به گزارش مشرق، پس از نوسانات اخیر ارزی و افزایش قیمت دلار، هزینه شرکتهای هواپیمایی که بیش از ۵۰ درصد آن ارزی است، بیمحابا افزایش یافت.
پیش از این هزینههای شرکتهای هواپیمایی با دلار 4200 تومانی محاسبه میشد اما پس از آنکه مقرر شد ارز دولتی فقط به 25 گروه کالایی اختصاص یابد، شرکتهای هواپیمایی در گام اول مشمول دریافت نرخ ارز با قیمت سامانه سنا شدند.
قیمتهای سامانه سنا تقریبا نرخی متوسط بین نرخهای بازار واسطهگری ارز و نرخهای سامانه نیما است، شرکتهای هواپیمایی مدعی شدند که اختصاص ارز به آنها با قیمتهای سامانه سنا، هزینههای شرکتها و به دنبال آن نرخ بلیت را بسیار افزایش میدهد بنابراین پس از بررسیهای مختلف بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد ارز با نرخ سامانه نیما یا همان ارز بازار ثانویه به شرکتهای هواپیمایی اختصاص یابد.
این را دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: با پیگیری این انجمن و حمایتهای سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ ارز موارد مصرفی ایرلاینها از سوی دولت، نرخ سامانه نیما یا همان قیمت ارز بازار ثانویه تعیین شد.
بیشتر بخوانید:
قیمت بلیت هواپیما رکورد زد
بلیت اهواز-تهران میلیونی شد
به گفته مقصود اسعدی سامانی با تصمیم اتخاذ شده نرخ بلیت پروازهای شرکتهای هواپیمایی داخلی افزایش قابل توجهی نخواهد داشت، این افزایش قیمت کمتر از 50 درصد خواهد بود، پیش از این قرار بود، ارز با قیمت سامانه ثنا به شرکتهای هواپیمایی اختصاص یابد که اگر این اتفاق رخ میداد قیمت بلیت پروازهای داخلی بیش از 70درصد و خارجیها بیش از 100 درصد افزایش مییافت.
با وجود ادعای مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی مبنی بر افزایش حداکثر 50 درصدی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی، این افزایش جهشی قیمت دلار برای شرکتهای هواپیمایی از 4200 تومان به حدود 8000 تومان موجب شد شرکتهای هواپیمایی هم برای جبران این هزینههای مضاعف، نرخهای بلیت خود را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم در پروازهای داخلی افزایش دهند.
* چشمپوشی سازمان هواپیمایی و حاشیه امن نرخهای نجومی بلیت هواپیما
پیگیری از آژانسهای فروشنده بلیت هواپیما در پایتخت که آژانسهای دارای مجوز بند الف هم در زمره آنها بودند حاکی از آن است که قیمتها با نوسانات ارزی و خصوصاً در یک هفته اخیر، افزایش بیمحابایی داشته است به طوری که قیمتها از حدود ۵۰۰ هزار تومان تا حتی یک میلیون و 300 هزار تومان هم در پروازهای داخلی رسیده بود.
موضوع را از متولیان فروش بلیت چند آژانس پیگیری کردیم که اغلب آنها معتقد بودند چون نرخهای شرکتهای هواپیمایی بالا رفته است، آنها هم به اجبار قیمت بلیت را افزایش دادهاند.
یکی از متصدیان فروش بلیت پروازهای داخلی در اینباره به خبرنگار فارس گفت: به نظر میرسد سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی دست به دست هم دادهاند تا قیمتها را افزایش دهند.
به گفته وی در کنار این افزایش قیمت شرکتهای هواپیمایی، عدهای سودجو، واسطهگر و چارترکننده هم از این بازار پرآشوب بلیت هواپیما تا میتوانند سودجویی میکنند و در نبود نظارت قیمتها را افزایش میدهند.
یکی دیگر از متصدیان فروش بلیت پروازهای داخلی که در آژانس دارای مجوز بند الف فعال بود نیز گفت: قیمتهای بلیت ما دقیقا همان قیمتهای درج شده روی سایت شرکتهای هواپیمایی است، اما وقتی نرخ یک پرواز داخلی توسط شرکت در سایت 900 هزار تومان قیمتگذاری شده است، ما هم به اجبار همان نرخها را اعمال میکنیم.
سری به یکی دیگر از آژانسهای فروش بلیت هواپیما زدیم، آنجا هم قیمت یک صندلی پرواز در مسیر پرترددی نظیر تهران-شیراز را جویا شدیم که متصدی قیمت 600 تا 800 هزار تومان بسته به ساعات و روز سفر، اعلام کرد؛ البته یکی از مسافران نیز در اینباره به فارس گفت: در نبود نظارت دولت، آژانسها هم نرخها را خودسر افزایش دادهاند.
وی که مسافر پرواز تهران-مشهد بود، گفت: برای تاریخ 8 شهریورماه دو بلیت مسیر تهران-مشهد از این آژانس میخواستم که متصدی به من اعلام کرد که هر نفر 700 هزار تومان، وقتی بابت قیمت بالای بلیت اعتراض کردم به من گفتند که این دقیقا همان نرخ شرکت هواپیمایی است، در حالی که وقتی سایت شرکت هواپیمایی مذکور را با تلفن همراه خود دیدم، نرخ درج شده همان پرواز در سایت شرکت هواپیمایی 590 هزار تومان بود.
به گفته این مسافر وقتی نظارت وجود نداشته باشد آژانسها هم روی هر بلیت داخلی تا 150 هزار تومان هم اضافه میکنند و در پاسخ به اعتراض مسافران افزایش قیمت دلار و ارز را بهانه میآورند.
بنابراین گزارش با افزایش تقاضا، برخی آژانسهای گرانفروش از بازار انحصاری، افزایش تقاضا و نظارت ضعیف سازمان هواپیمایی سوءاستفاده میکنند و در کنار ارائه پروازهای چارتری بدون پشتوانه و با نرخهای گزاف، قیمت بلیت را افزایش میدهند.
* ادعای سازمان هواپیمایی: ایرلاینها ملزم به مدیریت نحوه توزیع بلیت هستند
بنابراین گزارش این قانونگریزی برخی آژانسهای در حالی رخ میدهد که مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری مدعی است: اعلام کردهایم که شرکتهای هواپیمایی باید بر نحوه توزیع بلیتهای خود نظارت داشته باشند، ملاک نرخ بلیت، کلاس نرخی است که شرکتهای هواپیمایی در سایت خود اعلام میکنند، این وظیفه شرکتهای هواپیمایی است که نرخ خود را اعلام کنند، خریداران و توزیعکنندگان بلیت باید بر اساس آن نرخ عمل کنند.
به هر حال با وجود ادعای مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه آژانسها ملزم هستند بلیت را طبق نرخهای اعلامی ایرلاینها بفروشند، بررسی میدانی قیمت نرخها در آژانسها و رصد اینترنتی سایتهای فروش بلیت هواپیما حکایت از نبود نظارت سازمان هواپیمایی و خیال راحت واسطهگران فروش بلیت برای خالی کردن جیب مردم دارد.
* نرخهای گران صندلی پرواز در سایت شرکتهای هواپیمایی
موضوع قیمتهای بلیت هواپیما را اینبار از سایت شرکتهای هواپیمایی دنبال کردیم؛ با انتخاب مسیر و تاریخ در سایت شرکتهای هواپیمایی، متوجه میشوید این نرخهای بلیت هواپیما دیگر مناسب قشر زیادی از جامعه نخواهد بود و با این نرخهای بالا، ظاهراً فقط عدهای قلیل امکان استفاده از هواپیما بابت سفر را دارند.
به هر حال در سایت شرکتهای هواپیمایی هم با انتخاب یک مسیر پرتردد نظیر تهران-شیراز، متوجه میشوید بسته به تاریخ و ساعت حرکت، طیف وسیعی از بلیتها اما با قیمتهای حداقل 500 هزار تومان بابت یک صندلی یکطرفه تا حدود 900 هزار تومان موجود است.