به گزارش مشرق، حضرت امام خمینی(ره) را میتوان پیامآور عزت مسلمین و ملت ایران در نیم قرن اخیر دانست! روح و گوهر عزتطلبی حضرت امام(ره) را میتوان در روحیه استکبارستیزی ایشان مشاهده نمود.
حضرت امام(ره) در طول دوران مبارزه تلاش نمود این حقیقت را برای ملت آشکار کند که راه سرافرازی و عزت و دستیابی به استقلال و آزادی و عدالت، در گروه استقامت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار است.
بیشتر بخوانید:
چه کسی اول بار امام را رهبر انقلاب معرفی کرد؟
استکبار ستیزی در نگاه حضرت امام خمینی(ره) دارای ویژگیهایی است که عبارتند از:
1- خاستگاه الهی استکبارستیزی
2- سازش ناپذیر بودن در برابر استکبار
3- دائمی بودن استکبارستیزی
4- اتخاذ راهبرد تهاجمی در مقابله با استکبار جهانی
5- مبارزه با استکبار بر اساس تکلیف الهی
6- مستضعفین محور مبارزه با استکبار جهانی
7- مبارزه با تمام قوا علیه استکبار جهانی
8- مبارزه تا نابودی کامل استکبار جهانی
امروز نیز راه مقابله ملت ایران با زیادهخواهی دشمنان ملت ایران در ماجراهای مختلف و به طور خاص در ماجرای برجام تأکید بر حرکت عزتمدارانه حضرت امام خمینی(ره) و تداوم «استکبارستیزی» است که توسط جانشین خلف ایشان، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دنبال میگردد.
امام خمینی(ره)؛ پیامآور عزت مسلمین
حضرت امام خمینی(ره) را میتوان پیامآور عزت مسلمین و ملت ایران در نیم قرن اخیر دانست! جهان اسلام و به طور خاص ملت ایران، قریب به دو قرن تلخترین ناکامیها را به واسطه حکمرانان فاسد و نالایق در مواجهه با کفار و دشمنان تجربه کرده بودند! از شکست در جنگ با روس و عثمانی تا از دست دادن هرات و افغانستان و بخشی از پاکستان و در نهایت جدایی بحرین و از اعطای امتیازات مختلف به روس و انگلیس تا اشغال ایران زمین به دست متجاوزان در جنگ جهانی اول و دوم!
حاصل این بیلیاقتیهای دربار قاجار و پهلوی؛ پاشیدن گرد ضعف و ناتوانی و باور «ما نمیتوانیم» بر سر افکار عمومی جامعه و هویت یک ملت بود!
حضرت امام(ره) با شعار بازگشت به اسلام ناب محمدی(ص) و بازخوانی هویت اسلامی - ایرانی تلاش نمود تا به تدریج «عزت» از دست رفته ملت ایران را احیاء نماید و در این راه در اولین گام در دهه 1340 در برابر «انقلاب سفید» آمریکایی و قانون تبعیضآمیز و توهینآمیز «کاپیتولاسیون» ایستاد! و حبس و تبعید را به جان خرید تا ملت ایران در مسیر احیاء اقتدار و عزت به پا خیزد.
استکبار ستیزی؛ تبلور عزتمندی
روح و گوهر عزت طلبی حضرت امام(ره) را میتوان در روحیه استکبارستیزی ایشان مشاهده نمود. حضرت امام(ره) در طول دوران مبارزه تلاش نمود که این حقیقت را برای ملت آشکار کند که راه سرافرازی و عزت و دستیابی به استقلال و آزادی و عدالت، در گروه استقامت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار است.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی با فریاد برآوردن آنکه «همه بدبختی ما از آمریکاست» از خوی تجاوزطلبی و ضرورت مبارزه و عدم رابطه با استکبار سخن گفته و در مورد رابطه ما با آمریکا میفرمایند: «این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندی برای بره نیست، اینها میخواهند از ما بدوشند، اینها نمیخواهند به ما چیزی بدهند.» (صحیفه امام، ج10، ص 360، 4/8/1358)
ایشان با صراحت تمام آمریکا را «شیطان بزرگ» نامیدند و اعلام میدارد: «آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است» (صحیفه امام، ج 13، ص 212، 21/6/1359) و از ملت ایران و ملل مسلمان و محروم جهان چنین خواستند: «هرچه فریاد دارید سر آمریکا بکشید.» (صحیفه امام، ج 11، ص 121، 4/9/1358) و همه مبارزان جبهه توحید در سرتاسر جهان را اینگونه بشارت دادند: «اگر دقیقاً به وظیفه مان که مبارزه با آمریکای جنایتکار است ادامه دهیم فرزندانمان شهد پیروزی را خواهند چشید.» (صحیفه امام، ج 15، ص 171، 15/6/1360)
ویژگیهایی استکبارستیزی در نگاه حضرت امام(ره)
استکبار ستیزی در اندیشه حضرت امام(ره) دارای شاخصها و ویژگیهایی است:
1- خاستگاه الهی استکبارستیزی
یکی از مولفههای مهم استکبارستیزی ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست. تاریخیترین سند مبارزاتی حضرت امام(ره) با آیه شریفه «قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی» آغاز میشود.
ایشان در ابتدای پیام که خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشتهاند، آوردهاند: «خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.» (صحیفه امام، ج1، ص 21، 15/2/1323)
2- سازشناپذیر بودن در برابر استکبار
حضرت امام(ره) امکان هرگونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه با استکبار را نفی میکند و آن را نافی عزت مسلمین میداند. ضمن آنکه این حرکت را ثمربخش ندانسته و بر این باور است که استکبار از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. این نگاه برآمده از آموزههای قرآنی است که خداوند در شرح وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره کرده است.
خداوند متعال مومنین را از هرگونه مراوده و دوستی و اعتماد به دشمنان نفی میکند و میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود و النصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض و من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لایهدی القوم الظالمین» (مائده: 51) و در جایی دیگر یادآوری میکنند: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالموده و قدکفروا بماجائکم من الحق» (ممتحنه: 1)
حضرت امام(ره) مبتنی بر این آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبر آمده، آنهایی که به دنبال مذاکره و کنارآمدن با دشمنان خدا هستند را به عنوان خائن معرفی میکند.
ایشان با صراحت در نفی هرگونه سازش با استکبار جهانی فریاد بر میآورد: «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمیدانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!... اگر بندبند استخوان هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعلههای آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمیکنیم.» (صحیفه امام، ج 21، ص 69، 13/4/1367)
3- دائمی بودن استکبارستیزی (فرا زمان و فرامکان)
اصل اساسی دیگر برای مبارزه با استکبار جهانی در نگاه ژرف و دقیق حضرت امام(ره) «تداوم و همیشگی بودن» مبارزه است. این پیشوای بزرگ الهی مبارزه با کفر و شرک و نفاق را که جبهه متحد نظام استکباری دنیا را به وجود میآورند فصلی و مقطعی و محدود و محصور به عصر و زمان خاصی نمیدانست.
مبتنی بر باور امام، جنگ ما با استکبار جهانی «جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمیشناسد.»(صحیفه امام، ج 21، ص 88، 29/4/1367)، «جنگ حق و باطلی که تمام شدنی نیست»(صحیفه امام، ج 21، ص 284، 3/12/1367) و «این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد» (همان) حضرت امام در تعیین این خط مشی اساسی و زیربنایی با قاطعیت و صراحت و صلابت با نفی نگاههای انحرافی اعلام مینماید:
«ملیگراها تصور نمودند ما هدفمان پیاده کردن اهداف بینالملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است. ما میگوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.» (صحیفه امام، ج1، ص 21، 15/2/1323) این خط مشی اساسی در اندیشه سیاسی امام خمینی نیز همچون دو اصل و خط مشی قبلی از تعالیم سیاسی قرآن کریم مایه میگیرد.
خداوند متعال میفرماید: «قاتلوهم حتی لاتکون فتنه» (با کفر و شرک و نفاق مقاتله و مبارزه کنید تا فتنه از روی کره زمین برطرف و مرتفع گردد) (بقره: 193) حضرت امام با استناد به این آیه شریفه و در شرح آن میفرمایند:
«اینهایی که گمان میکنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزی»، اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست، درست میگویند، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان خدا نیست، اشتباه میکنند. قرآن میفرماید: قاتِلُوهُمْ حَتّی لاتَکُونَ فِتْنَة، همه بشر را دعوت میکند به مقاتله برای رفع فتنه؛ یعنی «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم»(صحیفه امام، ج 19، ص 112، 20/9/1363)
4- اتخاذ راهبرد تهاجمی در مقابله با استکبار جهانی
یکی دیگر از شاخصههای قابل توجه در گفتمان استکبارستیزی، تهاجمی بودن آن است. بدان معنا که برای مقابله با استکبار جهانی باید طرحریزی کرد و همه راهها و ایدهها را مورد بررسی قرار دارد. شیوه مبارزه انفعالی و آرایش دفاعی در برابر استکبار نه تنها مناسب نیست، بلکه اندیشهای که نابودی استکبار را در سر میپروراند، حتماً نیازمند اتخاذ استراتژی تهاجمی است. با همین نگاه حضرت امام(ره) از شکلگیری هسته مقاومت در جهان چنین سخن میگوید: «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هستههای مقاومت را در تمامی جهان بهوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» (صحیفه امام، ج 21، ص 195، 2/9/1367) ایشان در جایی دیگر از راه اندازی «بسیج بزرگ سربازان اسلام» چنین سخن میگوید: «امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخهای سفید و سرخ را از بین خواهند برد.» (صحیفه امام، ج 21، ص 88، 29/4/1367)
5- مبارزه با استکبار بر اساس تکلیف الهی
شاخصه دیگر در دکترین استکبارستیزی حضرت امام امید به پیروزی همیشگی جبهه حق و عدم شکست در میدان مبارزه با استکبار است. مبتنی بر باور امام، ما مکلف به انجام وظیفهایم و نتیجه فرع آن است (صحیفه امام، ج 21، ص 284، 3/12/1367) لذا با صلابت و مبتنی بر نگاه تکلیف گرایی اعلام میدارد:
«تکلیف ما این است که در مقابل ظلمها بایستیم، تکلیف ما این است که با ظلمها مبارزه کنیم، معارضه کنیم، اگر توانستیم آنها را به عقب برانیم که بهتر، و اگر نتوانستیم به تکلیف خودمان عمل کردیم. اینطور نیست که ما خوف این را داشته باشیم که شکست بخوریم. اولاً که شکست نمیخوریم؛ خدا با ماست، و ثانیاً بر فرض اینکه شکست صوری بخوریم شکست معنوی نمیخوریم، و پیروزی معنوی با اسلام است، با مسلمین است، با ماست.» (صحیفه امام، ج 12، ص 306، 28/2/1359)
6- مستضعفین محور مبارزه با استکبار جهانی
در نگاه حضرت امام(ره) بخش عمده اردوگاه جبهه مبارزه با استکبار جهانی را تودههای محروم و مستضعف که از رفاه و آزادی برخوردار نبودهاند، تشکیل خواهند داد. چرا که رفاهطلبی و مبارزه در این نگاه قابل جمع نبوده و مرفهان بیدرد در اردوگاه جبهه حق جای ندارند. حضرت امام(ره) این حقیقت را چنین شرح میدهند:
«ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، به خوبی دریافتهاند که مبارزه با رفاهطلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایهداری و رفاهطلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانهاند. و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایهداران و مرفهان بیدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحتطلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بیبضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها هستند.» (صحیفه امام، ج 21، ص 87، 28/2/1359)
7- مبارزه با تمام قوا علیه استکبار جهانی
حضرت امام خمینی بهمنظور تعیین یکی از اصول و خط مشیهای اساسی برای مبارزه با استکبار جهانی اعلام مینماید: «ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد» (صحیفه امام، ج 6، ص 499، 17/1/1358) این اصل برای مبارزه با قدرتهای استکباری جهان از اصول و مبانی قرآنی و تعالیم مربوط به تقابل با جبهه کفر و شرک و نفاق در هر عصر و زمان سرچشمه میگیرد. چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم جبهه توحید را مخاطب قرار میدهد و اینگونه به خیزش و جهاد قهرآمیز با مستکبران زمین فرا میخواند: «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم» (هرچه در توان دارید بسیج کنید، تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید) (انفال: 60)
8- مبارزه تا نابودی کامل استکبار جهانی
حضرت امام در تعیین استراتژی و خط مشی مبارزه با استکبار اولین اصلی که مورد توجه قرار میدهند این است که تا قدرتهای سیطره جو و مستکبر جهان به اضمحلال و انقراض درنیایند محال است که صلح و آرامش و سلامت و سعادت در کره ارض حاکم گردد و محرومان و به بند کشیده شدگان به حقوق الهی خود نائل آیند و به وراثت زمین برسند.
ایشان در بیاناتی اشاره دارند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطهطلبان بیفرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمیرسند.» (صحیفه امام، ج 12، ص 144، 19/11/1358)
ایشان در ماجرای حمله به هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی میفرمایند: «مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرتها خصوصاً آمریکای جنایتکار صدمه دیدهاند و تا عزم خود را برای رویارویی با کفر و شرک جهانی و آمریکای سلطهگر جزم ننمایند، هر روز شاهد جنایتی تازه خواهند بود.» (صحیفه امام، ج 21، ص 69، 13/4/1367) مبتنی بر نگاه حضرت امام(ره) حد یقفی برای فزونیخواهی و زیادهخواهی مستکبران عالم وجود ندارد و این زیادهخواهی جز هویت اصلی آنها شده و تا دیگران را به بند و زنجیر و استثمار نکشانند، دست از تجاوزطلبی نخواهند کشید.
به همین خاطر است که با صراحت به مسلمانان گوشزد میکند: «نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و کجا ما را تحمل میکنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند به یقین آنان مرزی جز عدول از همه خوبیها و ارزشهای معنوی و الهی مان نمی شناسند و به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمیدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند» (صحیفه امام، ج 21، ص 91، 29/4/1367)
جمعبندی:
مبتنی بر جهانبینی الهی حضرت امام(ره)، در نظام سلطهزدهای که استکبار جهانی در جهان و نظام بینالملل ایجاد کرده است، یا باید غلام حلقه به گوش بود و از خود، هویت و باوری مستقل نداشت و همواره در خوف و رجا زندگی کرد، و یا آنکه راه عزت و مقاومت و ایستادگی را برگزید و به مبارزه با استکبار جهانی روی آورد تا با نابودی آن صلح و امنیت و آرامش را به جهان باز گرداند. و حضرت امام(ره) راه دوم را به ملت ایران پیشنهاد میدهد.
امروز نیز راه مقابله ملت ایران با زیادهخواهی دشمنان ملت ایران در ماجراهای مختلف و بهطور خاص در ماجرای برجام تأکید بر حرکت عزت مدارانه حضرت امام خمینی(ره) است که توسط جانشین خلف ایشان، رهبر معظم انقلاب اسلامی دنبال میگردد.