کد خبر 906056
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
بنزین در آمریکا

دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات به دنبال اعمال سهمیه بندی و به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات به دنبال احیای کارت سوخت است.

به گزارش مشرق، سهمیه بندی بنزین از تابستان سال 86 آغاز شد و تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف بنزینی داشت که شیب روند صعودی مصرف آن تند شده بود.

از خردادماه 94 که بنزین تک نرخی شد و با قیمت 1000 تومان در هر لیتر عرضه شد، تا امروز خبری از سهمیه بندی بنزین و بازگشت بنزین چندنرخی نبود تا اینکه اخیراً وزیر نفت اعلام کرده "بحث سهمیه بندی بنزین به صورت جدی در دولت در حال بررسی است"

پاسخ این سوال را که چرا دولت دوباره به سراغ بحث سهمیه بندی بنزین رفته، باید در میزان رشد مصرف بنزین دنبال کرد. در حالی که پیش بینی می شد امسال رشد مصرف بنزین به 8.8 تا 9 درصد رشد نسبت به مصرف سال 96 برسد، این میزان رشد از 10 درصد عبور کرده است و آنچنان نمودار رشد مصرف بنزین شیب تندی به خود گرفته که دولت ترجیح داده آمار مصرف بنزین را محرمانه کند و در محرمانگی آمار مصرف، به فکر چاره بیفتد.

رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1.6 درصد بود، ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسید. میزان رشد مصرف بنزین در سال 96 به 8 درصد رسید و در سال 97 تا امروز این میزان رشد نسبت به متوسط سال 96، به بیش از 10 درصد رسیده است.

اتلاف معادل یک سال بودجه عمرانی با حذف کارت سوخت

ثابت ماندن قیمت بنزین از خردادماه 94 تا امروز (1000 تومان در هر لیتر) و نبود ابزار کنترلی، در کنار نبود فرهنگ مصرف بهینه و همچنین تولید خودروهایی با مصرف بالای سوخت موجب شده تا مصرف فرآورده ارزشمند و استراتژیکی چون بنزین در کشور ما، مثل یک کالای بی ارزش و دم دستی، به صورت بی مهابا و افسارگسیخته ادامه یابد.

بدون شک اگر خودروسازان ما به تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایین و تکنولوژی به روزتر می پرداختند، ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب با افزایش تقاضا و رشد جمعیت کلانشهرهای کشور توسعه یافته بود و مردم به فرهنگ مصرف بهینه سوخت توجه داشتند، امروز بحث سهمیه بندی و استفاده از آن به عنوان یک ابزار بازدارنده رشد مصرف بنزین، در دولت مطرح نشده بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات است.

از اینرو دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات به دنبال اعمال سهمیه بندی و به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات به دنبال احیای کارت سوخت است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    9 0
    ضرر ناشی از کنار گذاشتن کارت سوخت و رو باید شخص زنگنه حساب کنه
  • مهرداد رجبی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    0 0
    هدفمند شدن یارانه بنزین با اصلاح قیمت پلکانی آن مصرف بیهوده بنزین در درون شهرها و قاچاق وحشتناک آن از مرزها، دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. تا کنون راهی عملیاتی و موثر برای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق و غارت این سرمایه ملی ارائه نشده است و هرروز خسارت هنگفتی به کشور وارد و سرمایه زیادی از حقوق مستعضفان جامعه به یغما می رود. یکی از راه های موثر برای صرفه جویی در مصرف و کنترل قاچاق بنزین توزیع با قیمت پلکانی (به این صورت که با تعیین الگوی مصرف ماهانه، مصارف کمتر از الگو، با قیمت یارانه‌ای و مصارف بیشتر از آن به قیمت بالاتر عرضه می‌شود) به صورت زیر است، مشروط به اینکه: یک – برای جلوگیری از ایجاد تورم حمل و نقل و سرایت آن به قیمت دیگر کالاها و خدمات؛ به خودروهای عمومی( تاکسی ها، سرویس ها، آژانس ها و وانت بارها و ...)توزیع بنزین بر اساس پیمایش مسیر و به قیمت یارانه ای لیتری 10000 ریال پرداخت شود. در صورت هر گونه تخلف یا سوء استفاده از امتیاز سوخت یارانه ای با مسئولین و رانندگان خودروهای عمومی برخورد جدی همراه با جریمه سنگین نقدی اعمال شود. دو - توزیع بنزین به خودروهای شخصی فقط و فقط بر اساس کارت سوخت ویژه آن خودرو به صورت ماهیانه انجام شود و هر شبانه - روز مجاز به حداکثر 60 لیتر سوختگیری شوند. سه - کارت سوخت بنزین از همه جایگاه داران در سرتاسر کشور جمع شود. با این کار یکی از ریشه های فساد قاچاق سوخت کاهش می یابد، و حقوق کارگران جایگاه ها واقعی گردد. سه – توزیع بنزین به خودروهای شخصی با کارت سوخت و با قیمت های پلکانی در ماه به صورت زیر انجام گیرد: 1- اگر سهمیه یارانه ای 60 لیتر در ماه برای هر خودروی شخصی در نظر گرفته شود، مازاد بر 60 لیتر به دامنه های 60 لیتری افراز گردد، اگر قیمت بنزین برای 60 لیتر اول خارج از سهمیه 25000 ریال و برای 60 لیتر دوم خارج از سمهیه 35000 ریال، برای 60 لیتر سوم خارج از سهمیه 60000 ریال و ... ( قیمت بنزین هر ردیف بر اساس دنباله فيبوناچي(Fibonacci) محاسبه شده است): روش جدید محاسبه ماهیانه قیمت پلکانی بنزین با دامنه های 60 لیتری میزان مصرف قیمت پلکانی جدید(ریال) میزان مصرف در محدوده(لیتر) هزینه محدوده (ریال) از 0 لیتر، تا 60 لیتر 10,000 60 600,000 از 60 لیتر، تا 120 لیتر 25,000 60 1,500,000 از 120 لیتر،
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    0 0
    دون شک اگر خودروسازان ما به تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایین و تکنولوژی به روزتر.............. همه مقصر هستند به جزء ژنرال های وزارت نفت
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    2 0
    چون زور دولت به خودروسازان نرسید که خودروهایی با تکنولوژی 30 سال قبل تولید نکنند که مصرف سوخت بالایی دارند چون دولت نتونست خودروهای فرسوده رو خوب جایگزین بکنه چون نتونستند جلوی قاچاق سوخت رو بگیرند چون نتونستند پالایشگاههای جدید افتتاح کنند چون نتوانستند مثل ترکیه خودروهای گازوئیل سوز بسازند چون نتوانستند قیمت سی ان جی را کاهش دهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس