کد خبر 904875
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
نشست بررسی اینده برجام

« آینده برجام و تحریم‌های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه بررسی شد و حاضران در این نشست نظر خود در درباره چگونگی برخورد با تحریم ها و حل مشکلات ارائه کردند.

به گزارش مشرق، نشست بررسی « آینده برجام و تحریم های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و به همت بسیج اساتید دانشگاه های تهران بزرگ عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

ایزدی: پیشرفت‌های ایران در چهل سال اخیر بی‎نظیر بوده‌است/ بازرسی آژانس از دانشگاه زنجان

فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در این نشست با اشاره به اجرای دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: اتفاقی که قرار است ۱۳ آبان رخ دهد اتفاق خاصی نیست و دولت ترامپ قرار است تمام تحریم هایی که قرار بود ذیل برجام تعلیق شود را بازگرداند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سفر مقامات آمریکایی به اروپا و تلاش های گسترده نهادهای ضد ایرانی ادامه داد: تلاش های بسیار گسترده ای شکل گرفته تا بتوانند فروش نفت ایران را کاهش بدهند اما همه می دانند امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران غیر ممکن است و برخی از کشورهایی که مشتری ایران هستند، با سیاست آمریکا در این رابطه همراه نخواهند شد.

وی با اشاره مشکلاتی که ممکن است برای انتقال پول نفت ایجاد شود، تصریح کرد: الان در وزارت خارجه آمریکا روی بستن سوئیفت اختلاف نظر وجود دارد، آنها معتقدند با بسته شدن سوئیفت امکان رصد تعاملات تجاری و بانکی ایران متوقف خواهد شد.

ایزدی با اشاره به اظهارات اروپایی‌ها درباره برجام گفت: اروپایی ها خوب حرف می زنند اما عمل نمی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا در حوزه اقتصادی و سیاسی علیه ایران به دنبال اقداماتی است، تصریح کرد: دولت ترامپ در حوزه سیاسی جایگاه خوبی در دنیا ندارد و بسیاری از کشورها با آنها هم عقیده نیستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ ذهنیت جنگ با ایران ندارد و جنگ با ایران اولویت های او نبوده است، بیان کرد: چالش تبلیغاتی ذهنی و فکری از مسائلی است که آمریکا خیلی روی آن حساب بازکرده و بحث گزینه نظامی اولویت ترامپ نیست آمریکا به دنبال این است مردم را از نظام ناراضی کرده و آنها را به خیابان بکشد. 

وی ادامه داد: متاسفانه امروز برخی در دولت به دنبال راهکارهایی برای مذاکره با آمریکا و رسیدن به برجام دیگری هستند آمریکا هم این را متوجه شدند آنها به دنبال معامله با ایران و گرفتن امتیاز بیشتری هستند، البته از معامله فقط بستان آن را می خواهند و چیزی نمی دهند و متوجه شدند برخی در ایران به دنبال دادن امتیازهای بیشتری هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: تیم جدید کاخ سفید هم معتقد به براندازی نظام ایران است و کارهایی که انجام می دهند هم در این راستا است. آقای ظریف هم درست می گوید دولت ترامپ هم از روحانی عبور کرده و هم از جمهوری اسلامی و در نهایت هدف ایران است. 

وی گفت: آمریکا به دنبال این است که به نتیجه مطلوب خود برسد و نتیجه مطلوب آنها این است که جمهوری اسلامی سرنگون شود، خروج از برجام هم با همین امید انجام شد که با فشارهای وارده به این هدف برسد.

ایزدی تاکید کرد: برجام برای آمریکا دستاوردهای خوبی داشته است، تصریح کرد: آنها به واسطه برجام حتی توانستند از دانشگاه های ما بازرسی کنند، می خواهند از دانشگاه شریف هم بازرسی کنند که هنوز به نتیجه نرسیده اند، اخیر بازرسان آژانس بین المللی اتمی از دانشگاه زنجان بازدید کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز قدرت منطقه ای ایران بسیار خوب است گفت: آمریکا برای این به ایران حمله نمی کنند چون می داند ایران قدرت منطقه ای بالایی دارد و اگر حمله کند پاسخ سختی می گیرد.
ایزدی در قسمتی از سخنانش اظهار داشت: پیشرفت‌های ما در چهل سال اخیر بی نظیر بوده است و اینها باید در دانشگاه ها به دانشجویان گفته شود.

وی گفت: متاسفانه تیم مذاکره کننده ایرانی این سیگنال را به غرب داد که آنها این امکان را دارند امتیازات نقد را بگیرند و امتیازاتی که فقط روی کاغذ وجود دارند را به ایران بدهند.

این استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: هزینه دفاعی و نظامی ایران در میان کشورهای دنیا به هیچ عنوان زیاد نبوده و حتی از بسیاری از کشورها پایین‌تر است.

وی گفت: مشکلی که در دانشگاههای ما این است این است که متاسفانه واقع‌بینی وجود ندارد و از بسیاری واقعیات سایر کشورها اطلاع ندارند. درصورتی که شاخص رشد وضعیتهای مختلف کشور خوب و مناسب بوده است اما اطلاع‌رسانی درستی برای دانشجویان صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما باید در حوزه نظامی و دیگر حوزه‌ها قدرتمندتر شود، تصریح کرد: ایران در رده بندی رشد با وجود این همه مسائل اقتصادی براساس آمارهای سازمان ملل بیشترین رشد را داشته است در واقع رشد ما تک بوده است، اما دانشجویان با این آمارها آشنا نیستند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مغلطه‌هایی در قضیه ادامه برجام با اروپا وجود دارد گفت: ما دلواپس برجام بودیم و دلواپسی ما این بود که آیا رئیس جمهور بعدی برجام از این توافق خارج نمی‌شود در حالی که ما به قلب راکتور سیمان ریخته بودیم. 

وی گفت: بنده از آقای ظریف پرسیدم چه تضمین حقوقی وجود دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا در برجام بماند که او در پاسخ لبخند معناداری زد و گفت قطعنامه‌های سازمان ملل! در هر حال مشکل ما این است که کسی در کشور حرف اساتید را باور نمی‌کند.

* متقی: فضای دیپلماسی خارجی ما منفعلانه است نه فعال/ تلاش آمریکا برای ایجاد شوک اقتصادی در آبان‌ماه

ابراهیم متقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم در ادامه ضمن ابراز تاسف از اینکه به نهادهای غربی اجازه دسترسی به مراکز علمی و حساس کشور داده می‌شود، گفت: آمریکا بدنبال ایجاد شوک اقتصادی و افزایش قیمت‌های مجدد در آبان‌ماه است تا ایران را وادار به تسلیم کند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ترامپ در ابتدا به دنبال مهار ایران بود، اما اکنون بدنبال تسلیم ایران است. پیشنهاد ما در مذاکرات قبلی هم این بود که امتیازات باید متناسب با هم باشد. یعنی به همان اندازه که امتیاز می‌گیریم امتیاز بدهیم. اما متاسفانه کسی گوش نداد.

متقی همچنین با ارائه تحلیلی از وضعیت سیاست داخلی ما در موضوع برجام که حتی فکت شیت را هم صادر نکرد گفت: متاسفانه فضای حاکم بر نهاد دیپلماسی خارجی ما منفعلانه است و نه فعال.

وی ابراز امیدواری کرد: ادبیات و سیاستهای راهبردی ما در منطقه که با قدرت انجام می‌گیرد، افزایش یابد تا سیاست وادارسازی غرب علیه ایران با شکست مواجه شود.

این استاد دانشگاه گفت: ما در فضای برجام سیاست سازش را در پیش گرفتیم که امروز عواقب این سیاست را شاهدیم و در آینده نیز عواقب آن ادامه می‌یابد. 

وی افزود: هر کشوری که در سیاست بین الملل از الگوی مماشات و سازش استفاده کند با سطح تصاعدی مطالبات بین الملل مواجه می‌شود. وقتی کشوری در راکتور خود بتن ریخته و اورانیوم خود را منتقل می‌کند طبیعی است که انتظارات بین الملل از او بیشتر می‌شود از این رو در این فضا ما باید نقد بدهیم و نسیه دریافت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: ذات فضای بین الملل آنارشیست و در فضای آنارشیست قدرت‌ها آن گونه که می‌توانند عمل می‌کنند با این وجود ما امروز اگر تمام کشورها هم از برجام خارج شوند ما نمی‌توانیم خارج شویم، چون از یک سو آن‌ها تعهدی در برابر تحریم‌ها احساس نمی‌کنند، چون ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده از طرفی اگر ما سطح غنی سازی را از ۳.۷ درصد مثلا به ۴.۷ درصد برگردانیم تمام قطعنامه‌های سازمان ملل به صورت ماشه برمی گردد. 

وی افزود: آقای صالحی می‌گوید که ما خط غنی سازی را می‌توانیم یک روزه به بیست درصد برسانیم و این در حالی است که حداقل دو تا سه ماه طول می‌کشد تا سانتریفیوژهای پی ۲ را فعال کنیم.

وی گفت: با این وجود سوال این است که ما چرا پشتوانه‌های راهبردی خود را از دست دادیم که الان می‌خواهیم با یک یا دو کیلو اورانیوم چه کنیم واقعیت این است که برای غنی سازی باید مواد شکاف ساز را وارد فردو کنیم از این رو اگر این کار انجام شود تمام قطعنامه‌های سازمان ملل به صورت ماشه برمی گردند. 

متقی افزود: بحث دیگری که وجود دارد پروتکل الحاقی است واقعیت این است که هیچ کشوری در دنیا پروتکل پلاس را مورد پذیرش قرار نداده، اما حوزه دیپلماتیک ما پذیرفته که دانشگاه‌ها و مراکز مختلف مورد بازرسی قرار بگیرند و تمام اطلاعات حوزه هسته‌ای در اختیار بازرسان آژانس قرار داده شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نگاه ترامپ این است که برجام مبتنی بر سیاست سازش و ضعف باشد.

وی تاکید کرد: کشوری که در موضع ضعف قرار بگیرد می‌توان فشار بیشتری به آن وارد کرد و امتیازات بیشتری از آن گرفت در هر حال نگاه بنده این است که مسائل مربوط به فشارها پایان نیافته و اتفاقا ما در سیزده آبان یک شوک اقتصادی دیگر خواهیم داشت. 

متقی یادآور شد: فروش نفت ایران معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است که در نوامبر این میزان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد و ما می‌توانیم تا این سطح نفت صادر کنیم و آن هم به دلیل مجوزهایی است که آمریکا به چین، کره جنوبی، هند و ترکیه برای خرید نفت ایران به آن‌ها می‌دهد. 

وی گفت:آمریکا به دنبال این است که موجودیت و درآمد اقتصادی ایران را به حداقل برساند، یک شوک اقتصادی و افزایش قیمت‌ها را براساس معیار قیمت طلا از ۱۵ آبان خواهیم داشت.

متقی با بیان اینکه بحث آمریکا فشار در حوزه اقتصادی برای وادارسازی است، تصریح کرد: استراتژی آمریکا در ابتدا استراتژی مهار بوده و نشانه‌های محدودسازی را نیز در برجام می‌بینیم.

وی گفت: وزارت امور خارجه حتی فکت شیت برجام را هم منتشر نکرد، امروز کار سخنگوی وزارت امور خارجه فقط محکوم کردن یا تکذیب کردن است در هر حال در جریان شایعه استعفای وزیر امور خارجه شاهد بودیم که به جای تکذیب آن بد و بیراه و فحش می‌دهند در حالی که می‌توانستند خیلی راحت بگویند که نه خود ظریف و نه رئیس جمهور از او درخواست استعفا نکرده است. 

متقی افزود: بحث ترامپ وادارسازی است از این رو تحریم‌ها را ادامه خواهند داد و فشارهای اقتصادی را بیشتر می‌کند تا یک شوک اقتصادی جدید به وجود بیاید به گونه‌ای که این شوک آثار اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: گاف بزرگی که دولت در این فضا داد این بود که بخش زیادی از ذخایر ارزی کشور را در قضیه ثبت سفارش از دست داد. معتقدم که اگر دولت روزانه سه میلیون دلار به بازار تزریق کند به خوبی امکان کنترل بازار را دارد البته این مسئله مشروط بر این است که مداومت داشته باشد. 

متقی تاکید کرد: ترامپ می‌داند که حوزه ساخت حکومتی در ایران کارآمدی و قابلیت اجرایی برای پیشبرد برنامه‌های اجرایی سالیانه وزارتخانه‌ها را از دست داده است در هر حال امروز بخش عمده‌ای از بودجه کشور به هزینه‌های جاری تزریق می‌شود با این وجود سوال این است که تکلیف کارهای عمرانی صنایع بنیادی و توسعه علم در این فضا چه می‌شود؟ معتقدم آمریکا در این فضا سیاست مهار را تشدید می‌کند که من آن را مهار تصاعدیابنده نام می‌گذارم .

وی گفت: آمریکا ۴۷۰ پایگاه نظامی در نقاط مختلف دنیا دارد و تنها ۷۰۰ میلیارد دلار هزینه پنتاگون است و ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار نیز هزینه اقدامات منطقه‌ای آنهاست گفت: سوال بنده از آقای ایزدی و سجادی که در آمریکا بوده اند این است که آیا دانشجویان آمریکایی نیز در مورد بودجه نظامی این کشور سوال می‌پرسند؟ واقعیتی که در کشورمان وجود دارد این است که مثلا تا بحث گرانی پیش می‌آید آن را به حوزه نظامی و امنیتی می‌کشانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مشکل اساسی ما مربوط به جامعه نیست بلکه مشکل مربوط به فضای نخبگی و الیگارشی در عرصه اجرایی کشور است که برای وضعیت موجود مشکل ساز شده است.

* سجادی: ترامپ مرد جنگ نیست/ تلاش آمریکا برای ایجاد بحران معیشتی در ایران

داریوش سجادی فعال سیاسی مقیم آمریکا در ادامه این نشست ضمن ارائه تحلیلی جامعه‌شناختی از وضعیت منطقه و جهان و حوادث سال ۸۸ و انعکاس رسانه‌ای آن در جامعه آمریکا، گفت: بنظر من برجام در ادامه فتنه سال ۸۸ بود و تیم مذاکره کننده ما نتوانسته‌ در فضای مذاکره، امتیازات و منافع ملی ما را جلب کنند.

وی گفت: ترامپ یک تاجر است و به هیچ عنوان بدنبال جنگ با ایران نیست، بلکه می‌خواهد جنگ روانی ایجاد کند تا بتواند منافع آمریکا را به بهترین وجه جلب کند.

سجادی اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم و با ورود آمریکا به عرصه نظام بین الملل این کشور رویکرد مشخصی را در رویارویی با نظام‌هایی که هژمونی این کشور را با چالش روبرو می‌کردند در پیش گرفت که از جمله این کشورها شوروی سوسیالیستی بود. 

وی افزود: آمریکا در مقابل کشورهایی که هژمونی این کشور را با چالش روبرو می‌کنند رویکرد فرسایش اقتصادی و مترسک سازی را در پیش می‌گیرد.

سجادی گفت: این کشور تلاش می‌کند با تحریم‌های فلج کننده اقتصادی بحران‌های معیشتی را به وجود بیاورد تا در بلندمدت بحران انگیزشی را در بدنه شهروندی نظام‌های انقلابی به وجود بیاورد البته این کار را نیز با هدایت بودجه‌های کشورهای مورد نظر به سمت بودجه میلیتاریستی دنبال می‌کند به گونه‌ای که توانستند بودجه‌های شوروی را در مسیر نظامی‌گری هدایت کنند. 

وی اضافه کرد:  آمریکا با هدایت بودجه کشورهای مورد نظر خود به سمت نظامی‌گری سعی می‌کند تا در بلند مدت بدنه شهروندی را زیر فشار مشکلات قرار دهد و این رویکرد موجب شد تا در نهایت زیرآب نظام مارکسیستی در شوروی زده شود. 

سجادی ادامه داد: آمریکایی‌ها با مترسک سازی و القای خطرهای منطقه‌ای به نوعی در کشورها خوف و ترس ایجاد می‌کنند تا بهانه فروش سلاح و حضور خود در منطقه را به دست بیاورند، در رابطه با ایران هم سعی می‌کنند با القای خوف و ایران هراسی حضور خود را در منطقه توجیه کنند و از این طریق به فروش سلاح‌های خود به اعراب بپردازند. 

سجادی گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌های فلج کننده سعی می‌کند بحران انگیزشی را در ایران اپیدمی کند، فتنه ۸۸ و یا رانت ۸۸ بهترین فرصت را در اختیار آمریکا قرار داد تا ایران را به عنوان یک حکومت مرتجع و ترش رو به جهان معرفی کند.

وی تصریح کرد: برخی اتفاقات در فتنه ۸۸  به این موضوع دامن زد به گونه‌ای که رسانه‌های آمریکایی بدون رعایت قانون ژورنالیسم طلایی اقدام به انعکاس تصاویر مربوط به صحنه های همراه با خشونت کردند و همین مسئله زمینه را برای اعمال تحریم‌های فلج کننده اقتصادی توسط شورای امنیت سازمان ملل فراهم کرد. 

وی گفت: آمریکایی‌ها به پراگماتیست‌ها یا عمل گراها در ایران که شاخص آن‌ها مرحوم هاشمی رفسنجانی بود توجه ویژه‌ای دارند و قصد داشتند با روی کارآمدن مرحوم هاشمی به اهداف خود برسند که با رد صلاحیت آقای هاشمی به این هدف نرسیدند.

وی با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند که او ثقل سیاسی لازم را در برجام ندارد و به گونه‌ای او در حد و اندازه هاشمی نیست. 

سجادی گفت: برجام به اعتقاد من ادامه فتنه ۸۸ و در جهت تقویت پراگماتیست‌ها بود،  نکته عجیب این است که اصلاح طلبان از روی کار آمدن هیلاری کلینتون حمایت می‌کردند در حالی که او آماده یک مناقشه با ایران بود.

وی گفت: ترامپ مرد جنگ نیست بلکه او یک مرد بیزینس‌من است و اولدورم بولدورم‌های او علیه ایران اصالت ندارد و در مورد تیم او هم این قضیه صدق می‌کند.

سجادی در ادامه تصریح کرد: مسئله‌ای که مورد بحث است مرعوبیت تیم مذاکره کننده ماست و اگر تدبیر رهبر انقلاب نبود این تیم نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. 

وی در ادامه گفت: در ۱۳ آبان قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد چرا که آمریکا هر کاری که خواسته انجام داده است. 

سجادی گفت: ترامپ محصول نظام حزبی آمریکا نیست، چون او در یک ساختار دیکتاتوری مختص به خودش رشد کرده از این رو ساختار سیاسی آمریکا را هم به هم ریخته است با این وجود اگر تیم ایران اعتماد به نفس لازم را داشته باشد می‌تواند او را مدیریت کند، اما من این اعتماد به نفس را نمی‌بینم.

* خسرویان: تقابل دوگانه « بحران- بن بست» و « ظرفیت - راه حل» برای حل مشکلات/ مرعوبیت برخی تصمیم سازان را فرا گرفته

عرفان خسرویان رئیس بسیج اساتید دانشگاه های تهران بزرگ در ادامه نشست « آینده برجام و تحریم های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران» با  ارائه تحلیلی از وضعیت علمی و افق روشن علمی کشور با کمک استادان دانشگاه، گفت: متاسفانه ما امروز یک دسته از سیاستمداران را داریم که مرعوبیت آنها را کاملا فرا گرفته است و آینده کشور را مبهم ترسیم می کنند و دائما با مردم با دوگانه « بحران- بن بست» سخن می گویند و متاسفانه این افراد تصمیم ساز هم هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این دسته معتقدند که کشور به بن بست رسیده و برای خروج از این بن بست راهی نیست جز اینکه باید به سمت غرب و آمریکا دست دراز کرد.

وی ادامه داد: در مقابل یک دسته دیگر هم وجود دارند که با دوگانه « ظرفیت - راه حل» در صحنه حضور دارند، اینها معتقدند برای مشکلات راه حل داخلی وجود دارد و اعتقاد دارند که آمریکا آخرین روزهای خود را طی می کند و تهدیدهای آن نمایشی بیشتر نیست.

خسرویان گفت: این دسته می گویند چه چه کسی می گوید کار تمام شده و کشور به بن بست رسیده است، و معتقدند که این آمریکاست که رو به اوفول است و در هیچ زمانی تا این حد منزوی نبوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری نشست « آینده برجام و تحریم های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران» گفت: امروز قرار است در این نشست نشان دهیم که برای مشکلات کشور راه حل وجود دارد نه اینکه بخواهیم از یک مسیر ذلیلانه به فکر حل مشکلات باشیم.

وی تصریح کرد: ۵ سال با آمریکا مذاکره کردیم ولی نتیجه ای نگرفتیم با این حال هنوز هم برخی ها تلاش می کنند بگویند که برای حل مشکلات باید به سراغ غرب و آمریکا برویم.

در ادامه این نشست خسرویان از زحمات قربانی معاون پیشین بررسی و تحلیل بسیج اساتید تهران بزرگ تقدیر و حکم سرپرستی روح‌الله سلگی مسئول جدید بررسی و تحلیل بسیج اساتید تهران بزرگ را به وی تقدیم کرد.

* سلگی: اساتید لیبرال به جای محکوم کردن ترامپ نامه‌های مأیوس‌کننده می‌نویسند

روح الله سلگی معاون بررسی و تحلیل بسیج اساتید دانشگاه های تهران بزرگ هم در این نشست گفت: ۱۳ آبان در افکار عمومی آزادی خواهان جهان به عنوان نماد استبدادگری آمریکا در برابر ملت ایران است.

وی افزود: آمریکا در دوره های مختلف در برابر ملت ایران به زانو در آمده، اکنون هم که ترامپ اعلام کرده در ۱۳ آبان می‌خواهد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند، مطمئنا شکست خواهد خورد و برگ زرین دیگری در تقویم ملت ایران ثبت می‌شود و دست بزک نمایان هم بیشتر رو می‌شود.

سلگی یادآور شد: برخی‌ها همواره سعی کردند با آمریکا از در مذاکره و گفت‌وگو وارد شوند اما هربار آمریکا گستاخ تر شده، آمریکا ۱۳ آبان دانش آموزان ما را ترور کرد و ۴۰ سال بعد در چنین روزی اقتصاد ما را مورد حمله قرار داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امروز جهانیان به خباثت های آمریکا پی برده اند و علیرغم چهره بزک کرده آمریکا، واقعیت برای مردم دنیا مشخص شده است.

سلگی در ادامه با اشاره به قتل خاشقچی توسط مأموران رژیم سعودی تصریح کرد: آمریکا دم از حقوق بشر می‌زند ولی قتل خاشقچی در سفارت عربستان را نادیده می‌گیرد چون دارد به سعودی سلاح می‌فروشد و علناً هم این را اعلام می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به نامه اخیر اصلاح طلبان افزود: برخی اساتید اصلاح طلب نامه می‌نویسند و با سیاه‌نمایی به دنبال ناامید کردن مردم هستند.

سلگی یادآور شد: متأسفانه امروز استاد دانشگاه لیبرال ما به جای محکوم کردن و معترض شدن به خباثت های آمریکا و محاکمه کردن ترامپ، در آستانه سال تحصیلی جدی، به دنبال نا امید کردن مردم است و نامه مأیوس کننده می‌نویسد.

وی افزود: ما در یک منطقه ناامن قرار داریم اما عده ای می‌گویند موشک را بدهیم برود! ما اگر موشک نداشتیم معلوم نبود چه اتفاقاتی برایمان رخ می‌داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر ما در سوریه مقابل داعش نمی ایستادیم آیا مرزهای ما امروز امنیت داشت؟ این اساتید باید به جای بابت این امنیت تشکر کنند نه اینکه سیاه‌نمایی کنند.

وی در خاتمه با مقایسه بودجه نظامی سوئیس و عربستان با ایران گفت: سوئیس سه برابر ایران بودجه نظامی دارد، عربستان هم همین طور؛ آن وقت برخی می‌گویند چرا بودجه نظامی به نیروهای مسلح تعلق می‌گیرد.
 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    0 4
    نیاز به شوک آمریکا نیست و مسولین کشور با دامن زدن به گرانی هولناک شوک را به مردم وارد کرده اند و بشما عرض کنم که جامعه با این گرانی منتظر یک شوک دیگر است تا منفجر شود.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    5 0
    وقتی ما تمام امتیازها رایکجا دربرجام دادیم وفقط برروی کاغذ امتیاز گرفتیم اوباما واروپا پیروز میدان شدند ودیگر چیزی برای گرفتن نداشتند وخطوط قرمز هم رعایت نشد.بنابراین دولت جدید امریکا به دنبال توافق جدیدبرای گرفتن امتیاز جدید است.
  • محمد US ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    0 3
    درهیچ کشوری امنیت خودرادرکوچه وبازاربه بحث نمی گذارد
  • علی صفاری IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    3 0
    بهتر است در اینگونه جلسات نمایندگان مجلس یا وزارت امور خارجه ویا مجلس حضور داشته باشند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    0 1
    بازهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس