیش فرقی نکرده ولی امیدی هم نیست
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    6 5
    وضع خوبیش یا بدیش فرقی نکرده ولی امیدی هم نیست
  • حميد ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    43 9
    مرديم از خوشي كي ميگه وضع بده ؟!
    • ناشناس IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      0 1
      شما داری خودتو با یه میلیاردر مقایسه میکنی میگی وضعم خیلی بده . دولتمون هم که هیچ گفتیم درست رای بدین مردم رای دادن شد این
  • مفلوک CH ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    70 16
    وضع خیلی بد نیست! وضع دهشتناک،‌ اسفناک، رقت بار و ... همه مفلوکیم به خدا!
    • US ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      0 5
      تو که جات خوبه پول مزدوریت هم که به راهه دیگه دردت چیه
  • NL ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    3 0
    سند 2030 یعنی دادن آموزشهای لازم و مفید درباره مسایل زندگی و جنسی به کودکان و عدم اجرای سند 2030 باعث بروز این اتفاقات می شود .
  • NL ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    0 14
    باوجود اینهمه کارتن خوابی و فقروبدبختی و بیکاری و فساد و دزدی و اختلاس و اسیدپاشی و تجاوزبه قاریان قران و کودکان و ... ، درعوض درایران امنیت داریم .
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    1 7
    بعضی ها تند تند در شبکه های مجازی تشابه فامیلی را به آیت الله حائری ربط میدادند. آدم مخالف هم باشه باید مردانگی داشته باشه و اینجوری تهمت نزنه
  • ایرانی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    4 0
    بیا همه یک صدا خالصانه فریاد بزنیم //لعنت بر هر چه چاپلوس حزب باد//
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    4 1
    اوضاع خوب نیست احمقهای بیشعور
  • CA ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    4 0
    مشرق عزيز داستان بادمجان و سلطان محمود غزنوي رو به يادم انداختي كلي خنديدم مرسي
  • مهیار IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    4 0
    مشکل امروز نه ضریب جینیه نه شاخص رشد اقتصادی نه نرخ بیکاری. وضعیت خیلی بد امروز به خاطر برخورد نکردن با دانه درشت هاست و این که خون یک عده ای رنگین تره......
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      داره برخورد میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس