کد خبر 890122
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
6 ستاره که به استقلال و پرسپولیس نیامدند

سه ستاره فوتبال ایران، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی برای ادامه فوتبال خود لیگ ایران را انتخاب کردند و راهی تراکتورسازی شدند.

به گزارش مشرق، مسعود شجاعی در سالهای آخر فوتبال خود قرار دارد و احتمالا بدون اینکه بازی در دو تیم تهرانی استقلال و پرسپولیس بازنشسته شود.

فضای فوتبال ایران به ویژه از دهه شصت به بعد به صورتی بوده که اکثر بازیکنان بزرگ فوتبال ایران جذب استقلال و پرسپولیس می‌شدند.

پاس تهران پیش از انقلاب یک ضلع مهم فوتبال ایران بود و لزومی نداشت بازیکنان بزرگ حتما تاجی یا پرسپولیسی باشند.

پس از تعطیلی جام تخت جمشید و رونق گرفتن لیگ تهران، فوتبال ایران کاملا دو قطبی شد. ملی‌پوشان بیشتر از این دو تیم بودند و آنهایی که استقلالی یا پرسپولیسی هم نبودند گذرشان به پیراهن قرمز و آبی می افتاد.

در سالهای اخیر با محو شدن پاس و پولدار شدن استقلال و پرسپولیس این رویه پررنگ‌تر هم شد.

مقاومت مقابل پیشنهاد استقلال و پرسپولیس کار تقریبا نشدنی بود. بازیکنانی مثل جواد نکونام، رحمان رضایی و وحید هاشمیان که تا اواخر فوتبالش برچسب استقلال و پرسپولیسی نداشتند در نهایت پیراهن این دو تیم را برتن کردند.

با این حال در چهار دهه اخیر بودند ستاره‌هایی که با وجود داشتن پیشنهادهای قابل توجه از استقلال و پرسپولیس به این پیشنهادهای وسوسه کننده پاسخ منفی دادند

حمید علیدوستی

مهاجم ممتاز ایران در دهه شصت یک ستاره تمام عیار بود. او در آن مقطع یکی از گلزنان برترتیم ملی بود. علیدوستی در سالهای اوجش در دهه شصت پیراهن هما را برتن داشت و به استقلال و پرسپولیس نه گفت. او سپس راهی آلمان شد و در بازگشت از اروپا برای دارایی، کشاورز و سایپا بازی کرد. علیدوستی در ۹ سال بازی برای تیم ملی در ۲۷ بازی ملی ۱۵ گل زد.

سیروس قایقران

خیلی‌ها او را بهترین بازیکن ایران در دهه شصت می‌دانند. کاپیتان ایران در جام ملتهای ۱۹۸۸ نماد فوتبال غیرسرخابی بود. مرحوم قایقران پس از بازی در ملوان، استقلال انزلی و قطر وقتیکه در اواخر دوران بازی راهی تهران شد کشاورز را برگزید.

علی اصغر مدیرروستا

یکی ازگلزنان برتر فوتبال باشگاهی ایران در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بود. مدیرروستا برای پاس، بهمن و پیکان گلهای زیادی به ثمر رساند و سابقه آقای گلی در لیگ ایران را هم دارد. مدیرروستا تا آستانه استقلالی شدن هم پیش رفت اما این اتفاق نیفتاد. او با ۱۸ گل ملی هشتمین گلزن ملی ایران به شمار می رود.

محرم نویدکیا

یکی از بهترین هافبک‌های ایران در تاریخ لیگ برتر به حساب می‌آید. بازیکنی با پنج قهرمانی در لیگ. محرم در سالهای اوجش هرگز به سمت استقلال و پرسپولیس نیامد. چندین بار شایعه شد که استقلال و پرسپولیس کاپیتان سپاهان را می خواهند اما هرگز این شایعات عملی نشد.

مهدی رجب‌زاده

یکی دیگر از ستاره‌های تاریخ لیگ برتر که استقلالی یا پرسپولیسی نشد. رجب‌زاده در فجرسپاسی چهره شد، در سال ۱۳۸۲ استقلال مشتری پروپاقرص رجب زده بود اما او راهی ذوب آهن شد. پرسپولیس هم در آن سالها خواهان این بازیکن بود. او در سالهای جوانی با پیشنهادهای دیگری از سرخابی ها روبرو شد اما بازهم ترجیح داد به تهران نیاید.

ابراهیم میرزاپور

به راحتی می توانست پرسپولیسی بشود اما نشد. در سالهایی که او دروازه بان شماره یک تیم ملی بود پرسپولیس در درون دروازه شرایط چندان جالبی نداشت اما  میرزاپور ترجیح داد در فولاد بماند. به گفته خودش پس از جام جهانی ۲۰۰۶ هر دوم تیم استقلال و پرسپولیس او را می خواستند اما تصمیم دیگری گرفت.

سایر بازیکنان

خداداد عزیزی و سیدمهدی ابطحی دو ستاره غیرسرخابی فوتبال ایران در دهه های گذشته بودند اما خداداد به صورت قرضی برای پرسپولیس بازی کرد و ابطحی هم یار کمی استقلال شد.

چند بازیکن دیگر هم مانند مارکار آقاجانیان، علیرضا حکیم زاده، عبدالرضا برزگری، ابراهیم قاسمپور و.. که گلهای سرسبد فوتبال دهه‌های شصت و هفتاد بودند بدون پوشیدن پیراهن قرمز یا آبی فوتبالشان را به پایان رساندند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس