صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱مهر

گاف روزنامه حامی دولت و وزیر راه و شهرسازی و نماینده عضو فراکسیون امید مجلس درخصوص تعداد اعضای FATF در حالی است که این سازمان بین دولتی ۳۷ عضو رسمی دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

گاف روزنامه حامی دولت درباره FATF

روزنامه قانون در مطلبی نوشت: «نباید فراموش کرد که ۱۹۴ کشور از جمله روسیه، چین و ترکیه که مراودات اقتصادی با ما دارند نیز به FATF پیوسته‌اند».

گفتنی است «پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- ۱۰ مهر ۹۷- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «عملا همه کشورهای جهان به جز یکی دو کشور، به FATF‌ پیوستهاند». روزنامه اصلاح طلب آرمان در مقدمه مصاحبه با مافی نوشته: «با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان عضو FATF هستند و تنها ایران و کره شمالی به آن نپیوستهاند، ضروری است که ایران به آن بپیوندد».

همچنین در روزهای گذشته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی که در حوزه فعالیت خود کارنامه بسیار ضعیفی داشته و رکورددار برگزاری جلسه استیضاح در مجلس است، در همایش سیاست‌های توسعه مسکن، ژست کارشناس FATF گرفته و گفته بود: «هنوز درک نمی‌کنم که ۱۹۴ کشور به FATF  پیوستند و تنها ایران و کره شمالی است که به FATF  نپیوستند، مگر می‌شود کشوری الان اعلام کند که عضو سازمان ملل نخواهد بود. پس وقتی یک موضوع در این حد فراگیر است و کشورها به آن پیوسته‌اند، ایران به FATF نپیوندد».

گاف روزنامه حامی دولت و وزیر راه و شهرسازی و نماینده عضو فراکسیون امید مجلس درخصوص تعداد اعضای FATF در حالی است که این سازمان بین دولتی ۳۷ عضو رسمی دارد که شامل ۳۵ کشور و اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است.

با احتساب اعضای اتحادیه اروپا(۲۸ کشور) و اعضای شورای همکاری خلیج فارس(۶ کشور) بعلاوه ۳۵ کشور دیگر در مجموع ۶۹ کشور عضو FATF هستند نه ۱۹۴ کشور ادعایی وزیر راه و شهرسازی و روزنامه اصلاح طلب و نه همه کشورهای جهان که نماینده لیست امید مدعی شده است.

ناگفته نماند که رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود عضو ناظر FATF هستند و عضو ناظر الزامی برای اجرای قوانین و مقررات مصوب ندارد.

عضویت برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس نیز در حالی است که این کشورها میزبان گروهک تروریستی منافقین- قاتل ۱۷ هزار ایرانی- و گروهک های تروریستی تجزیه طلب ضد ایرانی هستند و عملا قوانین FATF درخصوص این کشورها اجرایی نمی شود.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب-۳۰ خرداد ۹۷- در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، در زمینه آفات پذیرش معاهداتی که برای کشور هزینه ایجاد می کنند، بیانات مهمی فرمودند. در بخشی از این بیانات آمده است: «این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟».

وزیر راه و شهرسازی و نماینده لیست امید مجلس و روزنامه اصلاح طلب در قامت حامیانFATF هنوز تعداد اعضای این سازمان بین دولتی را نمی دانند و با اینحال ژست کارشناسی به خود گرفته و هشدار می دهند!

دولت در سیاست خارجی دچار سرخوردگی شده است

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: «با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای که به تعبیری، منجر به اختلال در کار برجام و به بن‌بست رسیدن آن شد، عملا دولت را دچار نوعی ضعف در اعتماد به نفس ساخته و آنچنان که به نظر می‌رسد، دولت در عرصه سیاست خارجی تا حدود بسیاری دچار سرخوردگی شده است. چرا که به هر حال دولت روحانی تا پیش از روی کار آمدن ترامپ، برجام را به عنوان برگ برنده خود روی میز داشت و درمقابل هجمه‌های انتقادی مخالفان دست پر بود اما هنگامی که ترامپ وارد عرصه شد و امریکا را از عرصه برجام خارج کرد، پس از آن شب کذایی که ترامپ از خروج ایالات متحده امریکا از توافق هسته‌ای خبر داد و متعاقبا روحانی نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی با گاردی بسته و کلامی تند سخن گفت، عملا دولت وارد این فاز جدید شد که دیگر همچون گذشته، به هر بهانه، آماده گفت‌وگو نبود و شبیه به سال‌های قبل همه‌جا از مذاکره و تعامل سخن نمی‌گفت. اگر به عقب بازگشته و برجام را از دوره اول ریاست‌جمهوری روحانی بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که دولت با یک ابرپروژه به نام برجام قصد داشت از یک برنامه سیاسی به توسعه اقتصادی برسد».

در شرایطی که مردم چشم انتظار تدابیر اقتصادی دولتمردان هستند، دولت تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد وزارت خارجه چیده و وزارت‌ خارجه نیز تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده است.

در حال حاضر بازارهای بین‌المللی فراوانی در گوشه و کنار جهان و بخصوص در کشورهای همجوار وجود دارند که دیپلماسی اقتصادی می‌تواند در گشایش آن بسیار موثر افتد. موضوعی که کشورهای دیگر از جمله چین و ترکیه بسیار بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با دیپلماسی اقتصادی به بازارسازی برای کشورهای خود می‌پردازند و یکی از عوامل موفقیت این کشورها در امر اقتصادی همین موضوع است. تا جایی این موضوع برای این کشورها اهمیت دارد که سفرای چین و ترکیه در واقع خود به عنوان یک بازاریاب مجرب فعالیت عمده‌ای در زمینه بازاریابی و بازارسازی برای اقتصاد کشور خود انجام می‌دهند.

اما متاسفانه تاکنون هیچ تحرک خاصی از معاونت اقتصادی وزارت خارجه مشاهده نشده و این درحالی است که بازارهای مهم منطقه در اثر بی‌عملی از دسترس فعالان اقتصادی ایران دور می‌شود.

در حالی که شرایط اقتصادی کشور نیاز به اقدامات ویژه مسئولان برای حل مشکلات دارد اما وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های اصلی کشور همچنان بدون سکاندار رها شده‌اند.

هدف آمریکایی‌ها این است که اقتصاد ایران را همچنان معطل برجام نگه داشته و این رویکرد خسارت‌بار را به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان تعمیم دهند. بر همین اساس با عرض تأسف باید گفت که دلخوش بودن دولت به برجام اروپایی و استمرار مذاکرات فرسایشی، امیدوارکردن دشمن برای اجرای این نقشه شوم است.

آرمان: از اروپا انتظار معجزه نداشته باشید

«دیاکو حسینی» تحلیلگر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در عمل اروپا برای اداره امور مربوط به خود همچنان به آمریکا وابسته است نه‌فقط در تجارت خودشان که اولین شریک تجاری بزرگ اتحادیه اروپا آمریکا است بلکه برای دفاع از خود در برابر انواع مختلفی از تهدیدات و مهم‌تر از همه آنها تهدید احتمالی روسیه در آینده است و مانند اتفاقی که در اوکراین، الحاق کریمه یا درباره گرجستان در سال ۲۰۰۸ به وقوع پیوست. اروپاییان می‌ترسند که روسیه جسورتر بتواند اروپا را تهدید کند و آنها به‌تنهایی نتوانند روسیه را مهار کنند و برای این موضوع به آمریکا نیاز دارند. بنابراین شکاف بیش از اندازه میان آمریکا و اروپا می‌تواند دلهره در اروپا ایجاد کند».

حسینی در ادامه گفت: «فکر می‌کنم این درک در کشور ما ایجاد شده که نباید انتظار یک معجزه از گروه ۱+۴ را داشت توانایی آنها برای حمایت از برجام محدودیت و میزان استقامت آنها در برابر ایالات متحده هم محدودیت دارد».

گفتنی است روزنامه آرمان در روزهای گذشته در مطلبی مشابه نوشته بود: «از زمان خروج ترامپ از برجام(اردیبهشت ماه گذشته) اتحادیه اروپا اقدامی برای حفظ برجام نکرده است و اساسا جرأت اقدام علیه ایالات متحده را هم ندارد...مشی سیاسی اروپا با کاخ سفید همسان است و باید توجه داشت که اتحادیه اروپا سالیانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار مبادله تجاری دارند. آیا ممکن است از این رقم چشم پوشی کنند؟ حال به‌خاطر حفظ شأن و پرستیژ خود گاهی سخنانی مطرح می‌کنند و رفتارهایی انجام می‌دهند و به نوعی مقاومتی هم در برابر واشنگتن می‌شود! اما به نظر نمی‌رسد این مقاومت‌ها در برابر تهدیدات عملی آمریکا به جایی برسد».

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب در سالهای گذشته همه امور کشور را به برجام گره زده و مدعی بودند که همه مشکلات با برجام رفع می شود. اما پس از آنکه تشت رسوایی برجام از بام افتاد، مدعی شدند که از برجام انتظار معجزه نداشته باشید!

حالا پس تعریف و تمجیدهای فراوان از اروپا و «مستقل جازدن این اتحادیه در مقابل آمریکا»، پس از آنکه تشت رسوایی برجام اروپایی از بام افتاده است، این جماعت مدعی است که از اروپا انتظار معجزه نداشته باشید.

دولت روحانی، دولت اصلاح طلبان نیست، اما روحانی به ما مدیون است!

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «آقای روحانی شما هنوز مدیون اصلاح طلبانید؛ برای جبران دیر نیست» نوشت: «افسوس و صد افسوس که عمر شادیها همواره کوتاه است. به هر روی دولت دوازدهم آمد و اصلاح طلبان از پیروزی و سکانداری روحانی در پاستور سرمست بودند اما روحانی در همان بدو ورود آب سردی به روی همه خوشی ها و امیدهای اصلاحات ریخت و عنان را به یاران بی تدبیر و بدون کلیدش سپرد و اصلاح طلبان را نادیده گرفت و به نصایح آنان برای چیدمان کابینه ای توانمند گوش نداد و اینجا همان آغاز ناکامی ها بود و در سال دوم دولت روحانی مشکلات اقتصادی تشدید شد و در نتیجه اکنون با افزایش مشکلات اقتصادی و سایر چالش ها، مردم از روحانی ناراضی و نسبت به اصلاح طلبان به دلیل حمایتشان از رئیس جمهور عصبانی هستند».

فاصله گذاری اصلاح طلبان با دولت هر روز شدت و حدت بیشتری به خود می گیرد. هدف اصلی اصلاح طلبان حضور بدون هزینه در انتخابات ۹۸ مجلس و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. رفتار سیاسی اصلاح طلبان بدین صورت است که در ابتدا سهم خود را تمام و کمال از دولت می گیرند و سپس در زنگ حساب، منکر حضور در دولت شده و مدعی می شوند که اگر در دولت بودند چنین می کردند و چنان!

 چندی پیش «سعید حجاریان» اعلام کرد که «اصلاح طلبان بگویند، دولت روحانی دولت ما نیست».

اصلاح طلبان با مسئله «پذیرش مسئولیت» و «پاسخگویی درباره کارنامه» کاملا بیگانه هستند. هدف اصلی کسب قدرت و رسیدن به مطامع شخصی و قبیله ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    9 0
    40 سال جزو این قرار داد احمقانه نبودیم مگه زندگی نکردیم
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    4 0
    افتاب تابان 2 درحال رقم خوردن وجان زهر بعدی
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    5 0
    تو روحتون
  • سید رضا IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    2 0
    حضرات اصلاحیون ! قرار نشد دوپهلو برخورد کنید ! با دست پس بزنید و با پا ؛پیش بکشید ! شما در همه مشکلاتی که دولت بی تدبیر ، برای کشور ایجاد کرده ، شریک هستید !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس