به گزارش مشرق، نیمه ماه گذشته مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه سفر به استرالیا با امیدواری خاصی از تحویل 11 فروند هواپیمای ایرباس و ATR تا پایان سال 2018 میلادی به ایرانایر خبر داد.
فرزانه شرفبافی در حاشیه نشست انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) درباره تحویل هواپیماهای جدید به ایران ایر پس از خروج آمریکا از برجام گفته بود: انتظار داریم تا پایان سال جاری میلادی 8 فروند هواپیمای ATR و 3 فروند ایرباس تحویل ایرانایر شود.
دو هفته بعد از این اظهارات خوشبینانه، گوئیلام فائوری، مدیر بخش هواپیماهای غیرنظامی شرکت ایرباس در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی، گفت: «هرچند هنوز منتظر جزئیات تحریم های جدید آمریکا هستیم، اما بعید است بتوانیم 97 هواپیمای باقیمانده از سفارش (ایران) را تحویل بدهیم.»
بیشتر بخوانید:
از سوی دیگر دیروز نیز کمپانی ATR اعلام کرد، ناگزیر است برنامه تحویل بقیه هواپیماهای سفارش ایران را به دلیل تحریم های جدید آمریکا متوقف کند و اگر نتواند از دولت آمریکا معافیت بگیرد، ناگزیر خواهد بود 12 فروند از این هواپیماها را مجددا طبقه بندی کند.
کریستین شرر، مدیرعامل شرکت ای تی آر در این باره گفته است: در سال 2018، هدفگذاری تحویل هواپیماها ممکن است از تحریم های ایران تاثیر بپذیرد. از 80 فروند هواپیمایی که قرار است در سال 2018 تحویل دهیم، 12 فروند مربوط به ایران است که تعداد زیادی است.»
وی افزود: ایرانی ها میخواهند هواپیماها را تحویل بگیرند، اما «ای تی آر هیچ گونه ریسکی مبنی بر قرار گرفتن سهامدارانش یعنی لئوناردو و ایرباس در فهرست تحریم های آمریکا را نخواهد پذیرفت. 2 فروند از هواپیماهای ایران قبلا تکمیل و 4 فروند دیگر نیز ساخته شده است. ضمن اینکه 6 فروند در حال مونتاژ است و برای پرواز در مناطق کوهستانی ایران مناسب سازی شده، از این رو طبقه بندی مجدد این هواپیماها دشوار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی اواخر سال 94 در واکنش به انتقاد برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس در خصوص خرید تعداد زیادی هواپیما و هشدار نسبت به بد عهدی آمریکاییها، امضای قرارداد خرید 120 فروند هواپیمای ایرباس و ATR را یک "شاهکار" خوانده بود. شاهکاری که در کمتر از سه سال تبدیل به یک پایان تلخ دچار شد.