نشست خبری دکتر نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

دکتر نوروزی گفت: با مدیریت و صرفه‌جویی که کرده‌ایم توانسته‌ایم مبلغ تعرفه خدمات پزشکی - ورزشی را در 3 سال اخیر ثابت نگه داریم. در واقع این نوسانات ارزی فعلا روی برنامه‌های ما تاثیرگذار نبوده است.

به گزارش مشرق، دکتر غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه) که به مناسبت هفته تربیت بدنی و در محل فدراسیون پزشکی ـ ورزشی برگزار شد پاسخگوی اصحاب رسانه بود.

دکتر نوروزی در ابتدای صحبت های خود گفت: امروزه به دلیل کم‌تحرکی و پیشرفت جامعه به سمت مدرنیته شاهد برخی بیماری‌ها از جمله افزایش چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات عضلانی و حتی بیماری‌های روحی و روانی هستیم که اگر پیشگیری لازم صورت نگیرد همه اینها می‌توانند تاثیرات زیانباری داشته باشند. یکی از راه‌هایی که برای مبارزه با این بیماری‌ها مطرح می‌شود ورزش است.

وی ادامه داد: ما یک فدراسیون مدال‌آور نیستیم اما سهم موثری در کسب مدال‌ها داریم و همیشه تلاش کرده‌ایم کاروان‌هایی سالم را در رقابت‌های مختلف داشته باشیم که خوشبختانه تاکنون نیز اینگونه بوده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درخصوص آخرین وضعیت بهزاد کتیرایی رئیس پیشین فدراسیون کاراته و از جانبازان 8 سال دفاع مقدس گفت: متاسفانه کتیرایی به یک بیماری صعب‌العلاج مبتلا شده که البته روند درمانی او در حال انجام است و قرار شده این روند در منزل او ادامه پیدا کند. کتیرایی وضعیت مناسبی ندارد اما کارهای درمانیش انجام می‌شود و امیدواریم شرایط بهتری پیدا کند.

وی درباره وضعیت محمد پارسا، یکی از بازیکنان قدیمی فوتبال که سالهاست دچار قطع نخاع شده نیز گفت‌: پارسا متاسفانه از ناحیه ستون فقرات دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شده و نمونه این گونه افراد که در آسیب‌دیدگیهای ورزشی دچار قطع نخاع می‌شوند زیاد است. تلاش ما بر این است تا بتوانیم سهم خدمات درمانی و غرامت این گونه افراد را که ۱۲ میلیون تومان بود به ۴۰ میلیون تومان افزایش دهیم، زیرا با این میزان مبلغ انجام خدمات درمانی به سختی انجام می‌شود. همچنین طی صحبتی که با سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان داشتم قرار بر این است برای این گونه افراد که در صحنه‌های ورزشی دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند هر ماه حقوقی پرداخت شود که پاسخگوی حداقل های آنها باشد.

نوروزی با رد موضوع افزایش دوپینگ خونی در فوتبال ایران گفت: با توجه به این که انجام تست خونی از ورزشکاران در ایران امکان پذیر نیست و هزینه بالایی دارد در حال‌ حاضر تنها برای انجام تست دوپینگ تست ادرار گرفته می‌شود و ما سعی داریم برای انجام تست خون نیز به زودی قراردادی را با باشگاه قطر منعقد کنیم تا علاوه بر گرفتن نمونه ادرار، نمونه خون نیز قبل از اعزام به مسابقات مهم گرفته شود. باید این را بگویم تست خون در حال‌ حاضر از طریق فیفا در رقابت‌های  بین‌المللی گرفته می‌شود. البته با توجه به این که قوانین وادا بر این مبنا است تا ما در پایان سال میلادی وضعیت ورزشکاران را از نظر دوپینگ اعلام کنیم معمولا در سایت خود بعد از پایان سال میلادی اسامی افراد را بر اساس مواد مصرفی و میزان محرومیت اعلام می‌کنیم. همان طور که در سال ۲۰۱۷ این کار را انجام دادیم و در پایان سال ۲۰۱۸ نیز لیست کسانی که مرتکب دوپینگ شده‌اند از طریق سایت فدراسیون پزشکی ـ ورزشی بعد از انجام مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود: موضوعی که درباره دوپینگ خونی برخی فوتبالیست ها مطرح شده واقعیت ندارد مگر آنکه در سطح بین‌المللی و توسط فیفا این نمونه‌گیری خون انجام شده باشد. ضمنا ما طبق قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ موظف هستیم که اسامی دوپینگی‌ها را در سایت خودمان بزنیم.

نوروزی درخصوص افزایش هزینه‌های نمونه‌گیری گفت: هزینه‌های ما 3،4 برابر شده است ولی به کار خود ادامه می‌دهیم. ما به لحاظ بودجه پولی از دولت دریافت نمی‌کنیم و خودمان درآمدزا هستیم. امروزه نیز برای هر نمونه‌گیری تقریبا بیش از 3 میلیون تومان هزینه داریم اما مشکلی در این باره وجود ندارد. ضمنا حق همه استان‌ها را نیز پرداخت می‌کنیم و می‌خواهیم آنها به سمتی بروند که توانمند شوند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: از زمانی که در راس فدراسیون پزشکی ـ ورزشی قرار گرفتم، یکی از اولویت‌های اصلی متمرکز شدن بر روی استان‌ها بود تا بتوانیم حق استان‌ها و شهرستان‌ها را به موقع ادا کنیم تا بتوانیم استان‌های توانمندی داشته باشیم به طوری که در سیستان‌وبلوچستان که یکی از دور افتاده ترین  استان ها است مرکز پزشکی ـ ورزشی را راه‌اندازی کرده‌ایم. تلاش بر این است که چنین استان‌هایی را توانمند کنیم و از نظر تجهیزات نیز در حد توان به آنها کمک کنیم.

نوروزی همچنین از راه‌اندازی مجهز ترین کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی در ضلع شرقی آزادی خبر داد و گفت‌: با مساعدت وزیر ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور زمینی در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی روبروی آکادمی ووشو برای تاسیس کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی اختصاص پیدا کرده است که در حال‌ حاضر کارهای اداری آن انجام شده است و در حال واگذاری به فدراسیون است. تلاش ما بر این است تا بتوانیم این کلینیک را که هزینه ای بالغ بر بالای ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای تاسیس آن است و وزارت ورزش  و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در این زمینه  حمایت های لازم را انجام خواهند داد ظرف دو سال به پایان برسانیم تا بتوانیم مجهزترین کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی را در ایران داشته باشیم. پیش‌بینی ما بر این است که این کلینیک مجهز به کلینیک ارتوپد، ستون فقرات، آب درمانی ، توانبخشی وبدنسازی مجهز خواهد شد و بنا داریم در این کلینیک مرکز آموزش و تحقیقات نیز داشته باشیم.  

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر نوسانات ارزی روی تامین هزینه و تجهیز کلینیک ها اظهار داشت: هر سال در کشور مقداری تورم وجود دارد و ما هم طبق این شرایط باید در مبلغ تعرفه خود افزایش داشته باشیم اما با مدیریت و صرفه‌جویی که کرده‌ایم توانسته‌ایم مبلغ تعرفه خدمات پزشکی - ورزشی را در 3 سال اخیر ثابت نگه داریم. در واقع این نوسانات ارزی فعلا روی برنامه‌های ما تاثیرگذار نبوده است. البته هزینه‌های آنتی‌دوپینگ زیاد شده و حق عضویت وادا نیز 50 هزار یورو شده است که امیدواریم با صرفه‌جویی که انجام می‌دهیم مشکلی نداشته باشیم . باید به این نکته هم اشاره کنم که ما از ارز ثانویه بهره‌مند هستیم.

دکتر نوروزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا ارز ثانویه به فدراسیون پزشکی ـ ورزشی تعلق می‌گیرد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: فدراسیون پزشکی ـ ورزشی از ارز ثانویه برخوردار است. تلاش ما بر این بود تا ارز اولیه دریافت کنیم اما متاسفانه این کار عملیاتی نشد. به‌ هر حال به ارز ثانویه قانع هستیم.

وی درخصوص همکاری با ایفمارک گفت: این مرکز قرار است خدمات سلامت را به تیم‌های ملی و فدراسیون فوتبال ارائه کند. البته هماهنگی خوبی با بخش پزشکی فدراسیون فوتبال داریم تا بتوانیم به هدفمان که سلامت ورزش است برسیم.

نوروزی درباره تست‌های گرفته شده در سال جاری میلادی گفت:ما امسال 900 تست دوپینگ گرفته‌ایم که 31 مورد مثبت بوده است و در بین این دوپینگی‌ها، ورزشکارانی از رشته‌های فوتبال، کشتی، وزنه‌برداری، والیبال، بسکتبال، دوچرخه‌سواری، دو و میدانی، جودو و ... داشته‌ایم. در فوتبال به طور میانگین در هر هفته‌ای که لیگ برتر برگزار می‌شود در 3،4 مسابقه نمونه‌گیری دوپینگ داریم و همانطور که گفتم هر تست دوپینگ بیش از 3 میلیون تومان برای کشور هزینه دارد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درخصوص مبلغ چند میلیاردی که فدراسیون پزشکی - ورزشی از یکی از ارگان‌ها طلبکار است گفت: در انتهای سال 93 و زمانی که من هنوز به فدراسیون نیامده بودم رئیس وقت مبلغ 4 میلیارد تومان را به فدراسیون جانبازان و معلولین قرض داده بود که این کار ظاهرا با دستور وزیر وقت ورزش و جوانان انجام شده است ما این موضوع را پیگیری کردیم و حتی چندین نامه‌نگاری نیز انجام داده‌ایم و به دنبال آن هستیم که این پول را بگیریم اما تاکنون موفق به این کار نشده‌ایم.

نوروزی با بیان اینکه همه نمونه‌های دوپینگ ورزشکاران ایران در بازی‌های آسیایی 2018 منفی بوده است گفت: در جریان بازی‌های آسیایی جاکارتا بیش از ۸۰ مورد تست خون و ادرار از ورزشکاران گرفته شد که خوشبختانه همه تست‌ها منفی بود و این نشان از سالم بودن کاروان ایران در بازی‌های آسیایی داشت. امیدوارم که این روند در مسابقات آینده نیز تداوم داشته باشد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره برگزاری چهاردهمین کنگره پزشکی ورزشی عنوان کرد: این کنگره در بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود و امسال تلاش داریم تا یک رویکرد جدیدتر یعنی به صورت علمی و تخصصی‌تر داشته باشیم. بویژه برای رشته‌هایی همچون کشتی، فوتبال، والیبال، وزنه‌برداری و ... .

وی درخصوص راه‌اندازی ایستگاه‌های تندرستی نیز گفت: این اقدام در سراسر کشور و به مناسبت هفته تربیت بدنی انجام شد تا مردم بتوانند از خدماتی که ارائه می‌شود بهره ببرند و در جریان آخرین وضعیت سلامت خود قرار بگیرند.

نوروزی در خصوص  غربالگری ویتامین D و این که وضعیت زنان ورزشکار از نظر ویتامین D در شرایط کنونی چگونه است، اظهار کرد: با توجه به این که امروز کمبود ویتامین D در سطح جامعه به ویژه‌ در بین زنان زیاد شده است و اکثر بانوان ما دچار پوکی استخوان هستند سعی کردیم با غربالگری که از نظر ویتامین D در بین زنان ورزشکار قبل از بازی‌های آسیایی انجام دادیم آنها را از نظر ویتامین D غنی سازیم و مشکلات را مرتفع کنیم. البته این غربالگری در سطح آقایان نیز انجام خواهد شد تا بتوانیم از نظر کمبود ویتامین D پیشگیری لازم را به عمل آوریم. ضمن این که من معتقدم ورزش خود مهم‌ترین عامل برای تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان است.

وی در پایان درخصوص آخرین وضعیت کیمیا علیزاده ملی‌پوش تکواندو ایران گفت: او چند ما قبل پای خود را به تیغ جراحان سپرد ما پیش از علیزاده نیز ورزشکارانی را داشتیم که با مصدومیت‌هایی سخت‌تر از این توانستند به میادین بازگردند و بازگشت او به ورزش نیز بستگی به خودش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس