کد خبر 90016
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱

روسای جمهور ایران و روسیه در گفتگوی تلفنی ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان بر گسترش حجم همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور و استفاده از ارز ملی و حذف دلار در این مبادلات تاکید کرده و آن را موجب افزایش حجم مبادلات دو کشور دانستند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، احمدی نژاد و دیمیتری مدودوف با اشاره به دیدگاه مشترک دو کشور در خصوص تحولات منطقه و فشارهای فرا منطقه ای و ایجاد بحران را موجب به خطر افتادن امنیت منطقه دانسته و هماهنگی نزدیک تهران و روسیه را برای حل و فصل مسالمت آمیز این تحولات مورد تاکید قرار دادند.

روسای جمهور ایران و روسیه همچنین بر گسترش حجم همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور و استفاده از ارز ملی و حذف دلار در این مبادلات تاکید کرده و آن را موجب افزایش حجم مبادلات دو کشور دانستند.

 احمدی نژاد در این مکالمه تلفنی با اشاره به همکاری های رو به گسترش تهران - مسکو و جایگاه دو کشور در عرصه منطقه ای و بین المللی گفت: سرعت تحولات اقتضاء می کند که رایزنی ها و هماهنگی های دو کشور با توجه به جایگاه تاثیر گذار و ظرفیت و امکانات فراوانی که در اختیار دارند هر چه بیشتر گسترش یابد و این موضوع به نفع دو ملت و ملت های منطقه است.

رئیس جمهور نهایی شدن رژیم حقوقی دریای خزر را مورد تاکید قرار داد و گفت: توافق حاصل شده مبنی بر جلوگیری از حضور نیروهای بیگانه و نظامی شدن دریای خزر توافق بسیار خوبی بود که با استفاده از آن می توان تمام مسائل مربوط به این دریا را حل و فصل کرد.

وی با اشاره به توافق دو کشور مبنی بر انجام مبادلات اقتصادی با ارزهای ملی گفت: عملیاتی شدن این توافق حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را چندین برابر افزایش خواهد داد.

دیمیتری مدودوف رئیس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی با تاکید بر اینکه ارزیابی ها و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و روسیه بسیار نزدیک و منطبق بر هم است اظهار داشت: روسیه همانند جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل تحولات موجود در برخی کشورهای منطقه از طریق صلح آمیز و گفتگوهای سیاسی حمایت می کند و مخالف هرگونه دخالت خارجی و نظامی در این کشورها است.

مدودوف با تاکید بر افزایش بیش از پیش حجم روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی استفاده از ارز ملی و حذف دلار را در مبادلات تجاری دو کشور مورد تاکید قرارداد و گفت: ظرفیت های ایران و روسیه بسیار فراتر از حجم کنونی است و روسیه بدنبال ارتقای مناسبات دو کشور در تمامی زمینه ها و فعال کردن همه توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه با اشاره اهمیت دریای خزر گفت: بر این باور هستیم که دریای خزر به عنوان آب های داخلی و سرزمینی محسوب می شود و هیچ نیروی مسلح غیرمنطقه ای نباید در آن حضور داشته باشند و کشورهای حاشیه دریا باید تصمیم بگیرند که چگونه از آن استفاده کنند.

وی همچنین نیروگاه اتمی بوشهر را سمبل همکاری و دوستی بین تهران و مسکو دانست و بر ادامه این همکاری ها تاکید کرد.

 احمدی نژاد و مدودوف همچنین موضوع هسته ای ایران را مورد اشاره قرار داده و با تاکید بر حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ادامه رایزنی با 1+5 با محور طرح گام به گام روسیه را مفید دانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس