به گزارش مشرق، صادرات یکی از ارکان اساسی در توسعه و شکوفایی اقتصادی هر کشوری محسوب می شود و هر آنچه ضریب این مولفه تقویت شود، به همان میزان، توفیقات اقتصادی بیشتری در عرصه اقتصادی کشور حاصل خواهد شد. امری که تحقق آن در ایران با چالشهای متعددی روبرو است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند، صادراتِ توسعه یافته به تنهایی قادر است اقتصاد هر کشوری را به مسیر موفقیت سوق دهد.متاسفانه کشور ایران در طول سالیان گذشته، در زمینه صادرات ، متناسب با ظرفیت های بالقوه موجود، موفق عمل نکرده و این موضوع آسیبی است که رفع آن مولفه ای اجتناب ناپذیر به شمار می رود.
اگرچه در برخی مقاطع شاهد رشد و توسعه صادرات غیرنفتی بوده ایم، اما در خوشبینانه ترین حالت ممکن نیز، میزان صادرات در تراز ظرفیت های موجود در کشور نبوده است.
در این برنامه از «پیشران» به سوالات زیر پاسخ میدهد که :
-سیاستهای پولی و ارزی(پیمان سپاری ارزی) زیرساختهای حمل ونقل و فضای کسب وکار کشور چقدر برای صادرات مهیا است؟
- اقلام صادراتی ایران، میزان ارزش افزوده آن چقدر است؟
- تدابیر لازم برای پرهیز از خام فروشی ؟
- تدابیر متولی تجارت کشور برای ریسک زدایی از صادرات کشور چیست؟
- تعامل گسترده با جهان چه ضرورتی برای اقتصاد کشور دارد؟
- موانع سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی صادرات چیست؟
- پارادایم صادرات در ایران چگونه شکل گرفته است؟
-دیپلماسی صادرات محور چه مشخصاتی دارد؟
- چرا در توسعه صادرات موفق نبودیم؟
-صادرکنندگان از چه مسائلی رنج میبرند؟
-تغییر مداوم قوانین و مقررات چه تاثیری بر عملکرد آنها دارد؟
-تجربه کشورهای دیگر درباره صادرات چه درسهایی برای اقتصاد ایران دارد؟
برنامه «پیشران» این هفته در بررسی این موضوع با اجرای مهدی مفیدی میزبان محمدرضا مودودی معاون صادرات سازمان توسعه تجارت و محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات خواهد بود.
برنامه «پیشران» که به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ساعت ۲۱ سه شنبه ها به طور زنده پخش می شود با حضور مسئولین، اساتید و کارشناسان اقتصادی، به بررسی مسائل حوزه اقتصاد، کسب و کار، کارآفرینی و چالشهای مرتبط به آنها می پردازد.