ترامپ

ترامپ علی‌رغم درآمدهای صدها میلیارد دلاری از طریق عربستان سعودی، کماکان از این کشور می‌خواهد هزینه حمایت آمریکا را پرداخت کند. ترامپ دنبال چه خدماتی از سوی سران سعودی است؟

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ در هفته گذشته سه مرتبه اقدام به تحقیر عربستان سعودی کرد و در سه جمع مختلف گفت که در صورت عدم حمایت آمریکا، عربستان سعودی بیش از دو هفته دوام نخواهد آورد.

وی شنبه گذشته ساعاتی پس از گفتگوی تلفنی خود با پادشاه عربستان در جمع هواداران خود در ویرجینیای غربی گفت در این تماس تلفنی به ملک سلمان گفته مشخص نیست بدون آمریکا چه سرنوشتی در انتظار عربستان سعودی خواهد بود!

ترامپ سه روز بعد یعنی در روز سه‌شنبه نیز مشابه این اظهارات را در یک تجمع انتخاباتی دیگر در می‌سی‌سی‌پی تکرار کرد و گفت به پادشاه عربستان گفته است که بدون حمایت آمریکا ممکن است دو هفته بیشتر در قدرت باقی نماند. 

روز گذشته (پنج‌شنبه) نیز روزنامه واشنگتن پست نوشت که ترامپ در یک محفل خصوصی گفته است که اگر ایالات متحده از این کشور دفاع نکند، ایران ظرف دو هفته بر عربستان غلبه می‌کند.

پایگاه خبری شبکه المیادین، در مطلبی به قلم «قاسم عز الدین» تحلیلگر مسائل سیاسی، این سؤال را مطرح کرده است که «ترامپ چه هزینه‌ای از عربستان می‌خواهد؟»

المیادین می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا به طور علنی از پایان مرحله «نفت در مقابل حمایت» خبر داده و واقعیت جدیدی را بیان کرده است که همان آزادی تصاحب تمامی نفت عربستان در مقابل حمایت آمریکا است.

طبق این یادداشت، روابط میان آمریکا و عربستان در  مرحله گذشته به توافق «نفت در قبال حمایت» معروف بود که در دیدار میان «فرانکلین روزولت» و «عبدالعزیز آل سعود» بر روی عرشه‌ی کشتی «یواس‌اس کوئینسی» امضاء و طبق آن آمریکا میراث‌دار انگلیس در خلیج فارس شد. طبق این توافق، آمریکا متعهد شد که آل سعود را در قبال تهدیدات خارجی و داخلی حمایت کند.

المیادین در ادامه می‌نویسد که عربستان نفت و چاهها و منابع خود را به آمریکا واگذار نکرده اما درآمدهای نفتی خود را به صورت خرید سلاح و کالا به آمریکا داده است و در این راستا از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای حمله به عراق حمایت کرد و اکنون نیز از طرح «جرالد کوشنر» برای حل و فصل مسأله فلسطین حمایت می‌کند.

بنا بر این یادداشت، مبنای «نفت در قبال حمایت» از دوران باراک اوباما دچار خدشه شد؛ زمانی که عربستان خود را وارد جنگ‌های نیابتی در یمن، عراق و سوریه بیش از خواسته‌ی آمریکا کرد و اوباما معتقد بود که آمریکا نمی‌تواند عربستان را در قبال تناقضات داخلی پشتیبانی کند و از ریاض خواست تا تغییراتی در شیوه حکمرانی ایجاد کند و همزمان با حمایتی که به خاطر درآمدهای نفتی به دست می‌آورد، حمایت داخلی عربستان را نیز با خود داشته باشد.

المیادین افزود: ترامپ عقیده دارد که سلاحی که عربستان از آمریکا و کشورهای غربی می‌خرد، برای حمایت از این کشور کافی نیست و عربستان با تسلیم عائدات نفتی به آمریکا نمی‌تواند امن باشد و او باید این اختیار را داشته باشد تا آزادانه در افزایش تولید نفت عربستان دست ببرد تا نیاز بازار را که با تحریم‌های ایران تهدید شده، برآورده سازد. همچنین عربستان باید سازمان اوپک را نابود کرده و قیمت نفت را کاهش داد تا آمریکا و کشورهای صنعتی از بحران‌های اقتصادی در امان باشند.

المیادین در ادامه می‌نویسد: آن‌چه که ترامپ از عربستان می‌خواهد، این کشور را با یک بحران نفس‌گیر اقتصادی مواجه خواهد کرد. قیمت منطقی نفت برای مسئولان سعودی در بودجه‌بندی این کشور 87 دلار برای هر بشکه است و در صورت کاهش قیمت، این کشور با کسری بودجه دائمی مواجه خواهد شد. محمد بن سلمان برای کاهش کسری بودجه، هزینه‌های دولت را به میزان 30 میلیارد دلار کاهش داده است و تلاش دارد 5درصد شرکت آرامکو را به بخش خصوصی واگذار کند؛ اما این اقدامات می‌تواند شرایط قشر فقیر جامعه سعودی را وخیم کند؛ در شرایطی که شاهزادگان نیز حاضر به دست شستن از سهم خود از درآمد نفت نیستند.

طبق این مطلب، ترامپ به ملک سلمان یادآوری کرده است هزینه حمایت واشنگتن از عربستان، بیش از صدها میلیارد دلاری است که پرداخت می‌شود. او شرکت آرامکو را ملزم کرده است که خصوصی‌سازی خود را به طور کامل در بورس نیویورک انجام دهد و از این رهگذر 2000 میلیارد دلار از دارایی نفتی و انرژی عربستان را به دست بیاورد.

المیادین در پایان تأکید می‌کند که ترامپ نه تنها عربستان را در مقابل تناقضات داخلی‌اش حمایت نمی‌کند، بلکه به این تناقضات دامن می‌زند. همچنین هیچ حمایتی از سوی آمریکا از عربستان در قبال تهدیدات خارجی صورت نخواهد گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 0
    گاوهای شیرده احمق
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 0
    نوش جونش....
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    1 0
    بر خلاف اصطلاح که گفته میشه آنچه که از ماست به ماست...همه میدانند که پرخیز ترین چاهای نفتی عربستان واقع در منطقه ای شیعه نشین شرقی عربستان قرار گرفته اما بعلت پخش نا عادلانه این ثروت خدا داده از سوی مزدوران آل سعود در میان تمام مردم عربستان ساکنان این منطقه سالیان سال است که زیر خط فقر و ظلم و ستم بسر میبرن لذا بهتر که آنچه که از ماست به آمریکاست قسمت شود.......نوش جونش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس