به گزارش مشرق، عملکرد محسن پورسید آقایی آنچنان در راه آهن کشور پر سر و صدا و خسارت بار از لحاظ مالی و جانی بود که وی مجبور شد تا استعفا دهد ولی این استعفا به معنای پایان کار او نبود چرا که مهندس کهنسال راه آهن با آمدن اصلاح طلبان به خیابان بهشت، راهی شهرداری شد. پست معاونت حمل و نقل و ترافیک یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مناصب شهرداری به وی تعلق گرفت تا طرح های خود را در این معاونت اجرا کند.
بیشتر بخوانید:
افکارسنجی طرح ترافیک برای شهرداری چقدر آب خورد؟
یکی از مهمترین طرحهایی که بیش از سه دهه در شهرداری تهران به صورت روتین اجرایی می شد، طرح ترافیک بود. پورسیدآقایی در اولین گام طرح جدید ترافیک را رو کرد و معتقد بود که این طرح جلوی رانت و سهم خواهی را خواهد گرفت. طرحی که با انتقادات نه تنها تحلیلگران شهری بلکه پلیس و شورای شهر نیز روبه رو بود. با این وجود سماجت معاون حمل و نقل و پشتیبانی محمدعلی نجفی؛ شهردار وقت تهران از طرح جدید ترافیک کار اجرایی شد.
از ابتدای سال جاری در حالیکه طبق سنوات گذشته همه در انتظار اجرای طرح از 15 فروردین ماه بودند، عدم وجود زیرساخت ها و نرم افزارهای طرح جدید باعث شد تا یک ماه اجرای آن به تعویق بیافتد. اجرای آن نیز در 15 اردیبهشت برخلاف اظهارات پورسید آقایی بازار جدیدی از رانت خرید و فروش طرح ترافیک، ارائه چهار هزار کارت شناور با شارژ یک میلیون تومانی از جیب شهروندان و عدم شفافیت در اختصاص سهمیه ها ایجاد کرد.وی در خصوص این کار گفت: پاسخی در خصوص توزیع این طرح های سیار نمی دهم چرا که برابر مصوبه عمل کرده ام.
با وجود انتقادات بسیار و درخواست شورای شهر تهران برای پاسخگویی پورسیدآقایی درباره معضلات و مشکلات طرح جدید ترافیک وی هیچ پاسخی نداد.
علیخانی عضو شورای شهر تهران گفت که ماه هاست از شهرداری خواستیم در خصوص نحوه توزیع ارم طرح ترافیک مستندات ارائه کنند ولی تا این لحظه کاری نکرده اند.
براساس اخبار و اظهارات محمدعلیخانی، عضو شورای شهر پنجم و رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا، پورسید آقایی طی قراردادی با خبرگزاری ایسنا مبلغ یک میلیارد ریال برای نظرسنجی درباره طرح جدید ترافیک اختصاص داده است. نظرسنجی که نتیجه آن پیش از اعلام نیز کاملا مشخص بود و صرف این هزینه تنها برای لاپوشانی مشکلات طرح صورت گرفته بود.
محمد علیخانی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق مستندات موجود مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسنا) در تاریخ 97.3.9 پژوهشی حدوداً 20 صفحهای با عنوان (بررسی نظرات شهروندان استفاده کننده از طرح ترافیک) را طی نامهای به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جهت ملاحظه، بهرهبرداری و اعلام نظر ارسال کرده است.
وی ادامه داد:با کمال تأسف معاونت حمل و نقل ترافیک بدون طی تشریفات قانونی و بر خلاف آئیننامه معاملات شهرداری برای حدود 20 برگ متن نوشته شده و گزارش به دنبال عقد قراردادی به مبلغ یک میلیارد ریال با مرکز مذکور بوده که با مخالفت مسئول روابط عمومی آن معاونت مواجه میشود ولی بار دیگر همانند برخوردهای حذفی گذشته با منتقدین و کارشناسان، مسئول روابط عمومی بر کنار و شخص دیگری برای انجام کار جایگزین وی میشود.
وی بیان کرد: لذا از شهردار تهران درخواست میکنم، دستور فرمایند جلوی این قرارداد صوری و غیرقانونی گرفته شود. خاطیان به تخلفات اداری معرفی و کارکنانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده و زیر بار عقد قرارداد فرمایشی نرفتهاند به کار بازگشته و مورد تشویق قرار میگیرند.
بر اساس این گزارش، هر روز داستان جدیدی از طرح ضد رانت شهرداری تهران شنیده می شود و هنوز نواقص این طرح بعد از گذشت ماه ها از اجرای آن برطرف نشده است.