روزنامه

انصاری در حالی ژست دلواپسی برای مجلس امام حسین (ع) به خود گرفته، که در فتنه ۸۸ از حامیان پروپاقرص آشوبگران بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حامی فتنه‌گران، دلواپس مجلس امام حسین (ع) شد

مجید انصاری از اعضای مرکزیت مجمع روحانیون در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«متأسفانه مداحان موضوعات را با یکدیگر قاطی کرده‌اند. این اتفاق به دین مردم آسیب می‌زند. تحلیل سیاسی با شعر و مداحی بیان نمی‌شود. فلسفه و شکل مداحی از گذشته با چنین مسائلی در مغایرت بوده».

انصاری افزود:

«مسائل سیاسی با سیاسی‌بازی، خط بازی و جناح بازی تفاوت اساسی دارد. حتی گویندگان و سخنوران که مسائل را تحلیل می‌کنند، تحلیل فلسفه عاشورا، فلسفه قیام امام حسین (ع) و بیان فضایل ائمه اطهار (ع) و تطبیق این موضوعات با مسائل روز جامعه را مشروط بر آن می‌دانند که اولاً با آگاهی و علم کامل از مسائل باشد. ثانیاً این تطبیق باید بدون اهانت، تخریب، غرض‌ورزی و جناح بازی باشد. در طول تاریخ مجالس امام حسین (ع) این اصول وجود داشته است اما باید به یک موضوع بسیار مهم توجه داشت. ما باید بدانیم میان آنکه با اطلاع دقیق و مطالعه کامل در جایگاه تبیین فلسفه زندگی ائمه (ع) موضوعی را مطرح می‌کند با یک مداحی که نه به لحاظ اطلاعات شخصی و نه به لحاظ مطالعات دانش و صلاحیت کافی برای بیان این موضوعات را ندارد تفاوت بسیاری وجود دارد».

انصاری در حالی ژست دلواپسی برای مجلس امام حسین (ع) به خود گرفته، که در فتنه ۸۸ از حامیان پروپاقرص آشوبگران بود.

در سال ۸۸ برخی از اعضای ارشد مجمع روحانیون همراه با سران فتنه با زیرپاگذاشتن قانون و پایمال کردن حق الناس، با دروغ تقلب در انتخابات، کشور را به آشوب کشیدند. این اقدامات نابخشودنی به شعار حذف «جمهوری اسلامی» و «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است» و وحشی‌گری و کف و سوت و هلهله در روز عاشورای حسینی ختم شد. در آن مقطع سران فتنه حرمت‌شکنان روز عاشورا را مردم خداجو! نامیدند.

لازم به ذکر است که مجید انصاری در راهپیمایی غیرقانونی فتنه گران در ۲۵ خرداد ۸۸ نقش و حضوری فعال داشت. وی در این روز نه تنها در راهپیمایی غیر قانونی شرکت بلکه سخنرانی هم کرد، انصاری در این سخنرانی سعی کرد با ذکر تخلف گسترده در انتخابات و آوردن نام سران فتنه و اعلام اینکه آنها در بین جمعیت راهپیمایی کنندگان حضور دارند، راهپیمایی کنندگان را تحریک و تهییج کند.

** تجلیل اصلاح‌طلبان از عضو بنیاد اشرف پهلوی

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «تلاش برای وطن» نوشت:

«احسان یارشاطر، تاثیرگذارترین چهره فرهنگی ۱۰۰ سال اخیر ایران درگذشت...به احترام نام احسان یارشاطر باید از جا برخیزیم؛ مردی که همواره زبانِ فارسی را وطن خویش می‌دانست و این وطن پرستی، در جای جای آثار او و فعالیت‌های مستمر و مفیدی که در حوزه زبان شناسی و ایرانشناسی داشته مشهود است. او از جمله مردان بزرگی است که چنان که باید در کشورش شناخته نشد اما جهان ادبیات فارسی برای او سیاه پوش و کرسی‌های دانشگاه کلمبیا و لندن به احترام درگذشت این استاد مطالعات ایرانی، بنیان گذار و سرویراستار دانشنامه ایرانیکا و همچنین نویسنده ۱۶ جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران، خالی هستند».

روزنامه سازندگی نیز در مطلبی با عنوان «درگذشت آقای سرویراستار» نوشت:

«پس از پیروزی انقلاب ۵۷ بودجه ایرانیکا قطع شد و ادامه آن به بخش ایران شناسی دانشگاه کلمبیا انتقال یافت. این دانشنامه در واقع یک پروژه گروهی بین المللی و بزگترین و جامع‌ترین پروژه ایران شناختی است که به سردبیری احسان یارشاطر و شورای ویراستاران که از پژوهشگران بین المللی برجسته در زمینه مطالعات ایران هستند، در دانشگاه کلمبیا در نیویورک در ایالات متحده آمریکا در حال انتشار است».

روزنامه همدلی نیز در مطلبی نوشت:

«تاریخ معاصر ایران، عالمان عامل و محققان فاضل بیشماری را به خود دیده است که خیل کثیری از دانشجویان و محققان، درسایه عنایت بی دریغ و رشحات قلم بی رقیب آنان، کمال استفاده را برده‌اند. اساتیدی که به حق کارگزاران نامدار و فرهنگیان کارگزارِ حقیقی این مُلک بوده‌اند. هرچند به رشته تحریر درآوردن ابعاد وسیع، زیست فکری این نادره کاران، بحر در کوزه کردن است، و "اوصاف حسن ترکیبشان"، "مجال نطق نماند زبان گویا را". بدون شک یکی از این نادره‌کاران احسان یارشاطر بود که در سن ۹۸ سالگی روی در نقاب خاک کشید و شرر و شرنگ را بر جان قاطبه مورخین همکار، پژوهشگران، دانشجویان و دوستداران بی قرار خود ریخت. کوشنده‌ای نستوه و استاد پیشین مطالعات ایران دانشگاه کلمبیا، بنیانگذار و سرویراستار دانشنامه ایران، که عمری را وقف اعتلای نام «ایرانشهر» و فرهنگ و تمدن آن کرده بود. بدون شک مرگ او ضایعه‌ای بزرگ برای همه علاقمندان هنر، فرهنگ و تمدن "ایرانِ بزرگِ فرهنگی"است».

گفتنی است احسان یارشاطر از کارگزاران بنیاد اشرف پهلوی در واشنگتن. دی. سی بود. وی در فصلنامه ره آورد نوشته بود: «ایران سرزمین دین‌ها  و دین آوران است  و تنی چند از  نام آورترین دین آوران جهان همچون زرتشت و مانی و باب و بها از این سرزمین برخاسته‌اند».

یارشاطر «جایزه میراث فرهنگ» که به «جایزه CIA به معاندین ایران» مشهور است، را از موسسه هوور (زیر مجموعه دانشگاه استنفورد) دریافت کرده است.

احسان یارشاطر مؤسس دانشنامه ایرانیکا است. هدف و رویکرد این دانشنامه در تدوین تاریخ ایران عمدتاً حذف جایگاه دین اسلام و طرح تاریخ ایران منهای اسلام به همان سبک تاریخ کمبریج یا سیاست مراکز شرق‌شناسی و ایران‌شناسی غرب بود.

در این دانش‌نامه نه تنها نسبت به شخصیت‌های اسلامی بی‌توجهی شده، بلکه در مورد شخصیت‌های وابسته به استعمار مانند سیدحسن تقی‌زاده به تجلیل پرداخته است. در واقع تشکیلات ایرانیکا ارگان فرهنگی بهاییان و صهیونیست‌ها در ادامه سیاست شرق‌شناسی و ایران‌شناسی آمریکا است.

لازم به ذکر است که «احسان یارشاطر»-تیر ۹۲- در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفته بود: «از زمان پیروزی انقلاب مطلقاً" تمایلی برای بازگشت به کشور نداشتم، به خصوص که شنیده‌ام کوچه و خیابان‌ها دیگر شکل و شمایلی از ایام قدیم ندارند.»

** هاشمی می‌گفت روحانی حتی به تذکراتی که بحق بود هم گوش نمی‌کرد

«غلامعلی رجائی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«من شاهد بودم که آیت الله هاشمی حتی در برخی از صحبت‌هایشان مطرح کردند که آقای روحانی حتی به تذکراتی که بحق بود، گوش نمی‌کرد. آقای روحانی در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت هم در اکثر جلسات مجمع شرکت نکرد و در صورت شرکت در مجمع به صورت کامل حضور نداشت. با وجود آنکه روحانی وامدار آیت‌الله هاشمی بود باید در کنشش نسبت به مجمع نسبت به احمدی‌نژاد تفاوت‌هایی قائل می‌شد. شاهد بودم که آقای روحانی در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی چند بار بیشتر در جلسات مجمع شرکت نکرده بودند».

رجایی در ادامه گفت:

«انتخاب روحانی محصول شراکت سهامی آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات بود...باید پذیرفت که آقای روحانی از عقبه مردمی برخوردار نبود اما با این دو عصا یعنی آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات توانست دولت تشکیل دهد اما انتظارات افرادی که برای تشکیل دولت به او کمک کرده بودند را نتوانست برآورده کند...آقای روحانی نتوانست انتظارات را برآورده کند. مشاهده می‌کنید که حجم حضور اصلاح‌طلبان در دولت دوم روحانی نسبت به دولت اول بسیار کم شده است.»

در روزهای گذشته، «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران گفته بود: «از دیدگاه من حتی اگر آیت الله هاشمی در حال حاضر حضور داشتند، باز هم حریف برخی سیاست‌های روحانی نمی‌شدند و نمی‌توانستند او را در عدم عقب‌نشینی در بعضی مسائل مجاب کنند. چراکه او در دوره اول دولت خود هم به توصیه‌های آیت الله هاشمی جدی عمل نمی‌کرد».

اصلاح‌طلبان به طرق مختلف در حال فاصله گذاری با کارنامه روحانی هستند. این طیف در پی آن است تا نقش خود در شکل گیری وضع موجود را پنهان کرده و ژست منتقد به خود بگیرد. این در حالی است که کابینه در اختیار این طیف است و این جماعت سهم خود را تمام و کمال از روحانی گرفته است و باید درباره شرایط فعلی و به خصوص وضعیت اقتصادی به افکار عمومی پاسخگو باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    20 24
    احسان یارشاطر از دانشمندان و مورخان بهایی مزدوری بود که به خوبی اهمیتی تغییر دادن حقایق تاریخی را درک کرده بود.
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    29 25
    مشرق میشه در مورد مطالب این حال بهم زنا چیری ننویسی یه مشت مفت خور که جز چرت پرت بافتن خاصیت دیگه ای ندارن
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      با دانستن تاریخ واقعی فشار میاد بهتون و آب و روغن قاطی میکنید
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    38 6
    بسمه تعالی. من امام حسین ع را دوست دارم.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    38 22
    فرقی نمی کند چه کسی باشد . از قم یا از فتنه یا از هر دو . آنکه می گوید در مجلس امام حسین حرف سیاسی نزنید دقیقا از خوارجی است که نماز شب می خواند و پیشانی اش پینه داشت ولی خشت سر نیزه را به نام قرآن بر حضرت علی علیه السلام ترجیح می داد.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      6 0
      واقعا چطور کسی می گوید سلم لمن سالمکم و حرب و لمن حاربکم و بعد مدعی می شود دین از سیاست جدا است؟
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      7 0
      خوارج حافظ قران مجید ونماز شب خوان بوده واز دنیا پرهیز میکردندوروبروی ولایت ایستادند.انیها بیشتر شبیه معاویه هستند.منافقینی دنیاپرست و حریص بلعنده دنیا.
  • ناشناس IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    30 6
    ننگ فتنه 88 و هتک حرمت عاشورای حسینی تا ابد از دامن اصلاحات پاک نخواهد شد.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 6
    پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران سلحشوری در صحن مجلس: نهادهای نظامی به پادگان ها برگردند/ آقای رییس جمهور با ابر بحران ها درگیریم و همه هم می دانند+فیلم
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      9 2
      آخر اگر سپاه در صحنه نبود که اینها تاکنون به هدف خود رسیده بود. اگر فقط سپاه آب رسانی خوزستان را انجام نداده بود الان جنگ داخلی از خوزستان شروع شده بود. شورای نگهبان واقعا جه جوابی پیش خدا دارد با تایید صلاحیت این جاسوسها؟
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      9 0
      این خانوم ""آیا برای شما کافی نیست "" با اون استدلال تاریخیش برای رای اوردن یکی از وزرای کهنسال این دولت ،هنوزم روش میشه حرف بزنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟! الحق که یه اصلاح طلب واقعیست!!!!!!!!!
  • سید رضا IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    9 0
    بهتره ایشون ؛ با اون سوابق سیاسی شون ، جانماز آب نکشن !
  • محمد IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    3 22
    سران وحامیان فتنه وکودتای 88 مثل انصاری باید از خدا وامام حسین ومردم بخاطر سیاسی کاری ترین وکثافت بار ترین حرکات خود در عاشئرا غذر خئاهی کنند
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    8 0
    خخخخخخخع ای بابا!‌پوشک بچه مردم رو در اقتصاد دستتون دادن ُمثل هسته ای ناپدیدش کردین.حالا نوبت امنیت ومرزهای کشورمونه که به باد بدین؟؟؟؟؟!
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    6 2
    واقعا حامی فتنه گران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس