ارتش آزاد

رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه، دمشق را به ارتکاب جرایم جنگی در منطقه جنوب این کشور متهم کرد و خواستار مداخله خارجی برای جلوگیری از عملیات نظامی در این منطقه شد.

به گزارش مشرق، «نصر الحریری»، رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه، توافق موسوم به «توافق جنوب» سوریه را «توافق خبیث» خواند.

حریری طی نشست خبری خود در شهر «ریاض»، پایتخت عربستان سعودی در واکنش به عملیات ارتش سوریه در منطقه جنوبی این کشور مدعی شد که دمشق دست به اقدامات خشونت آمیز و «وحشیانه» علیه «غیر نظامیان» در این منطقه کرده است.

او مدعی شد که ارتش سوریه با راکت‌ و توپخانه مناطق مسکونی و شهروندان غیر نظامی در استان درعا را هدف قرار می‌دهد و ده‌ها نفر را کشته و ممتلکات آن‌ها را مصادره کرده است.

ادعاهای این معارض ریاض‌نشین سوری در حالی مطرح می‌شود که ارتش سوریه براساس توافق به عمل آمده در «نشست آستانه چهار» موسوم به توافق مناطق کاهش چهارگانه این حق را دارد علیه عناصر تروریستی داعش و گروه‌های وابسته به «جبهه النصره»، شاخه سوری «القاعده» در هر نقطه‌ای از سوریه عملیات کند که استان‌های «سویداء» و «درعا» (جنوب سوریه) از این قاعده مستثنا نیستند.

نصر الحریری دولت سوریه و روسیه را به اجرای سیاست «زمین سوخته» و هدف قرار دادن چندین بیمارستان در جنوب سوریه متهم کرد.

او از اینکه جامعه بین‌الملل و آمریکا، حامی مخالفان سوری در مورد عملیات منطقه جنوب سکوت کرده، انتقاد کرد و گفت: «متأسفانه باخبر شدیم که "توافق خبیثی" در این منطقه صورت گرفته است والا هیچ چیزی نمی‌تواند سکوت ایالات متحده آمریکا در مورد این عملیات را توجیه و تفسیر کند».

به رغم ادعاهای الحریری هنوز منابع رسمی چه در سوریه و روسیه و چه در آمریکا از وجود چنین توافقی خبر نداده‌اند و صرفا شایعاتی از این مسئله در برخی رسانه‌ها مطرح شده است.

رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان ریاض‌نشین سوریه در ادامه اظهار داشت که برای توقف حملات هوایی روسیه باید بر مسکو اعمال فشار کرد.

او دولت سوریه را به ارتکاب «جرایم» در منطقه جنوب این کشور متهم کرد و خواستار تحرکات بین‌المللی برای مقابله با عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در این منطقه شد.

نقشه شبه نظامیان «دموکراتیک سوریه» برای عفرین

نصر الحریری به روند مذاکرات و نشست‌های اخیر حول محور تشکیل «کمیته قانون اساسی» نیز اعتراض کرد و گفت که «هرگز قبول نمی‌کنیم که فرآیند مربوط  به قانون اساسی جایگزینی برای فرآیند سیاسی باشد».

او بار دیگر بر ضرورت کناره‌گیری «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه و تشکیل «هیأت دوره انتقالی» و آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت بین‌المللی تأکید کرد.

الحریری گفت اگر روسیه و نیروهای تحت امر ایران نبود، دولت سوریه نمی‌توانست بر روی پاهای خود بایستد و مناطق از دست داده را دوباره به کنترل خود درآورد.

او مدعی شد که نیروهایی از ایران در عملیات جنوب سوریه حضور دارند و حتی نیروهایی از حزب‌الله لبنان به اسارت مخالفان درآمده است.

ارتش سوریه بیش از یک هفته است که به دنبال نقض توافق آتش بس از سوی عناصر جبهه النصره و داعش در جنوب این کشور عملیاتی شروع کرده و مناطقی را آزاد کرده است. این مسئله باعث عصبانیت حامیان غربی تروریست‌ها و مخالفان دولت سوریه شده است.

«بشار الجعفری»، نماینده دایم سوریه در شورای امنیت دیشب در نشست این شورا که به منظور بررسی اوضاع سوریه و منطقه جنوبی این کشور تشکیل شد، از اقدام گزارش اخیر سازمان ملل و اظهارات برخی از نمایندگان کشورهای غربی عضو شورای امنیت که گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره را «مخالفان مسلح در ادلب» خوانده بودند، انتقاد کرد.

خبرگزاری رویترز اخیرا نوشت که آمریکا در مورد عملیات ارتش سوریه در جنوب به مخالفان پیامی با این مضمون فرستاده است که منتظر کمک آن‌ها نباشند و خود آن‌ها (مخالفان سوریه) براساس منافعشان تعامل کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس